The Mirror's Truth (single) (2008)
A Sense of Purpose (2008)
Sounds Of A Playground Fading (2011)
Siren Charms (2014)
Battles (2016)

IN FLAMES - Soundtrack To Your Escape

Gothenburská stálice v minulém roce vydáním opusu “Reroute To Remain“ konečně rázně přeťala svazující tenata stagnace a vydala se novou, pro mnohé však velice diskutabilní cestou. Uhlazenější produkce, jasné nu-metalové citace nebo Fridénovy pokusy o čisté klenuté vokály vzbuzovaly oprávněné obavy, zda se IN FLAMES nedostali až příliš blízko komerční bažině, ze které již nebude návratu

IN FLAMESDle mého názoru zachycuje “Reroute To Remain“ jakousi mezifázi vývoje kapely, křečovitý pokus oprostit se za každou cenu od Whoraclovsko/Colonyovské šablony, přijít s něčím novým a uspokojit tak kritiky i všechny sorty posluchačů, milovníky starší tvorby počínaje a nu-metalem zasaženou generací pubescentů konče. Pokus se zdařil tak napůl, IN FLAMES sice úspěšně unikli stereotypu, ale zárov nedokázali prokazatelně definovat své nové směrování. Vznikla jakási všehochuť, schizofrenní nahrávka, která kapele nejenže vůbec nepomohla, ale naopak jí opět přinutila řešit stejný problém, se kterým se potýkala po vydání “Clayman“. Totiž odpovědět na otázku “Jak dál“?

IN FLAMES“Soundtrack To Your Escape“, soundtrack pro útěk, možná by se chtělo říci soundtrack k objevu nových cest a kdysi nemyslitelných směrů… Podařilo se IN FLAMES na druhý pokus definitivně nalézt své nové já? Domnívám se že ano. “Soundtrack To Your Escape“ v sobě sice nezapře výrazné reminiscence z období “Whoracle“ (zdvojené kytarové běhy a Strömbladovy naprosto typické riffy musíte bezpečně identifikovat i kdyby vás budili třeba ve tři ráno) ale zároveň je plné nejrůznějších samplů a celkově velice výrazně sympatizuje s nu-metalovými tendencemi dnešních dnů. Nevěříte? IN FLAMESTak si pusťte říznou pop/metalovou hitovku “Evil In A Closet“, jejíž nebezpečně nasládlý explozivní refrén s kombinací melodického a agresivního zpěvu nemá daleko k produkci třeba i takových LINKIN PARK (!). Frontman Anders Fridén se ještě více než na “Reroute To Remain“ snaží využívat vedle svého nabroušeného vypjatého řevu i melodický vokál. Tady ale padá pomyslná kosa na kámen, protože všichni dobře víme, že Fridén zrovna není žádným extra zpěvákem, ale má štěstí, že ve studiu jdou nedostatky v jeho zpěvu celkem bez problémů zamaskovat samply a zkreslit na únosnou míru celou škálou elektronických efektů. Hojné využití čistých hlasových poloh v refrénech a bridgích ale plamennou eskadru staví do stejné řady, v jejímž čele dnes stojí nedostižní SOILWORK. A přiznejme si, že srovnání obou kapel nevyznívá zvláště při kvalitách Björna “Speed“ Strida pro gothenburskou pětici právě dvakrát lichotivě (ona paralela ze SOILWORK je ještě více umocněna díky přítomnosti pro IN FLAMES nezvykle obhroublých thrashových spodků).

IN FLAMESZajímavým tahem je zařazení tvrdé kompozice (v kontextu současné tvorby kapely) “F(r)iend“ na pozici zahajovacího tracku. Dominuje plíživá a znepokojivá atmosféra, kytary strojově odsekávají jeden zatěžkaný riff za druhým a k prasknutí napjaté hlasivky mají sílu prorazit ušní bubínky. Jako vzorová ukázka nových IN FLAMES by mohl sloužit hit par excellence - singlová “The Quiet Place“. Krátká jednoduchá skladba se rozjíždí úspornou melodickou linkou, Fridén plačtivě deklamuje, přichází bridge a vše završuje rozmáchlý melodický refrén, mající ambice v pohodě prorazit na přední pozice v zaoceánských žebříčcích.

IN FLAMESIN FLAMES 2004? Životaschopná a především spolehlivě FUNKČNÍ kombinace nu-metalu s extrémně melodickým thrash/death metalem, která má dnes rozhodně co říci. Místo napřáhlých hymen z epochy “Whoracle“ nastupují o poznání jednodušší, tří až čtyřminutové moderní metalové nájezdy s hitovými refrény účinkujícími na první poslech. Na “Soundtrack To Your Escape“ se ale najdou i protiklady chytlavých popěvků, jako je osmá rozjetá thrash/deathová rubačka “In Search For I“. I když budu vždycky dávat přednost starší tvorbě kapely, proti její nové tváři nemám výraznějších námitek. IN FLAMES rázně skoncovali se stylovým přešlapováním a s konečnou platností zvolili pro mnohé z nás očekávanou cestu - cestu relativně snadnou, cestu komerční, cestu, na jejímž konci čekají zaplněné arény a opojná vůně úspěchu.

