Neděle
22.7.2018
Noční verze
 id
 heslo
Rok vydání
2012

Stopáž:
169 min.

Další informace:
The Hobbit: An Unexpected Journey
[USA / Nový Zéland 2012]

Režie: Peter Jackson
Scénář: Fran Walsh, Philippa Boyens, Guillermo del Toro a Peter Jackson
Kamera: Andrew Lesnie
Střih: Jabez Olssen
Hudba: Howard Shore
Hrají: Martin Freeman, Ian McKellen, Richard Armitage, Ken Stott, Graham McTavish, William Kircher, James Nesbitt, Stephen Hunter, Rob Kazinsky, Aidan Turner, Peter Hambleton, John Callen, Jed Brophy, Mark Hadlow, Adam Brown, Cate Blanchettová, Andy Serkis, Elijah Wood, Jeffrey Thomas, Mike Mizrahi ad.

Premiéra v ČR:
13. 12. 2012

HOBIT: Neočekávaná cesta - Očekávaně protažená, místy závěje

Peter Jackson to s návratem do Středozemě nemá a nemůže mít jednoduché, však tu obehranou písničku o původním momentu překvapení a následných nenaplněných očekávání všichni dobře známe. Hlavním problémem úvodního Hobita je však možná více než očekávaně natahovaná stopáž (jak také jinak chcete zfilmovat poměrně útlou knížku ve třech velkofilmech) důraz na větší akčnost a kouzlení s filmovými triky na úkor charakterů jednotlivých postav. Ale ruku na srdce, takhle se přece točí všechny blockbustery.

Byl jednou jeden hobit

V příběhu se mnoho nezměnilo. Máme tu sice navíc vypůjčené setkání Bilba s Frodem, akční úvod zkázy trpaslíků, černou magii a nějaké ty další předzvěsti a provázanosti s Pánem prstenů, jinak ale zůstalo všechno při starém.

Podivínský čaroděj Gandalf Šedý pozve hobita Bilbo Pytlíka k dobrodružství, přes jeho protesty mu do jeho obydlí nakvartýruje hordu trpaslíků, aby tento líný človíček následně potlačil všechnu pohodlnost a objevil v sobě krev dobrodruha. Putování za zlatem draka Šmaka do dávného trpasličího domova Ereboru může započít...

Hobit

Šponujeme...

Jak už bylo shora nakousnuto, Jackson natahuje čas jako Jája a Pája kšandy a úvod filmu, přes všechny trpasličí fórky s jídlem a krkáním, nemůže tenhle fakt zastřít. Člověk se pousměje, ovšem za chvilku už má dojem, jestli ho režisér nehodlá spíš uspat, než napnout a pobavit.

Společně s Bilbovým sprintem za trpaslíky však naštěstí i děj konečně nabírá potřebný spád a do závěrečných titulků už je to jízda. Prodloužená, pravda, pořád ale ještě dostatečně zábavná.

Hobit

Co může být krásnějšího než romantický západ slunce? Ještě romantičtější západ slunce!

Vizuální zpracování a triky, to je oč jde Jacksonovi v první řadě. Ne náhodou se každá druhá scéna odehrává na okraji útesu, uzoučkém mostě, skalní rozsedlině vysoko v horách. Je jedno, jestli se zrovna luští měsíční symboly, jestli Galadriel špitá s Gandalfem, horští obři si vzájemně uštědřují hlavičky, skřeti se honí s hrdiny či tito rekové visí na posledním vlásku nad propastí. Vždycky jde o výhled - dolů, nahoru, ze strany, do strany - vyždímat z 3D co jen to jde. Až má divák někdy chuť zakřičet, že už to stačilo a příští brífink by se výjimečně mohl obejít i bez dojetí červánků nebo sametové černi obepínající bezchybnou hvězdnou oblohu.

V tomhle Jackson skutečně řádí jak černá ruka, stejně jako i v další disciplíně, kterou je oblíbené „bitkování“. I toho si divák užije dosytosti, však ne nadarmo jsou hrdinové hrdiny. A můžeme se klidně vztekat, že Gandalf nám rube skřety mečem s rutinou skřetobijce z Warcraftu. Typické průlety nad akčními scénami nám nedají vydechnout, pořád se něco nebo někdo někam řítí, odněkud padá. Akce má zkrátka zelenou.

