Sobota
26.5.2018
Denní verze
 id
 heslo
ADOR DORATH - Zpověď z pekelné baziliky (rozhovor)

Jste začínající kapela. Má první otázka je tedy jasná. Řekni nám něco o vzniku historii a hlavně o jednotlivých členech kapely.

Ivoš: Takový určitý předvoj jsme dali dohromady na konci roku 1997, kdy jsem oslovil pár kamarádů z řad místních kapel. Spolu s kytaristou Kamilem (jenž nás opustil teprve nedávno), Martinem (klávesy) a dalšími jsme začali hrát kopírovačky známějších kapel (Samael, Moonspell,..) ale už v létě následujícího roku jsme se rozhodli započít etapu vlastní tvorby tehdy pod názvem Anaon. Přišly personální změny - změnili jsme bubeníka (posléze ještě jednou)- taktéž to bylo s basou, přišel a odešel 2. kytarista, změnil se i ženský zpěv a jako poslední doplnil naši sestavu violoncellista a nyní i kytarista Krystián. Název jsme finálně změnili na konci roku 1999.

Váš debut, který se pomalu ale jistě dostává do podvědomí metalových posluchačů, přináší skutečně výbornou porci temné hudby. Jak dlouho tenhle materiál vznikal a jak máte rozdělené úlohy při komponování?

Ivoš: 2 až 3 skladby pocházejí z roku 1998, další 3 z 1999, rok 2000 byl především rokem již zmiňovaných personálních změn - další přišly postupně. Momentálně máme k CD ještě 3 zbrusu nové věcičky. Dříve jsme tvořili spíše kolektivně - s nápady přicházli ale hlavně kytarista Kamil, Martin s klávesovými party, Romana (bass) - v podstatě se tam ale promítly nápady všech. Nyní přichází s materiálem hlavně Krystián a Martin - vytváříme kostru jenž následně společně tvarujeme.

"Adon Nin Edeleth Ador Dorath" - tak zní název vašeho debutu. Teprve teď mám příležitost se zeptat na nápad a původ tajemného názvu a obecně temného světa Ador Dorath?

Lenka: "Adon nin Edeleth ADOR DORATH" je jediná skladba na albu, která není anglicky. Napsala jsem ji tak, aby vypadala jakoby v archaickém jazyce. Nebudu teď vymýšlet, že je to jazyk "starobylého národa" - podobných nesmyslů je v metalu více než dost. Hlavní cíl textu je vzbudit dojem, pomoct imaginaci. Hudba by měla obraz dotvořit. Přečteš si text, poslechneš si hudbu a pokud je obojí dobré a posluchač je nezaujatý, vytvoří se představa, pocit - a to je Ador Dorath. Zásadně neodpovídám na otázky typu "co jsem tím chtěla říct" (The Circle, Metamorphoses, Garden of Earthly Pleasures, Rule of Nyx) - samozdřejmě, že pro mě ten kousek textu má význam, ale moje interpretace není důležitá - důležité je co to vzbudí nebo nevzbudí v druhém.

Co je tou pravou kořeněnou náplní vašich textů? Promítá se do nich hlavně životní misantropie nebo spíš odráží myšlenky vaší fantasie?

Lenka: Dalo by se říct, že texty mají vyburcovat z pasivity. Nejsou jednoznačné a snad nutí přemýšlet a hledat.
Ivoš: Texty ke skladbám jsme si s Lenkou rozdělili v podstatě na půl - každý z nás má odlišný přístup i formu - společnými prvky určitě jsou touha po poznání - hledání, energie, relativnost, individiualita, svoboda, nelibost k různým formám demagogické propagandy, samozřejmě s notnou dávkou vlastní fantazie.

Vy jste si v omezeném nákladu vydali a nahráli toto album sami. Je neuvěřitelné, že jste nenašli pro váš materiál nějakou vydávající firmu! Nebo se něco od té doby, co jsme se viděli, změnilo? Jak se díváte na možnosti začínajícíh hudebníků ve vašem "radiónu" a celkově v celé České republice? Bydlíte prakticky u hranic s Polskem, nemáte nějakou možnost srovnání s některými polskými kolegy?

