Full Moon in St.Petersburg (Live CD, DVD) (2007)
Carved In Stone (2008)
Gib Dich Nie Auf (EP) (2009)
Strings To A Web (2010)
21 (2012)

RAGE - Soundchaser

RAGEKdyž jsem na sklonku devětadevadesátého roku měl tu čest osobně pohovořit s Peavym Wagnerem, s hrdostí otce tehdy v rukou třímal nový přírůstek v podobě CD „Ghosts“. Ještě se tak úplně nezbavil žluči, která mu patro zaplavila po bouřlivém odchodu celé tehdejší sestavy přímo v průběhu natáčení, záda však již kryli čerství nováčci v zuřivé rodince - běloruský kytarový virtuóz Victor Smolski a americká mlátička Mike Terrana. Pamatuji si, že na přetřes přišla i otázka, zda se od skupiny ještě někdy v budoucnu dočkáme zběsilého uragánu, který ovládl kupříkladu desku „Black In Mind“ a vím také jistě, že odpovědí bylo nesmlouvavé - NE! Jenže uplynuly pouhé čtyři roky a s novinkou „Soundchaser“ je všechno úplně jinak.

Mám-li to říct na plnou hubu hned na začátku, tak tam kde bylo „Welcome To The Other Side“ ještě panensky napěchované nespoutanou virtuozitou Smolského úžasné kytarové hry a  „Unity“ překvapilo řádně tvrdým dloubancem do žeber při zachování potřebné pestrosti, je „Lovec zvuku“ pouhým přitvrzeným návratem ke kořenům. Samozřejmě, hráčská preciznost nikam nezmizela, masivnější zvuk z vlastní dílny  za přispění všudybyla Charlieho Bauerfeinda však někam pohřbil onu pověstnou lehkost. Co je pak platný megahustý riff, když posluchači často evokuje pouze upachtěný běh na dlouhou trať s cílovou páskou v nedohlednu. A ten bych od RAGE opravdu nečekal.

Peavy WagnerSlovo které nejpřesněji vystihuje nový materiál je PŘEDVÍDATELNOST. Od úvodních „Orgií“ do závěrečného dvojtaktu „Falling From Grace“ s hostujícím Andi Derisem z HELLOWEEN. Předvídatelnost, maximální podřízení skladeb kytarovému riffu a opotřebovanost melodických linek. Startuje „War Of Worlds“ a když vám řeknu, že okamžitě při prvním poslechu bylo nasnadě jak bude pokračovat melodie v refrénu, možná neuvěříte. Těch podobenek je však podstatně víc! Taková „Secrets Of A Weird World“ má být určitým návratem ke stejnojmenné desce, jenže ona dávné časy nestydatě vykrádá i melodicky. Opotřebované songy jako „Great Old Ones“ nebo „See You In Heaven Or Hell“ bych si klidně odpustil bez náhrady, desku pouze zbytečně rozmělňují. Do této chvíle by se mohlo zdát, že půjde o jeden velký průšvih, o pád z vrcholku přímo na čumák. Naštěstí ale záchranné lano šílenému sešupu dolů nahazují odsekávaná titulní skladba, v duchu starých hitovek zuřící „Defenders Of The Ancient Life“, výborná „Flesh And Blood“ s mírně vykradenou slokou ovšem o to silnějším refrénem, sborová rubanice „Human Metal“ a především bonusová předělávce J. S. Bacha „French Bourreé“ (pozor, nachází se pouze na limitovaném digipackovém vydání alba! pozn.autora), která v plné nahotě demonstruje, jak moc zamrzí obava mistra Smolského pustit se ve vlastním materiálu znovu na tenký led experimentů i odvážnějších aranžérských postupů pro jiné nástroje než jen kytaru.

Není pochyb o tom, že většina příznivců bude spokojena. Vždyť neurazit poměrně konzervativní metalové fanoušky bylo zřejmě největší snahou autorů. Pokud budeme obligátně porovnávat s konkurencí v žánru, stále ještě musíme triu tří národností přiznat triumf. Je to však spíše z nouze ctnost, vždyť žádná pořádná konkurence vlastně ani neexistuje. Na tak silný potenciál mi zkrátka nová nahrávka přijde příliš monotónní a zahleděná zpět do osmdesátých let. A ani excelentní Victorova sóla nespasí všechno, bohužel.

Zveřejněno: 1.3.2004

1.3.2004

Darkmoor je v tomto případě zbytečně předpojatý. Je pravda, že oproti "Unity" toho "Soundchaser" mnoho nového nepřináší. Pravda je i to, že disponuje s několika obětovatelnými skladbami. Na poměry Rage je to materiál překvapivě přímočarý a metalově tvrdší. Přesto převyšuje většinu potenciálních stylových konkurentů minimálně o dvě hlavy. Rage jsou profíci se vším všudy a novinka jim rozhodně ostudu neudělá. Skvělé album.

[8 / 10]
Osobně příliš nemiluji "návraty zpět" a v případě RAGE se o jeden takový jedná - a to návrat k metalovým kořenům. Byly sice zachovány poznávací znaky souboru, ale ještě větší důraz na kytaru a potlačení neodmyslitelných symfonických prvků má za následek ortodoxní šok. Takhle přece skupina zněla před dobrými 10 lety! Jestli to však má být cílený útok na metalový Olymp, pak budu tiše v koutku doufat, že snad ještě někdy přijde další "XIII".

7 / 10

8 / 10

8,4 / 10