Pátek
26.5.2017
Denní verze
 id
 heslo
INSANIA - Transmystický anarchista, DrSc. (aneb pokec s Polym - kytara,zpěv)

INSANIA vydala další album a více snad netřeba dodávat. Jedna z undergroundových událostí roku byla (a je) na světě. Tradičně vysoká laťka kvality, tradičně další móka do pábitelské a legendistické mlýnice, kterou tato brněnská kapela rozpoutala. Ze svého tajného astrálního sídla se k nám kyberprostorem spustil Petr „Poly“ Polanský, proklatý básník, božský pěvec a hlava INSANIE, který byl tak laskav a zodpověděl nám pár našich vlezlých otázek.

MetalMania zdraví Polyho!!! Můžeš nám něco prozradit o svém osobním životě? (ženatý/zadaný/starý mládenec, děti, zvířata, vzdělání, záliby…)
Žiju s přítelkyní na utajené adrese (pro jistotu nejsem psaný ani na zvonku) a poštu si chodím vyzvedávat k rodičům. To není ani tak kvůli kapele (valnou část lidí to stejně vůbec nezajímá), ale baví mě žít v anonymitě. Vystudoval jsem v Brně na FF na Katedře černé anarchomagie. Překládám z angličtiny – knížky, filmy, … Bydlí s námi jedna kočka, která mě většinou pokouše a poškrábe, kdykoli na ni chci sáhnout… idylka.

Jaký denní tisk a jaké časopisy čteš? Jakou posloucháš hudbu. Které stránky máš nastavené ve svém prohlížeči jako oblíbené?
V tom Tě asi zklamu, protože jsem po téhle stránce docela pasivní tvor. Nečtu většinou žádnej tisk, ani časopisy (informace o okolním světě většinou čerpám z televizních zpráv při večeři), a doma mám nejraději ticho (stačí mi bohatě rámus, který děláme na koncertech my sami). Občas mě zaujme nějaká muzika někde v klubu, když třeba pouští cédéčka, než začneme hrát – to se pak ptám zvukaře, co to je, že to zní zajímavě. Ale domů muziku netahám. V prohlížeči mám nastavený jako nejoblíbenější stránku www.google.com, vyhledávač, protože občas na internetu něco hledám, většinou v souvislosti s překlady a knihami. Jinak kyberprostor používám spíš jen pro odesílání elektronických poštovních holubů.

Všiml jsem si, že jste videoklip k Máji natočili na akademické půdě Právnické fakulty Masarykovy univerzity. Proč právě tam? Čí to byl nápad? S kým jste to na fakultě domluvili a jak se na to velectění profesoři a docenti tvářili? (Pokud to ovšem nebyla nějaká podvratná anarchoakce mající za cíl zneuctít tuto akademickou půdu).
Ten klip jsme točili pro ČT Brno, pořad Salón, takže vše (včetně domluvení prostoru) zajišťovala ČT, naštěstí. Prostory vybíral režisér Pavel Jirásek (mimochodem hrál v Bratrstvu). Vybíral mezi několika, až nakonec zvolil vestibul právnické fakulty. Chtěl nějakou stroze funkcionalistickou architekturu (která by evokovala téměř až fašo-atmosféru). Sice se točilo večer, ale při natáčení kolem nás občas prošli studenti z večerních seminářů a mohli si oči vykoukat, co je to za cirkus. To bylo docela zábavné. Je to jednoduchej klip a točilo se jen jeden večer. I když nás štáb trochu naštval: měli jsme připravené pochodně, chtěli jsme je zapálit a natočit pár záběrů ve tmě před fakultou (na prostřihy, které by klipu dodaly ještě trochu mystické atmosféry), ale po natáčení uvnitř už kameraman řekl, že je pozdě, a že už se to nestihne (zřejmě se těšil domů, k televizi). Pavel klip nakonec prostříhal ilustracemi z Máje od různých autorů a myslím, že se mu povedlo z toho vytřískat, co se dalo. Na tu bídu…

Budete točit klip k nějaké skladbě z Trans-Mystic Anarchy? Ke které? Myslíš, že to má v dnešní době vůbec smysl? ( I když s Haničkou Nogolovou by vám to spolu velice slušelo.) Pokusí se Redblack protlačit vás do televize (samozřejmě nemyslím Eso) nebo aspoň do rádia?
Původně se měl k novému albu dělat jeden klip – animovanej. Měl ho dělat jistej ruskej výtvarník (šikovnej kluk, co žije v Brně), kterej se nám sám nabídl, že ho udělá jen za nějaké směšné náklady. Nakonec z toho sešlo. Nedostali jsme se ani k výběru skladby. Zatím o žádném klipu neuvažujeme. Máme spousta jiné práce. Neříkám, že žádný klip točit už nikdy nebudeme. Docela nás baví vymýšlet to. Ale spíš to záleží na tom, jestli se zase naskytne nějaká příležitost udělat to celý levně – přinejmenším můžeme pak takovej klip dát jako bonus na CD. Ohledně TV - Redblack se snaží, jak může, ale myslím, že TV není to pravé médium, kde by bylo co platné naši muziku prezentovat. Nicméně, 12.4. křtí INSANIA tohle nové album v Brně v novém klubu Fléda (Štefánikova 24), kde bude i pár hostů (kromě jiného i Hanka a Tubabu + možná i baletky – do nějaké odpíchnuté hardcoreové písničky) a tam by měl točit zase pořad Salón. Možná se objevíme i u Anděla, ale to nevím jistě. Rádia, kde má smysl dělat rozhovor, bych spočítal na třech prstech. Nás tyhle věci kolem propagace zase tak moc nebaví, ale uznávám, že deska se musí prodat, aby mohla kapela vydávat dál…