Hobit

„Rybiška, milášku, ano, rybiška“

A kdo to všechno zahraje? Tak předně nutno říci, že prostor k nějakému většímu hraní by jeden pohledal a charaktery se přes všechnu akci stihnou ledva představit. Pomineme-li starého známého Iana Mc Kellena v roli svérázného čaroděje, je největším plusem určitě obsazení samotného Bilba, protože Martin Freeman je prostě skvělý.

Mnohem těžší to má zbytek družiny. Ono něco „hrát“ namaskovaný za trpaslíka, se všemi těmi nosy a dalšími legráckami rozhodně není žádný med. Zřejmě i proto jsou někteří z trpaslíků jen zmenšenými lidmi, především tedy samotný Thorin Pavéza (Richard Armitage). Pokud jste si Thorina vždycky představovali jako staršího trpaslíka, bude vám zřejmě jeho „Braveheart“ zpracování trnem v oku. Pravda, většinou hraje jen střídáním pohledu romantického pohledem vzdorovitým, případně krutě nenávistným, nakonec se na něj ale dá zvyknout, avšak snaha zaujmout něžnější část diváctva a dopřát jí náhradu za božského Vigga je do očí bijící a myslím, že ne úplně nešťastnějším řešením.

Ptáte-li se na nejsilnější scénu, pak jsou to bezesporu hádanky ve tmě, kde Freeman zdatně sekunduje Andymu Serkisovi jako nepřekonatelnému Glumovi. Jedna z nejprostších scén vůbec a funguje desetkrát lépe než stotisíc ohnivých koulí.

Hobit

Jít či nejít, to je oč tu běží

Teď asi čekáte konečnou popravu, ta ale nehrozí. Přes všechny uvedené výtky je totiž  „Neočekávaná cesta“ příjemným spektáklem, na který se (byť s reptáním) nakonec stejně všichni přijdou podívat. Ano, nikdy už to nebude stejné, jako tenkrát poprvé a český dabing také neaspiruje na cenu Františka Filipovského, jak ale říkáme my z klubu průměrného diváka: „Nemusí pršet, hlavně když 3D“.


Darkmoor

Zveřejněno: 15.12.2012



Názory redakce
Martin Lukáč
6.1.2013

Do polovice zľahka rozťahané, potom už v poriadku, akcia za akciou. Vsuvky a premostenie s Pánom prsteňov vnímam ako celkom dobrý nápad. Výprava až barokovo hýrivá, budem to musieť vidieť ešte v normálnom formáte, aby som to pobral všetko, 3D totiž mne osobne nejako ťahá oči. Dr. Watson z najnovšej série o Sherlockovi ako mladý Bilbo, to bolo zábavné zistenie. Niektorí trpaslíci boli viac než len tak trochu karikatúry, ale tak dajme tomu, že Hobit je viac – menej zábavný príbeh, pôvodne určený deťom. Krajina úžasná, niektoré scenérie vyzerali skôr ako kanadské Skalnaté hory než Nový Zéland. Deväťzubý (nemá ich náhodou v knihe len šesť?) schizofrenik Glum je skrátka miláššššik, takže za neho bod navyše. Som zvedavý, ako budú vyzerať ďalšie dve pokračovania, pretože tri diely boli na LOTR primálo, ale na Hobita to môže byť priveľký záhul, knižná predloha skrátka nie je žiadny veľký epos.

8 / 10
Walram
17.12.2012

Tak jsem se včera vrátil z IMAXu … pln rozporuplných pocitů. V prvé řadě to byla nostalgický návrat do časů studií, kdy jsem Hobita četl poprvé a zatím naposledy (za zvuků alba „Vovin“ od THERION). Do časů, kdy jsem do kina chodil jen jednou ročně, a to vždy jen na Pána prstenů. No nic, pryč s tuto mírně nostalgickou deku (ten čas letí, jojo) …
Film samotný je na předvedený děj skutečně dlouhý (v době hádankářského mače Gluma s Bilbem mě křeče močáku bohužel na čas vyprovodily ze sálu) a zvláště úvod v Bilbově noře je poměrně natahovaný. Přesto jsem velmi rád za tento návrat do Středozemě (čarokrásné novozélandské přírody s kulisami), za Martina Freemana, za velmi poslouchatelný hudební doprovod, za parádní akční jízdu (boje se skřety a vrky), dobytí Ereboru, další postavy (zlobry a vůdce skřetů), detailnější exkurzi Roklinky a příslib věcí budoucích (především draka Šmaka).
Na film vyrazím určitě ještě jednou, ale už nikoli na 3D, protože jsem ze 4. řady nezachytil (krom té ohnivé šišky od Gandalfa do oka) všechny detaily a zároveň titulky (to bych musel mít totiž oči jako cvrček od Zdeňka Millera).


