Tempo Of The Damned (2004)
Shovel Headed Kill Machine (2005)
The Atrocity Exhibition: Exhibit A (2007)
Let There Be Blood (2008)
Exhibit B: The Human Condition (2010)

EXODUS - Tempo Of The Damned

Americkým EXODUS se po mnoha peripetiích přeci jen nakonec podařilo nahrát novou desku. Když v roce 1997 kapela vydáním vynikajícího živáku „Another Lesson In Violence“ ohlásila návrat na scénu, nebylo fanouška, který by se netěšil na nový thrash metalový příděl ze San Francisca. Leč osud chtěl zřejmě jinak a tak přichystal kapele několik překážek, z nichž ta nejtragičtější přišla před dvěma lety v podobě smrti vokalisty Paula Ballofa.

EXODUSNaštěstí EXODUS poměrně záhy našli náhradu v podobě Stevea Souzy a přes všechny strasti se propracovali k nové nahrávce, která je vlastně jejich albovým comebackem po dvanácti letech. Jak už jsme si u této kapely zvykli, začátek je velmi svižný. Úvodní skladba „Spar Spangled Banner“ přináší všechny atributy klasické thrashové Bay Area školy v podobě ostře riffující kytary, všudypřítomných kvílivých sólíček, nekomplikované rytmiky a nakřáplého Stevova ječáku. V tomto ohledu nelze od EXODUS očekávat jakékoliv změny. Vše je hezky při starém a dá se říci, že i v naprostém pořádku.
Kapela se, ve snaze zavděčit fanouškům za to předlouhé čekání, rozhodla poctít je pořádnou porcí muziky, což se odzrcadlilo i ve stopáži jednotlivých skladeb. Tuto snahu dovedu pochopit, leč v mnoha případech se tak stává na úkor ztráty pozornosti a nebál bych se říci, že jsem se v některých případech (ač starý fanda kalifornského thrash metalu) dokonce nudil. Tento nedostatek se ponejvíce projevuje převážně v pomalejších skladbách jako například ve třetí „Blacklist“. Situaci nezachraňují ani v mnoha případech až přílišně protahovaná kytarová sóla. Naštěstí deska disponuje i mnoha skutečně silnými momenty. Mám namysli především rychlé a nekopromisní thrashové vypalovačky, které EXODUS uměli vždyky náramně. Zde si ucho labužníkovo přijde rozhodně na své. Očekávejte old school postupy zabalené do hezky moderního zvukového kabátku. Paradoxně nejdelší skladbu na desce, pátou „Forward March“, bych pasoval na mého osobního favorita. Tato jasně potvrzuje všechna má předešlá slova.

EXODUS jsou tedy zpátky. Tak, jak jsme je znali i v minulosti, jen s minimem změn v hudebním projevu. Troufám si říci, že v případě této kapely to rozhodně nelze hodnotit jako negativum. EXODUS nahráli velmi dobrou thrash metalovou desku a dali tak tomuto stylu velmi výživnou oživovací injekci.

Zveřejněno: 13.5.2004

Noisy
13.5.2004

Musím konstatovat, že tato návratová deska velikánů EXODUS mě příliš neoslovila, ne že by zde snad bylo něco v nepořádku, naopak, vše je až příliš v pořádku, ale v pořádku z pohledu doby na kterou se veteráni z Bay Area snaží navázat. Jenže minulost je jednou minulostí a časy thrashového šílenství se už asi nikdy nevrátí. Jako příznivec staré thrashové školy nejsem zklamán, ale pokud si budu chtít pustit něco z tohohle ranku, určitě raději sáhnu po autentické kvalitě desek konce osmdesátých let. Od nahrávek vznikajících v současné době čekám více.

[6 / 10]
16.4.2004

Ani nevím přesně, proč se mi ta deska nepozdává. Má moderní našlapaný zvuk, přesto se nemůžu zbavit dojmu, že je zakopaná hluboko v osmdesátých letech. Prostě ten materiál (ač není špatný) mi evokuje dávno známé a otřepané postupy. Reunion je jistě hezká věc a osobně EXODUS přeji hodně štěstí, na druhou stranu nadšené (až nekritické) ohlasy na "Tempo Of The Damned" ze všech stran se mi příliš nezamlouvají. Souputníkům z TESTAMENT nebo třeba nedávno recenzovaným GRIP INC. totiž rozhodně nestačí a v jejich závěsu ztrácí dech...

[6,5 / 10]