Ivoš: Album jsme si prozatím vydali sami - už proto, že by nám asi žádný vydavatel nedal tolik peněz na nahrávání kolik bychom si představovali - tak jsme ani nechtěli ztrácet čas (myslím marnými pokusy) a ujmuli se toho sami. Takže ještě nemáme vydavatele, nevidím problém - museli jsme zplatit dluhy - teď teprve budem rozesílat - v podstatě už nějaké (neurčité) nabídky od nás a z Německa máme, ale nechcem se ukvapovat a vyzkoušet štěstí. Ptáš se na Polsko? - je to ohromně muzikální země - na to jaká tam panuje nábožensko - politická intolerance - jsou lidé z tamního undergroundu mnohem důraznější a vše si umí mnohem lépe vychutnávat - alespoň mi to tak příjde. Taky proto je Polsko jednou z death-grindových velmocí. (Gothic-doom tam myslím moc příznivců nemá).

Nezadržitelná energie čiší z celé vaší nahrávky. Je přesně taková, jakou jste ji chtěli mít? Panuje všeobecná spokojenost? Jaké jsou první ohlasy?

Ivoš: Moc děkuji za tvá slova. Jsem moc rád, že tam ta energie je. Pro mě to je jedna z nejdůležitějších věcí a její nalezení u posluchače je tím nejlepším ohlasem. Spokojenost? - v podstatě ano - vždy se najde něco co mohlo být jinak - lépe a my nemůžem být nikdy spokojeni - spokojenost je pro mě do jisté míry stagnací sebereflexivního myšlení, pasivní stav - nespokojenost posouvá člověka dál. Ohlasy - kladné smíšené, negativní,překvapivé - je docela zajímavé co tam lidé najdou - někteří si dokonce i domýšlejí spoustu věcí (např.hrdost slovanských národů a další jiné šílenosti).
Prcek: Spokojenost asi bude - ještě nám nikdo CD nevrátil. Samozřejmě, že na každé nahrávce se najde něco co by se dalo změnit. Taky se teprve učíme - příští nahrávka bude o to lepší. Ohlasy? Jsme rádi, že si můžem někde zahrát.

Aranže kláves, samplů apod.jen přidávají na náladě a majestátnosti alba. Kde je pro vás hranice využívání počítačů a syntezátorových mašin v poměru k instrumentálnímu využití živých nástrojů?

Ivoš: Hranice neexistujou - je pouze hudba. Samozdřejmě instrumentál je instrumentál - lidský faktor je famózní záležitost.
Prcek: Jsem pro maximální využití, ale ne co se týče strunných nástrojů a hlasu. Počítač je výborná věc, ale jsou nástroje, u kterých je člověk nenahraditelný.

Velice pěkně se na bookletu vyjímá prohlášení týkající se organizace OSA. Kvanta hudebníků má již své vlastní zkušenosti, vy očividně také. Co vás tedy štve a jak se díváte na zajímavé stanovy téhle organizace?

Ivo: OSA je dle mého názoru moc zneužívající pseudoprávní obludou, jenž prostřednictvím zákona zneužívá svého postavení a činí si nárok na to kontrolovat a obohacovat se na svobodné hudení tvorbě. (Příjde mi to jako - další velký bratr jenž bdí aby nás hlídal.) Normálně řečeno je to organizace sloužící vysoce postaveným představitelům hudebního showbusinesu k prosazování jejich finančních - tzn. mocenských zájmů. To, že z toho má i Karel Gott nebo Helenka Vondráčková taky šupy mě vůbec nezajímá - proč bych měl platit za to, že se chci z přirozené povahy umělecké činnosti ukázat na veřejnosti a předvést svou tvorbu!

Věkový průměr kapely jistě nebude vysoký. Jak dlouho se jednotliví z vás aktivně věnují hudbě? Působí na poli hudby ještě někde jinde?

Lenka: Věkový průměr jsem spočítala na 22,6 let. Krystian studuje violoncello na konzervatoři a má asi ještě 3 kapely - HC, klasika…
Ivoš: 3 z nás budou mít nadcházející čtvrtstoletí za sebou - tak jsem zvědav jak to zvládnem - jestli to vůbec přežijem! Já křičím do mikrofonu necelých 7 let, jinak nic moc - ale ostatní válí na nějaký ten instrument podstatně delší čas. Mimo Krystiána - jak píše Lenka - se ještě Martin, Mihau i Romana věnují jazz-rocku.

