The Great Cold Distance (2006)
Night Is The New Day (2009)
Dead End Kings (2012)
Dethroned & Uncrowned (2013)
The Fall Of Hearts (2016)

Síň slávyKATATONIA - Dance Of December Souls

Švédské uskupení KATATONIA se nikdy nedalo zařadit mezi ty, kteří svou hudbou baví davy. „Dance Of December Souls“ je totiž ukázkovým příkladem neskutečné síly hudby. Hudby, jenž je nositelkou nálad a pocitů, které můžeme zařadit do kategorie pesimistických, či řekněme depresivních. Opravdu neznám mnoho nahrávek, na kterých by atmosféra zmaru, smutku a žalu byla zachycena natolik sugestivním a pohlcujícím způsobem, až z toho mrazí po celém těle.

I Stand As Cry
Mourning In The Silent Rain
Death Will Light My Burden
Endless Is My Sorrow

KATATONIADnes už lze jen s nostalgií vzpomínat na zlaté období doom metalového boomu datovaného k počátku devadesátých let minulého století, do něhož se nesmazatelným způsobem zapsal i dlouhohrající debut KATATONIE. Pod producentským dohledem Dana Swanö vzešlo z jeho stockholmského studia Unisound veskrze nadčasové dílo, na němž se nepodepsal ani neúprosný zub času a které i dnes, po tolika letech, dokáže vzbudit neméně intenzivní emoce plné melancholie a beznaděje. Osmička převážně dlouhých skladeb disponuje v podstatě totožným vzorcem, jehož hlavní složkou jsou velice silné a chorobně tklivé melodie, přičemž tyto se během jejich mohutných stopáží cyklicky vytrácejí a posléze navracejí, aby tak trpělivě budovaly náladu celé desky. Jasně dominují pomalá tempa, která jsou jen velmi zřídka „narušena“ některým z rychlejších intermezz. Nad vším pak ční zoufalý řev Lorda J. Renkseho (dobový pseudonym Jonase P. Renkseho), který v té době obsluhoval bicí sestavu. Absolutorium samozřejmě zasluhuje i výborná produkce, která se postarala o vskutku funerální nazvučení kytar a vůbec celé aranže se podařilo dotvořit takřka dokonale. Atmosféra, o kterou se mnozí jen marně pokoušeli a neustále pokoušejí.

I Am God Creator of Life
I Am God Enchanter of Death
Death – That Now Marks You
Life – That Slowly Pass Away

KATATONIANeméně důležitým aspektem v ideovém působení „Dance of December Souls“ je jeho textové ztvárnění, plně korespondující s hudební složkou. Toto se dotýká témat ztráty blízkého člověka a vůbec smrti celkově, lásky, posmrtného života, a ač se veskrze jedná o témata už mnohokráte omílaná, kvalita jejich zpracování se jednoznačně vymyká z klišovitých šablon. Jejich síla se plně projeví právě když jsou podávány s bezútěšným hudebním doprovodem.

Každý tunel má však na svém konci světlo a tím je v tomto případě závěrečná skladba „Dancing December“, svojí náladou se přeci jen vymykající z apatie celé desky a dávající tak jasně najevo, že žádná deprese netrvá věčně.

Ačkoliv si KATATONIA za ta léta prošla opravdu bouřlivým hudebním vývojem, všechny její nahrávky mají jednoho společného jmenovatele v podobě specifických posmutnělých nálad, kterými je hudba této švédské kapely tak charakteristická. „Dance Of December Souls“ je jedním střípkem z této pestré mozaiky, avšak střípkem z nejjasnějších a v rámci žánru doom metalu jednou z nejlepších nahrávek celé historie.

Zveřejněno: 28.12.2004