Zveřejněno: 15.3.2004

Pavel
24.3.2004

Ani tentokrát se zdatní švédové nedokázali vymanit z bludného kruhu, v němž tápou již několik let. Zatimco minulé album předzmenalo snahu o vývoj a stylové změny, poslední majstrštyk se opět trochu vrací zpět i když v odpovídajícím moderním kabátě. Ovšem co je to platné, když nahrávka zní nezáživně a víceméně omýlá staré známé postupy. A postráda to hlavní - silné nápady. Ty tentokrát zůstaly kdesi na půli cesty a těch pár nápaditých skladeb to nezachrání. Být takové celé album... Bohužel, jedna vlaštovka jaro nedělá. In flames si pro tentokrát budou muset počíhat na celé hejno.

[6,5 / 10]
15.3.2004

Předně musím říct, že se mi cesta kterou se PLAMENY vydaly na “Reroute To Remain" docela pozdávala. Jenomže novinka nepřináší zhola nic určujícího. Jistě, pár melodií se povedlo, ale výsledek působí velice laciným, primitivně bakelitovým dojmem. Zkrátka a dobře několik řemeslně zručně provedených odhovaček v ohraném aranžmá. Nic světaborného - po několika posleších už zíváte nudou.

[6 / 10]
Milda
15.3.2004

Tahle deska je typický příklad skladatelské impotence - motivy a nápady už několikrát použité, nebo vycucané z prstu a neobratně pospojovány.
A z Fridenova "zpěvu" je mi špatně.

[2,5 / 10]
14.3.2004

I přes obecné antinadšení svých spoluredaktorů si trvám na postoji, který jsem zaujmul těsně po průplachu nové nahrávky mými mozkovými závity. Téměř žádné novátorství, jen perfektně rutině odvedená práce plus jemná syntéza s předchozími alby. IN FLAMES možná už dlouho nepatří k hybatelům stylu (i když by asi rádi), zato však stále spolehlivě baví. Hudebně se pohybují někde mezi "Clayman" a "Reroute To Remain". Jenže oproti "Reroute To Remain" má navíc novinka lepší a průraznější zvuk. A světe div se, jsou tu občas ke slyšení i melodie, které jakoby z "Jester Race" vypadly. Mnozí čekali víc. Já nečekal nic a rozhodně nejsem zklamán.

[8,5 / 10]
Shnoff
13.3.2004

K nové tváři IN FLAMES mám zásadní výhrady. Nové album je totiž špatné. Otázka zní, koho jím vlastně chtějí IN FLAMES zaujmout? Chtějí získat nové mladé fanoušky? Na to je tam příliš málo zapamatovatelných melodií, zvuk je stále příliš tvrdý a Fridén je opravdu velice nevýrazný pěvec. Chtějí si uchovat ty dosavadní? Na to je tam velice málo výrazných a nápaditých riffů – jestli jsem napočítal tři, tak je to moc. Za nejzdařilejší kousek považuju „The Quiet Place“, zbytek je pohřben kytarovo-samplovým tápáním a nerozhodností.
Koneckonců vlastně pochybuju, jestli k nové tváři IN FLAMES nějaké výhrady mám. Je mi to totiž tak nějak šumafuk…

[3,5 / 10]
7.3.2004

Je mi líto. Oproti "Reroute To Remain" je tu malý obrat k kepšímu v podobě větší soudržnosti materiálu, ale stále se jedná o kvalitativně nevyrovnanou kolekci, v nímž podle mne pozitivum představují pouze experimentálněji pojaté skladby, ve kterých se snoubí melodický rukopis Plamenů s velmi slušným elektronickým podkresem a hitovými ambicemi ("Quiet Place", "Evil in Closet", "My Sweet Shadow" ), zatímco navztekané pokusy o drsně nu-metalové riffy páchnou hezky nazvučenou nudou, která kousat neumí. Jako zjevení působí klasická náklepovka "In Search For I", připomenutí časů, kdy IN FLAMES měli o svém směřování jasno. Na "Soundtrack To Your Escape" tomu tak není, oproti novým GRIP INC., nebo FEAR FACTORY se jedná sice o hezky znějící, avšak průměrný exemplář moderního extrémního metalu. Přesto naději vkládám právě do výše citovaných skladeb. Pokud příště Plameny natočí materiál plný takových fláků, půjdu s hodnocením o hodný kus výše.

[6,5 / 10]
IN FLAMES v roce 2004? Životaschopná a především spolehlivě funkční kombinace nu-metalu s extrémně melodickým, ale stále energickým thrash/death metalem, která má dnes rozhodně co říci. I když budu vždycky dávat přednost starší tvorbě kapely, proti její nové moderní tváři nemám výraznějších námitek. IN FLAMES rázně skoncovali se stylovým přešlapováním a s konečnou platností zvolili pro svoji tvorbu nový směr.

7,5 / 10

5,5 / 10

6,9 / 10