Se kterými novými skladbami stoprocentně počítáte pro živá vystoupení? Které ze starších písní na playlistu ponecháte?
To dosud ještě řešíme. Je to pro nás hodně těžký, protože všechny věci, co hrajeme v současnosti, jsou z našeho pohledu dobrý a bude těžký se s nějakými loučit. Z novejch věcí budeme hrát nejvíc na křtu v Brně. Tam to bude ale i dlouhý, díky hostům. Při běžnejch koncertech, který trvají 60-70 min., budou tvořit zhruba polovinu playlistu starý věci a zbylou půlku nový. Běžně budeme z nových hrát určitě Hell Knows, Rouhání je pro nás evergreen, Vražda ve staré hvězdárně, Kill Me, Lunární kněžku, snad i Kacířskou anarchii. O ostatních ještě přemýšlíme. U některých je problém, že jsou pro nás třeba naživo z různých důvodů obtížněji hratelné.

Kam se poděla Anička Zajíčková? Vyrostla a změnil se jí hlas nebo jste o ní vůbec neuvažovali? Přece jen se stala vaším čtvrtým členem.
Aničku jsme od té doby neviděli, ale předpokládám, že už je docela velká. Přemýšlíme o tom, že by s náma na křtu vystoupila jako host, ale nejsem si zatím jistej, jestli by to dělalo dobrotu. Přecejen, už trochu odrostla.

Co znamená slovo Moribayassa (název 10. skladby na Trans-Mystic Anarchy)?
To je něco jako „bůh-šprýmař“ afrických domorodců. Ta skladba, to je původní středoafrický rytmus, ke kterému my jsme pouze přidali melodickou linku.

Kdo namluvil mollový a kdo durový počítač?
To se hádá moje mollové „já“ s mým durovým „já“ – protože jsem schizofrenik. Mými ústy promlouvá bohužel víc bytostí najednou. (bohudík! – pozn. Shnoff)

Poměr mezi anglicky a česky zpívanými písněmi na vašich albech osciluje kolem čísla 1:1. Je to záměr nebo jsou za to odpovědny múzy, které Tě po nocích pronásledují? Kdy a kde Tě vlastně ty neposedné múzy pronásledují nejvíce?
Ten poměr je téměř programový. Nechceme, aby byly naše desky pouze anglické nebo pouze české. Dřív jsme zpívali víc v angličtině, ale v poslední době bychom rádi, aby nám více rozuměli lidi především tady. Chceme lidem v textech něco sdělit. Nepatříme ke kapelám, které neví, o čem zpívat, a proto se schovávají za angličtinu. Na druhé straně, chceme naši muziku nabízet i venku, proto nemůže být čistě česká. Co se týká nápadů, ty si zaznamenávám průběžně během celého roku a potom, když začínám psát texty, z nich čerpám. Spoustu jich dostávám třeba venku, na ulici – proto s sebou neustále tahám diktafon. Večer si to pak přepisuju na papír, takže mám tlustou slohu papírů popsaných nesmyslama.

Nechcete založit na platformě Manifestu aristokracie nových vyděděnců nějaké organizované sdružení (nechci říct sektu :-)? V dnešní době by se na tom dalo slušně vydělat. Jestli budou členské příspěvky v rozumné výši, jdu do toho s vámi! (tady mělo být původně několik smajlíků – pozn. Shnoff)
Spousta lidí to také tak pochopilo. Ale my jsme proti jakékoli organizovanosti. Vždy jsme prosazovali individualismus – každý sám za sebe, a hlavně sám za sebe přemejšlet a nepřenechávat to ostatním (ať už jsou to politici nebo média, která nám vnucují to, co je podle nich pro nás nejlepší). Aristokracie je volné duchovní sdružení a každý, kdo přemýšlí stejně jako my, je S NÁMI, aniž by musel platit nějaké členské poplatky.

Co se stane, když Trans-Mystic Anarchy po poslechu nespálím? Po kolikátém poslechu se má CD vůbec spálit?
Ten obláček „PODVRATNÝ MATERIÁL, PO POSLECHU SPALTE!“ je tam spíš jako „výstraha“ z vyšších míst. Autorem této repliky na titulní straně je „oko v trojúhelníku“, boží znamení (pro nás v tomto případě symbol veškeré autority), které se tak zoufale ještě snaží na poslední chvíli zachránit, co se dá. Spousta lidí vidí v tomhle albu pouze útok proti křesťanství, ale je to trochu jinak. Trans-Mystic Anarchy zpochybňuje JAKOUKOLI autoritu. Takže sami za sebe můžeme doporučit, aby lidé cédéčka nepálili.

