Sobota
21.7.2018
Denní verze
 id
 heslo

INSOMNIUM
In The Halls of Awaiting (2002)
Since The Day It All Came Down (2004)
Above The Weeping World (2006)
Across The Dark (2009)
One For Sorrow (2011)
Shadows Of The Dying Sun (2014)
Winter's Gate (2016)

KEEP OF KALESSIN
Skygger Av Sorg (demo) (1997)
Through Times Of War (1997)
Agnen - A Journey Through The Dark (1999)
Reclaim (EP) (2003)
Armada (2006)
Kolossus (2008)
Reptilian (2010)

SATYRICON
Dark Medieval Times (1994)
The Shadowthrone (1995)
The Forest Is My Throne (Spilt CD s Enslaved) (1996)
Nemesis Divina (1996)
Rebel Extravaganza (1999)
Roadkill Extravaganza (DVD) (2001)
Volcano (2003)
Now, Diabolical (2006)
My Skin Is Cold (2008)
The Age Of Nero (2008)
Satyricon (2013)

SATYRICON, KEEP OF KALESSIN, INSOMNIUM - Viedeň, Planet Music – 7.októbra 2006

Do začiatku zimy je ešte stále ďaleko, ale na jej malú ochutnávku stačilo prebehnúť len pár kilometrov cez hranice do rakúskej metropoly, kde mala svoju zastávku trojica z ďalekého severu. Nezhliadnuť jedných z hlavných a hlavne dodnes zdravo fungujúcich formácií zlatej blackmetalovej éry by bolo neodpustiteľnou chybou. Ako býva na klubových koncertoch vo Viedni dobrým zvykom, akcia začína bez výraznejšieho omeškania a čo je hlavné, človek nemusí absolvovať nutné zlo v podobe lokálnych predkapiel. Ako menšie zlo dopĺňali v sobotňajší večer hlavné hviezdy ďalšie dve sprievodné a nie celkom neznáme formácie.

Ako prvý prichádza na pódium pod Frostovým trónom fínsky kvartet INSOMNIUM. Kedysi dávno som mal tú časť s ich počinom „In The Halls Of Awaiting“, kde drhli melodický metal s typicky fínskymi vyhrávkami a švédskym feelingom. Odvtedy sa až na absenciu kláves príliš veľa nezmenilo, kapela sfúkla svoj set s prehľadom, nasadením ale i údelom prvej kapely v poradí, hrajúcej pred poloprázdnym klubom. Napriek tomu, že svojou produkciou stále neprerazili do širšieho povedomia, ich tvorba neurážala a ich polhodinka ubehla veľmi rýchlo.

KEEP OF KALESSINNóri KEEP OF KALESSIN sú v súčasnosti zásluhou posledného albumu „Armada“ jedným z popredných reprezentantov súčasného čierneho kovu, čomu zodpovedal aj výrazne zaplnený priestor pod pódiom. Kapela v minulosti spätá aj s hlavnými hviezdami toho večera po krátkom intre začala do publika páliť svoj rýchly a ešte rýchlejší surový black metal s občasnými spomaleniami. Najviac sa pre rýchle tempá činí bubeník Vyl, ktorý stíha občas predviesť aj krátke sólo. Žiaľ, práve KEEP OF KALESSIN výrazne zaostávajú za očakávaniami, ničím nevyniká ani krikľúň Thebon a Obsidian C asi šetril prsty na vystúpenie so SATYRICON. Nevýrazný set KEEP OF KALESSIN má za následok mierny záchvev radosti, keď nenasledujú žiadne prídavky.

SATYRICONPo krátkej pauze, nevyhnutnej na upratanie pódia od už viac nepotrebného vybavenia predkapiel, prichádza rad na hlavné hviezdy večera, ktoré nikoho nenechali na pochybách, že medzi legendy žánru patria zaslúžene. Kapela kladie najväčší dôraz na novšiu tvorbu a takmer štadiónové pecky typu „Now, Diabolical“ alebo „K.I.N.G.“, počas ktorých Satyr suverénne komunikuje s davom, ktorý mu kontruje hrozením pri „Pentagram Burns“. Podobne sa pokračuje výberom z albumu „Volcano“, zapísaného v histórii žánru ako prvý vydaný u veľkého labelu, keď došlo na šlágre „Fuel For Hatred“, „Repined Bastard Nation“ alebo klasickú „Possesed“. To všetko servíruju s ukážkovým nasadením a spestrujú aj oveľa staršími kúskami typu „Filthgrinder“ z experimentálne poňatej dosky „Rebel Extravaganza“. Do najklasickejšieho obdobia zlomového albumu „Nemesis Divina“ sa presúvame vďaka „Forhekset“, kde dostáva priestor aj inak výrazná klávesáčka a niektorí pamätníci uronili nejednu nostalgickú slzu, keď zneli tóny z vykopávky „Shadowthrone“. Kapela, ktorá sa, na rozdiel od pompéznej teatrálnosti rovnako populárnych kolegov, vrátila k prostým koreňom žánru, si viditeľne užíva každú sekundu vystúpenia, nadšená šalením davu. Ukážková atmosféra dávala tušiť, že s opustením pódia to nebudú mať Nóri ľahké. Našťastie nenechávajú na seba dlho čakať a ako druhý prídavok prichádza konečne black metalová hymna, jedna zo základných skladieb žánru a stelesnenie jeho symboliky. Pri „Mother North“ zrazu ožívajú spomienky ako na mňa, vtedy sedemnásťročného fagana, svojho času zapôsobila úvodná scéna so zoťatým krížom, keď klip bežal v rámci relácie Virus na istej hudobnej stanici. Za zmienku stojí aj fakt, že k dobrému dojmu prispel počas celého koncertu kvalitný zvuk, pričom hlasitosť nešla do zbytočných extrémov na úkor čitateľnosti.

SATYRICON podali výkon, ktorý im v súčasnej forme môže konkurencia typu DIMMU BORGIR a CRADLE OF FILTH závidieť. Predstavili sa vlastne ako klasická rocková kapela, schopná vlastným nasadením strhnúť publikum na svoju stranu bez zbytočných klišé, póz a rekvizít. Menej je niekedy naozaj viac a v ten večer to v prípade temného rock‘n’rollu nórskej legendy platilo stopercentne.

Fotografie: Dalas (Praha)


Radicalcut

Zveřejněno: 11.10.2006

WWW odkaz:


Názory redakce
Rudi
10.10.2006

Príjemný viedenský večer priniesol zaujímavý pohľad na najväčšie súčasné hviezdy nórskeho metalu. Na posledných dvoch albumoch našli definitívne svoju tvár - kombinovanie skladieb ako "The Pentagram Burns", "K.I.N.G.", "Possessed", "Fuel For Hatred" či "Now, Diabolical" bolo fantastickým zážitkom z nadžánrového "satyricon metalu". Akonáhle sa však začali plížiť tiene minulosti, okamžite celý výkon kapely strhávali na úroveň predskokanov KEEP OF KALESSIN - akokoľvek kvalitnej, predsa len v konečnom dôsledku "obyčajnej" blackovej hordy.
Veľmi sa teším na koncerty SATYRICON, ktoré prídu po vydaní ďalších albumov. Bude sa deliť zrno od pliev a o 5 - 10 rokov zaznie popri vyššie spomínaných trhákoch snáď len tá "Mother North" ako prídavok. Z nostalgie, presne ako "Murder" v prípade Švédov KATATONIA.



Copyright © 2003 - 2012 Metalopolis.Net, všechna práva vyhrazena.
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materiálu není povoleno bez předchozího svolení.

ISSN 1214-6218

Locations of visitors to this page