Na téma "ženy v metalu" padlo již mnoho otázek i odpovědí. U vás působí jedna basistka a jedna sopranistka. Jak to funguje? Jak se dostaly k metalu, jaký je jejich postoj k téhle formě hudya a jak se jim jejich pozice líbí?

Lenka: Vztahy v kapele fungují dobře. Za sebe můžu říct, že jsem metal poslouchala vždycky - pokud bych k této hudbě neměla vztah tak bych v kapele nemohla fungovat. Překvapilo mě jaká zášť funguje mezi zpěvačkami metalových kapel. Je to pro mě trochu nepochopitelné. Samozřejmě jsou vyjímky, ale zatím mám spíše špatné zkušenosti.
Ivoš: Pohoda! Když si vezmete, že kapela je vlastně jedna rodina - myslím, že by nám i leckdo záviděl naše dvě soudružky.

Impozantní ženský vokál je skutečnou dominantou jednotlivých skladeb. Tenhle hlas je jistě patřičně cvičený, zpívá vaše zpěvačka ještě v jiných oblastech hudby, nebo je její hrdlo zlatem pouze pro Ador Dorath?

Lenka: Zpívám ještě v komorním sboru u Ostravské opery. Vlastně se teprve učím zpívat - zpěv je dlouhodobý proces. Snad můj výkon bude mít stoupající tendenci.

Tohle je "klišovitá" otázka, ale rád bych na ni slyšel odpověď právě od vás. Co vám dává hudba, co vám přináší a za co jste ji vděční?

Lenka: Pro mě hudba znamená hodně, působí na emoce, myšlenky. Hudba inspiruje.
Ivoš: Život bez hudby není život - jak by tomu bylo kdybychom o ní nevěděli - nevím, ale vděčím jí moc ze svého emocionálního i rozumového života.
Prcek: Bez hudby se nedá žít. Život bez hudby je jak život bez drog.

Protože jste vlastně v počátcích své kariéry, naskýtá se otázka, čeho byste chtěli v hudbě dosáhnout? Tedy?

Ivoš: Žít a hrát a bavit se samozdřejmě z té optimistické stránky. Mít na to realizovat své hudební i životní sny - neděláme to pro peníze - už jen pro to že jsme za ty roky z toho ještě žádné neviděli - při něčí opačné spekulaci zní otázka:"Co všechno dokážeš udělat (jak moc se dokážeš zkurvit) abys prodal svou muziku???

Jakou hudbu vy sami posloucháte? Oblíbení interpreti? Dílko z poslední doby, které vás okouzlilo?

Lenka: Mám ráda operu, Dead Can Dance, z metalu The Animatronic Kovenant, samozdřejmě COF, výborní byli At the Gates…
Ivoš: Luis Armstrong, Macabi, Kazik,Disrupt,Brujeria,Agathocles, Kovenant, Static-X,White Zombie, Libido Airbag, Valtari,Rotten Sound, Nasum,Exhumed,Emperor,Cock and Balls Torture, Fundamental nebo Chemical Brothers - je toho spousta - z naší scény bych vyzdvihl třeba Cerebral Turbulency neboF.A.R.und Geldshit, zkrátka mimo dechovku, většinu country, stupid pop-barbie fuck a heavy metal v podstatě vše.

Nedá mi to a musím se zeptat i vás. Jak se díváte na "moderní" mainstreamové kapely tzv. nu-metalu,jako Linkin Park,Limp Bizkit,apod.?

Ivoš: Mě osobně tyhle kapelky moc neberou, spíš vůbec - na místě je asi otázka, kterou jsem položil při odpovědi na to co bych chtěl v hudbě dosáhnout - jestli to, co dělají ze sebe pak je to v pořádku - mají právo projevit svůj hudební názor - tak opravdu bych já osobně nechtěl být něčím prokuktem (s klíckou a vyhlídkou do zahrady), bez možnosti zcela svobodně projevit svou vůli - stát se něčím vlastnictvím - opovrhuju tímto odporným systémem, jenž dnes slaví triumf. Spousta lidí pachtících se po úspěchu v show businesu si asi neuvědomuje (nebo je to nezajímá), že peníze kazí charakter těch, co na jejich množství nejsou připraveni - takže si myslím, že takový "úspěch" může být v celkovém důsledku neštěstí.
Prcek: Každá éra někdy skončí.