Myslíš, že lidi pochopí, že to myslíte vážně?
Jak kdo. Ono totiž to, co jim chceme sdělit, je podáváno značně absurdní a ironickou formou. Naservírovat to jen tak navážno a rovnou pod nos, to by mě ani nebavilo – to už tu bylo tisíckrát a přijde mi to jako nuda. Myslím, že ti chytřejší si to v těch textech najdou sami… a těm blbým stejně už nic nepomůže.

Kolikrát jsi už k dnešnímu dni viděl filmovou verzi Pána Prstenů. Máš proti Jacksonovu zpracování Tolkiena nějaké výhrady?
Jedenkrát. Výhrady žádné, snad kromě samotného faktu, že ten film vůbec vznikl a že teď prochází celou tou komerční mašinérií. Pro mě to byl do velké míry kult a docela špatně teď snáším, že se Pán prstenů objevuje ve všelijakých žebříčcích navštěvovanosti vedle Pokémonů a jiných ptákovin. Přijde mi to urážející. K filmu samotnému ale nemám jedinou výtku. Hodně jsem se bál, co z toho udělají, ale je to vážně dobrý – hlavně proto, že se téměř stoprocentně drželi předlohy a nevymýšleli blbosti, jak to má Hollywood ve zvyku.

Kdybych byl manažerem a chtěl uspořádat váš koncert, kolik bych si pro vás musel připravit (v Kč) – opravdu si nemyslím, že mi na to odpovíš :) – to jsem jen tak zkusil, tak pardon.
Víš, to je různé. Opravdu. Jsou akce, které jsou třeba prestižní, a jsme ochotní na nich zahrát jen za náklady. Takových je ale docela málo. Peníze bych tu ale vážně radši nerozebíral. Mám zkušenost, že to nedělá dobrotu. Můžu jenom říct, že nehrajeme zadarmo (potřebujeme, aby se nám alespoň z části zaplatil náš čas, který do toho investujeme), ale jelikož nám taky jde o to, aby pořadatel pokud možno neprodělal, ta cena není vysoká a většinou se s každým domluvíme.

Až se někdy potkáme na vašem koncertu, můžu se Tě dotknout ukazováčkem a požádat o autogram? Můžu Tě pak pozvat na drink? Čím Tě nejvíc uctím?
No, s tím dotýkáním pomalu… abychom nevypadali příliš podezřele. Autogramy, to je zajímavej fenomén. Původně jsem to nesnášel… připomínalo mi to manýry nějakých legračních popových hvězd. Časem jsem ale zjistil, že to lidi třeba sbírají, nebo to třeba vnímají úplně jinak než já... nebo jim to prostě udělá radost. Od tý doby mi to nevadí. Ohledně drinku… když je svátek, dávám si 4 růže s colou. To mi chutná. Většinou jsem ale spokojenej, když mají někde černý pivo. Světlý mi tak nechutná, je na mě moc hořký.

Ještě Tě něco napadá, na co bych se mohl zeptat? Na co se Tě ještě žádný pisálek nikdy nezeptal?
No, to mě tak honem z hlavy nenapadá. Možná bych chtěl všechny pozvat na naši kyberprostorovou nástěnku www.insania.freemusic.cz, která je teď aktualizovaná a přepracovaná, a kde lze najít řadu materiálů, včetně ukázek v mp3.

Díky moc za Tvé odpovědi! (načež Poly v podobě mlžného oparu odplouvá zpět ad astra)


Shnoff
Shnoff

Zveřejněno: 10.2.2002



Martin 'SHINDY' Brzobohatý (BRUTAL ASSAULT) - Letos všechny návštěvníky festivalu očipujeme.  [3345x]

MASTER´S HAMMER - Sám sebe vykrádati je lepší než napodobovat trendy (rozhovor s Františkem Štormem)  [2372x]

BEST OF 2016 - Podle osobností naší scény I.  [1702x]

BEST OF 2016 - Podle osobností naší scény II.  [1513x]

TITANIC - Fanoušci po nás chtěli CD „Metal Celebration“ a to jsme neměli (rozhovor se Zdeňkem Černým)  [1293x]

HYPNOS - „Whitecrow“ je v podstatě mé alter ego (rozhovor s Brunem)  [1230x]

BEST OF 2016 - Podle osobností naší scény III.  [1199x]

RATS GET FAT - Čerstvé zážitky z turné po Malajsii i Indonésii (rozhovor s Peterem)  [1010x]

SIX DEGREES OF SEPARATION - O kravském zabučení, golfistech a pingpongovém míčku (rozhovor s kapelou)  [896x]


Copyright © 2003 - 2012 Metalopolis.Net, všechna práva vyhrazena.
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materiálu není povoleno bez předchozího svolení.

ISSN 1214-6218

Locations of visitors to this page