8 / 10
Hooya
15.12.2012

K recenzi osobně nevím, co bych dodal, proto jen uvedu souhlasnou sedmičku a půjdu se těšit na pokračování.

7 / 10
RIP
15.12.2012

Pohádkovější, akčnější, roztahanější a bohužel také nudnější. Lze bezezbytku souhlasit s hlavní recenzí. Také jsem se rád podíval do Středozemě. Bohužel tento výlet má svoji cenu. Je velmi znát, že Jackson ždímal knihu tak, až ji přeždímal. Po tom, co vytěžil z příběhu maximum, zjistil že má ještě spoustu volného prostoru a tak ždímal dál, ale už nic neteklo. Proto musel použít fantazii a spoustu věcí přimalovat. Spoustu elementů si pak vypůjčil z jiných příběhů od Tolkiena nebo je přimaloval dle své vlastní fantazie. V některých případech bohužel. Třetí čaroděj Radagast Hnědý pak připomíná postavu podobně otravnou jako Jar Jar Binks ve Skryté Hrozbě. Některé postavy jakými jsou Saruman nebo paní Galadriel člověk rád vidí znovu, bohužel za cenu toho, že tyto postavy zde jsou jen proto, aby zde byli. Nebo možná proto, abychom ve dvojce byli svědky dalších velkých příběhů, které do Hobita nepatří, jako je například vypuzení Saurona z Temného Hvozdu.

U některých scén člověk jen vrtí hlavou, protože jsou ještě hrdinštější, než akční filmy ze zlaté éry Jean Claude Van Damma, to se týká hlavně bojů se skřety. Bájná etýda Legolase, kterak „skejtuje“ na štítu se vám bude zdát jako velmi slabý odvar. To, že fyzikální zákony v podobných pohádkách neplatí, je věc asi všem jasná, i tak se mi zdá, že jsou tu občas přešlapovány hranice toho, do jaké míry jsou tyto zákony potírány. A konečně na mnohých věcech je poznat, že je Jackson chtěl mít tak hezké, že v nich zašel opravdu daleko. To se týká například opravdu hodně přestylizovaných trpaslíků. Ale přes to všechno. Jděte na to. V těch třech hodinách je ukryt celkem fajn dvouhodinový film a stále to stojí za to!

7 / 10
Ano, je to natahované, triky často vítězí nad obsahem, a ten děsivě pomalý rozjezd... stejně je ale člověk nakonec vlastně rád, že se zase mohl vydat na cestu.

Autor recenze:
7 / 10

Redakce:
7,5 / 10

7,7 / 10



s hercem Martin Freeman:

s literárním dílem Hobit:

s filmem PÁN PRSTENŮ:

Erteple a zelé, živobytí celé!  [1634x]

IT: Part 1 - The Losers' Club - Jak Georgie o lodičku i ručičku přišel  [1408x]

AVENGERS: Infinity War - Nejepičtější zpracování komixu všech dob!  [1344x]

STAR WARS: The Last Jedi - Není takový, jaký si ho fanoušci přáli mít.  [1337x]

DUNKERK - Chladný, bez děje a bez hrdinů... ale stejně vás dostane a semele  [1333x]

THOR: RAGNAROK - Parodie na Avengers s nádhernými obrazy a LED ZEPPELIN  [1306x]

BLADE RUNNER 2049 - Nejlepší možné pokračování kultu  [1297x]

TŘI BILLBOARDY KOUSEK ZA EBBINGEM - ...znásilnili ji, když umírala...  [1119x]

KINGDOM COME: DELIVERANCE - Nejlepší česká hra?  [1021x]

DEADPOOL 2 - Víc, víc, víc! Víc krve, víc brutality, víc vtipů a bohužel i víc vážnosti.  [891x]


Copyright © 2003 - 2012 Metalopolis.Net, všechna práva vyhrazena.
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materiálu není povoleno bez předchozího svolení.

ISSN 1214-6218

Locations of visitors to this page