Máte blízko ještě i jinému druhu umění, než je hudba? K jakému?

Lenka: Studuju výtvarné umění na universitě - na bookletu jsou některé moje grafiky.
Ivoš: Mám rád veškeré umění - třeba zahradkářství!

Stejný dotaz jsem již položil i Retům. Protože však dýcháte stejný vzduch, je otázka na místě. Co vy a třinecký hokej?

Ivoš: Nejsem nějakým velkým nadšencem, ale Třinci fandím. Největším fanouškem je ale bicman Mihau - nechybí skoro na žádném zápase na domácím hřišti.

A teď trošku ze soudku zvukové magie ... Martine, Ty sám jsi zvukařem v poměrně novém třineckém "Blue Studiu". Řekni mi něco k jeho nedlouhé historii. Uživí se vůbec v této oblasti takovéto studio?

Prcek: Studio funguje 2 roky. Výhoda Blue Studia je, že je u hranice s Polskem a Slovenskem. V Polsku jsou studia hodně drahá - vyplatí se jim jet kousek za hranice a nahrát to u nás. Studio má ještě klub kde se hraje - majitel pak stahuje kapely do studia. Zatím to docela jde, nejbližší studio je až v Ostravě.

Vy sami jste v "Blue Studiu" nahrávali. Vznikala tam také poslední nahrávka třineckých R.E.T. a její zvuk je na nezaběhnuté studio více než dobrý. Kdo u vás ještě nahrává a jaké zázemí na něj čeká?

Prcek: V Blue Studiu se nahrává hlavně undergroud - ze známějších metalových Dark Future, Digger (PL), Apogeum (PL), Tombouctou, Livegang, Iron Maiden(revival). Ubytování je zdarma, mix pult Mackie, HDR protools, Mac Intosh dobré prostředí, hospoda naproti, bezpečné nahrávání v protiatomovém krytu.

Jak ses vůbec dostal ke zkukařině? Je hudba Tvé povolání, nebo si oficiálně vyděláváš jinak?

Prcek: Náhodou. Ador Dorath se byl dívat po studiích, kde by se dalo nahrát dobré CD. Byli jsme v Blue Studiu kde právě sháněli zvukaře, který by ovládal synthezátory a midi - tak jsem se tam dostal a oficiálně tam funguju jako zvukař už 2 roky.

Jako klávesák, respektive klavírista, který (kromě jiného) také aranžoval orchestrální party, máš jistě blízko i k mnohým jiným druhům hudby, je to tak? Jaké to jsou a které Tě nejvíc ovlivnily?

Prcek: Jako zvukař musím poslouchat všechno (dechovku teda ještě nemusím) Inspirují mě všechny kapely od jazzu po black metal. Mám rád kapelky jako Atomic rooster, Jethro Tull, Moonspell, Tanera, Therion…

Pár upřesnění na závěr.Jaké jsou vaše plány do budoucna?

Ivoš: Hrát, žít a bavit se, hledat a poznávat!

Kde vás můžeme vidět v nejbližší době? Chystáte se vystupovat příští sezónu i na nějakých festivalech? Uvažovali jste i o koncertech v blízkém Polsku a Slovensku, případně někde jinde v zahraničí?

Ivoš: Nějaké větší fesťáky letos snad příjdou na přelomu roku, evrop.turné s jednou holandskou kapelou - nicméně z toho sešlo - pojdeme jen asi do Drážďan - na Slovensko se pro rozdílný pohled na držení marihuany asi v brzké době nepodíváme - v Polsku je tomu sice stejně, ale máme tam namířeno a patřičně se podle toho vybavíme!

Díky moc za čas a za vyčerpávající odpovědi. Doufám, že neuplyne dlouhá doba a ve vašich srdcích se začne rodit další materiál. Přeji vám co nejúspěšnější další krok do světa metalové hudby a těším se na další kompozice z vašich per.


Immortal
Immortal

Zveřejněno: 15.12.2002




Copyright © 2003 - 2012 Metalopolis.Net, všechna práva vyhrazena.
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materiálu není povoleno bez předchozího svolení.

ISSN 1214-6218

Locations of visitors to this page