NOVEMBERS DOOM - The Knowing

NOVEMBERS DOOM - The Knowing

NOVEMBERS DOOM - The Knowing

NOVEMBERS DOOM - The Knowing

„Hľadal som slová a nenašiel nič – samá prázdnota
Nespočetné lži o láske, čo padali z reči jej sna“ (Searching The Betrayal)

NOVEMBERS DOOM boli vždy nanajvýš špičkou pomyselnej druhej doomovej ligy a počas celej (doteraz trvajúcej) kariéry sa nevyhli porovnávaniu s MY DYING BRIDE, ANATHEMOU či OPETH. O to viac v diskografii týchto Američanov žiari „The Knowing“, album, ktorý obstojí aj bez natískavajúcich sa barličiek prirovnaní.

NOVEMBERS DOOMJe pravda, že „The Knowing“ z roku 2000 pod obalom z dielne vtedy ešte „čerstvo objaveného“ Travisa Smitha skrýva doom metal balansujúci na pomedzí jeho tradičnej formy a toho modernejšieho, čo sa zo „spomaleného deathmetalu“ vyvinulo. Prevažujú jemne romantické melódie, ktoré len zriedkakedy podkreslia valivé gitary – napriek tomu je štruktúra skladieb v rámci žánru konvenčná. Kontrast jemného smútku a metalových propriet, vynikajúceho čistého spevu a výborného, hlbokého, ale zrozumiteľného growlingu, doplnený drtivými, hypnoticky lenivými bicími, vytvára dostatočne rozmanitý a pôsobivý mix, ktorý sa nehanbí priznať inšpiráciu, ale zároveň jej dokáže vtlačiť vlastnú tvár. Silnou zbraňou pätice okolo Paula Kuhra bola hra s gradáciou, práca s náladami, ktoré síce nikdy neopustili doomovú trudnomyseľnosť, zato ju však dokázali vykresliť v nepreberne veľa odtieňoch novembrového, opadaného lístia. „The Knowing“ vyšlo v čase, keď sa už žiaden z doommetalových priekopníkov nevenoval žánru, ktorý mu priniesol slávu (z výnimkou večne umierajúcej nevesty), a predznamenal smerovanie NOVEMBERS DOOM k modernejšiemu, tvdršiemu a hudobnícky komplikovanejšiemu doom/deathu na spôsob spomínaných OPETH – bohužiaľ bez onoho fluida, ktoré obsahuje táto nahrávka.

Ono totiž skladieb akými sú „Silent Tomorrow“ a hlavne „Searching The Betrayal“, krásnosmutný dialóg partnerov v bode, keď sa ich cesty rozchádzajú, nebolo ani v kontexte kedysi bujno kvitnúceho stráviteľnejšieho doomu zložených veľa. V druhej menovanej sa NOVEMBERS DOOM podarilo obísť zaužívané klišé kontrastu murmuru a operného spevu, tak zprofanované od čias vydania „Velvet Darkness They Fear“ od THEATRE OF TRAGEDY. Duet Sarah Wilson a Paula Kuhra je plastický a civilný, je až filmovým (aj keď trochu presladeným) obrazom. „Silent Tomorrow“ je nemenej silnou spoveďou unavenej, „darom“ večnosti trpiacej bytosti. Doom metal ako taký nikdy nezaprel inšpiráciu romantizmom a jeho sebatrýzniacimi hrdinami a „The Knowing“ je z tohoto pohľadu vcelku ukážkovým dielom. Aj keď uzrelo svetlo sveta v dobe a mieste, ktoré ani jednému zo spomínaných žánrov (už) nepriali, dokážem si ho vychutnať stále rovnako, ako po prvých pár vypočutiach. A to jeho kvality len podčiarkuje.

 3

Thorn

Verdikt

Aj keď tento album uzrel svetlo sveta v dobe a mieste, ktoré doomu ako žánru (už) nepriali, dokážem si ho vychutnať stále rovnako, ako po prvých pár vypočutiach. A to jeho kvality len podčiarkuje.

Hodnocení

Autor
-
Redakce
-
Čtenáři
8,2 / 10

Další informace

Stopáž: 63:49

Produkce: NOVEMBERS DOOM
Studio: Studio One, Racine, Wisconsin

www.novembersdoom.com

Sestava

Skladby

  1. Awaken
  2. Harmony Divine
  3. Shadows Of Light
  4. Intervene
  5. Silent Tomorrow
  6. In Faith
  7. Searching The Betrayal
  8. Last God
  9. Memories Past
  10. The Day I Return
  11. Aura Blue
  12. Silent Tomorrow (dark edit)

Diskografie

The Novella Reservoir (2007)
The Pale Haunt Departure (2005)
To Welcome The Fade (2002)
Amid Its Hallowed Mirth (reedice) (2001)
The Knowing (2000)
Of Sculptured Ivy And Stone Flowers (1999)
For Every Leaf That Falls (1997)
Amid Its Hallowed Mirth (1995)