Pátek
20.7.2018
Denní verze
 id
 heslo
Rok vydání
2011

Stopáž:
116 min.

Další informace:
GREEN HORNET
[USA 2011, 116 min.]

Režie: Michel Gondry
Scénát: Seth Rogen, Evan Goldberg
Kamera: John Schwartzman
Hudba: James Newton Howard
Hrají: Seth Rogen, Cameron Diaz, Jay Chou, Edward James Olmos, Tom Wilkinson, David Harbour, Christoph Waltz, Edward Furlong, Cassity Atkins, Torin Sixx, James Franco a další...

Premiéra v ČR/SR:
13.01.2011 / 27.01.2011

ZELENÝ SRŠEŇ - z flákače superhrdinou

Tak si můžeme ze seznamu vyškrtnout další starodávný komiksák, jemuž se dostalo moderní filmové podoby. Potenciál brakového žánru je zkrátka nevyčerpatelný, a když už se zdá, že popularitě novodobé vlny filmů o neohrožených hrdinech, vrhajících se do nočních ulic trestat zločin a ochraňovat bezbranné, pomalu ale jistě dochází dech, objeví se takovýto svým pojetím naprosto obyčejný snímek, který tento očekávaný úpadek zájmu zase na čas oddálí.

ZELENÝ SRŠEŇ

I příběh o bohatém majiteli vlivných a úspěšných novin vychází ze schématu vystavěného na základě vzorce „ve dne seriózní občan, v noci nelítostný mstitel bezpráví“. I tomuto se po různých předchozích pokusech dostalo v šedesátých letech patřičně bakelitového televizního zpracování, ve kterém zazářil v té době se ve Spojených státech etablující Bruce Lee, aby s postupujícím časem tento relikt své doby přežíval už jen v myšlenkách zatvrzelých milovníků barevných sešitů a filmových kuriozit.

A hle, dochází i na tuto dvojici tvořenou rozmazleným synkem a neobyčejně zručným sluhou jeho zesnulého otce, která v éře své největší popularity dokázala inspirovat i tvůrce nestárnoucí série „Růžový panter“. Asi každý z vás zná demoliční souboje neschopného policejního inspektora Clouseaua a jeho sluha Kata anebo svéráznou verzi stařičkého Citroënu přezývanou „Stříbrná sršeň“. Tyto parodické odkazy na tehdy známou televizní sérii její nové zpracování komediím Blake Edwardse bohatě vrací.

ZELENÝ SRŠEŇ

V poměrně rutinní režii Michela Gondryho vzniklo dílo, které nevyniká ani nepředvídatelným dějem ani netradičním uchopením svěřené látky. Naopak se poměrně důsledně drží v zaběhaných kolejích komiksových filmů, ale přesto nebo právě proto dokáže nabídnout několik příjemných přesahů. Tyto sice samotné jen těžko nastolí nové trendy, ale způsob, jakým došlo k nenásilnému propojení úsměvného televizního retra a žhavé filmové současností, stojí rozhodně za pozornost. Už hlavní postava rozmazleného budižkničemu, která vám nejspíše hodně dlouho poleze na nervy, bourá zaběhané klišé o tajemném hrdinovi s čistým a bezúhonným charakterem.

Technické provedení, jež je v tomto žánru nesporně důležitým aspektem, můžeme shrnout jednoduše jako standard. Akční scény a střih více než solidní, stejně tak až roztomilým způsobem ztvárněné různé užitečné pomůcky sestrojené jedním z dvojice ústředních hrdinů. Na rozdíl například od Nolanových „Batmanů“ je „Zelený sršeň“ v mnoha ohledech dokonalou poctou původní předloze. Zatímco například netopýří muž se po ulicích Gothamu prohání v jakési postmoderní verzi armádního vozidla, Britt Reid a jeho asijský společník si postaví nedobytnou čtyřkolovou pevnost z vozidla použitého už v šedesátých letech. Flotila hned několika stylových Oldsmobile 98 tak tvoří nepřehlédnutelný vizuální trademark i aktuálního zpracování.

Hereckému ansámblu jednoznačně vévodí výborný Christoph Waltz, jenž si tak fakticky prodloužil svoji roli chladnokrevného psychopata z „Hanebných panchartů“, zatímco ti ostatní se dívají víceméně z uctivé vzdálenosti. Nicméně jiskření mezi ústřední dvojící rozhodně patří ke stěžejním momentům příjemného snímku, kterým pak vévodí zdařile vypointovaný spor, jednoznačně odkazující k již zmiňovanému „Růžovému Panterovi“.

ZELENÝ SRŠEŇ - 1966

Záměr natočit zábavný a výbušný popcorňák, který by zároveň zvolil ideální poměr mezi nostalgickým vzpomínáním a aktuální současností, se prostě vydařil. „Zelený sršeň“ je přesně tím filmem, který si je vědom svých mantinelů a omezených možností jít „pod povrch“ a nesnaží se za kažou cenu takto vytyčené hranice překračovat a to je na něm možná to nejsympatičtější.


Dalas

Zveřejněno: 16.1.2011



Názory redakce
Marigold
15.1.2011

Trailerům jsem nevěřil (byly trapné), Rogena rád nemám z Gondryho jsem nikdy na zadku neseděl. Možná tohle byly tři úspěšné předpoklady, proč jsem si sršáně nakonec tak užil. Trapného humoru je tu dost a dost, ale ta trapnost je zcela záměrná, Rogen z plátna takřka nesleze (ale kupodivu je více než snesitelný) a Gondry odvádí celkem rutinní výkon, který pro potřeby filmu bohatě stačí. Jde tu především o zábavnou aktualizaci superhrdinského schématu, o docela chytrou hru s motivem mediální manipulace a o solidně natočenou akci, díky níž převážně konverzační snímek nabírá slušné tempo. Co mě bavilo opravdu hodně byly poklony "Růžovému panterovi", vynikající postava Katoa a opět úchvatný záporák z dílny Christopha Waltze. Díky tomu neváhám "Zeleného sršně" označit za moc dobrý blockbuster, jakých není nikdy dost.

7,5 / 10
Záměr natočit zábavný a výbušný popcorňák, který by zároveň zvolil ideální poměr mezi nostalgickým vzpomínáním a aktuální současností, se prostě vydařil.

Autor recenze:
7 / 10

Redakce:
7,5 / 10

5,8 / 10



Erteple a zelé, živobytí celé!  [1627x]

IT: Part 1 - The Losers' Club - Jak Georgie o lodičku i ručičku přišel  [1405x]

AVENGERS: Infinity War - Nejepičtější zpracování komixu všech dob!  [1341x]

STAR WARS: The Last Jedi - Není takový, jaký si ho fanoušci přáli mít.  [1335x]

DUNKERK - Chladný, bez děje a bez hrdinů... ale stejně vás dostane a semele  [1328x]

THOR: RAGNAROK - Parodie na Avengers s nádhernými obrazy a LED ZEPPELIN  [1305x]

BLADE RUNNER 2049 - Nejlepší možné pokračování kultu  [1294x]

TŘI BILLBOARDY KOUSEK ZA EBBINGEM - ...znásilnili ji, když umírala...  [1119x]

KINGDOM COME: DELIVERANCE - Nejlepší česká hra?  [1019x]

DEADPOOL 2 - Víc, víc, víc! Víc krve, víc brutality, víc vtipů a bohužel i víc vážnosti.  [887x]


Copyright © 2003 - 2012 Metalopolis.Net, všechna práva vyhrazena.
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materiálu není povoleno bez předchozího svolení.

ISSN 1214-6218

Locations of visitors to this page