Anthems To The Welkin At Dusk (1997)
Thorns vs Emperor (1998)
IX Equlibrium (1999)
Empiral Live Ceremony (live) (1999)
Prometheus: The Discipline Of Fire & Demise (2001)

Síň slávyEMPEROR - Anthems To The Welkin At Dusk

„Temný zelený chaos, oslepený, opäť bežím týmito cestami...” Vzďaľujúce sa horizonty času miznúce v mlžnom opare spomienok. Opar, ktorý môže byť rozvírený prechodom odhodlanej mysle a za ním je možné zhliadnuť dobu, keď vzniklo viacero monumentov v symbolike čísla 1997. Jeden z nich je ale veľmi výrazný, čnie ponad ostatné z hmly času a dotýka sa tmavnúcej oblohy. Dotýka sa hviezd, nesie ich chladnú krásu a moc. Vzdialenú, záhadnú, večnú.

EMPEROR tej doby si vydobyli svoje miesto na scéne a dosiahli istý kultovný status už pred vznikom recenzovaného opusu samotného. To bolo ale skôr cez rôzne výčiny v spojení s kontroverznými skutkami, keď Samoth sedel vo väzení za podpaľačstvo a Faust poputoval za mreže dokonca za vraždu. Driemajúci potenciál kapely bol tak na istý čas uzemnený. Aj keď sa môže zdať, že to zoskupenie oslabilo, opak sa stal pravdou...Cisár mal ambíciu potvrdiť svoj status poplatný svojmu menu nielen pochybnými prečinmi, ale ďaleko trvácnejším spôsobom. Spôsobom inskripcie nevyprchateľnej esencie extrémneho umenia do hudobných nosičov.

EMPERORVpísať do slov to, čo EMPEROR vpísali do nôt a do vykreslenej ideovej stránky albumu, sa snáď bežným smrteľníkom ani len nedá. Pojem ukrytý pod slovom kompozícia tu nadobúda svoju plnosť a dýcha nábojom čierneho majestátu. Otvorením brán intra „Alsvartr” sa ocitáme v inom svete. Svete magicky príťažlivom, svete myriád riffov a melódií spojených do celku jednotiacim prvkom atmosférického extrému. Hymny sú dokonalou synergiou medzi dotykom hraníc chaotična vo svojej najnespútanejšej podstate a temne symfonickým prístupom plným epiky. Nie je možné toto dielo vnímať z jednej (extrémnej), druhej (atmosférickej) alebo tretej (ideovej) stránky. Je nutné presunúť pole svojho vnímania do centra ich deštruktívnej fúzie.

EMPERORAbsolútne odovzdanie a výkony protagonistov sa odrazili nezmazateľným spôsobom vo výsledku. V chvíľach, keď sa zdá, že už rýchlejšie to nejde, vám vesmírna štvorka ukáže, že stále je kam putovať. Doslova sa prelínať s hudbou v nekonečnom priestore kreatívnej atmosféry. Viesť vás budú majstri... Ihsahnov vokálny prejav variujúci od blackových polôh až po krásou ovplývajúce melodicko hymnické spevy zdeľujúce vskutku obskúrne myšlienky lyrického i epického charakteru. Gitarové majstrovstvo tria Ihsahn, Samoth, Alver nesúce sa v oslepujucom spektre nálad a inštrumentálnych postupov. Sóla, melodické vyhrávky a divoké poryvy sa miešajú v celku pútavých harmónií. Dokresľujúce klávesy z pera majstra Ihsahna boli použité dovtedy spôsobom nevídaným, neoddeliteľné, no popritom posunuté tak hlboko do vnútra skladieb dodávajúcim im špecifický náboj atmosféry kulminujúcej v atmosférických predeloch. Zbesilým tempom tepajúcim srdcom “Hymien” sú schopnosti Trymove. Trym sa týmto stal veľmi silnou akvizíciou a spolu s tvorivým jadrom vytvorili neodmysliteľný celok entity Cisára. Svojím rýchlym presným a kreatívnym výkonom na Anthems sa právom zaradil medzi bubenícku elitu. Vyzdvihovať alebo spomínať nejaký úryvok, riff, kúsok textu alebo celú skladbu, by bolo v tomto prípade rúhaním.

Dosť slov, pretože mi pripadajú v porovnaní s realitou tohto diela bezvýznamné, rovnako ako si môže pripadať niekto stojaci pri zdanlivo chaotickom monumente zobrazenom v artworkoch. Pohliadnite za dojem chaosu a nájdite dokonalý poriadok, atmosférickú krásu snúbiacu sa s hudobným extrémom, ktorému sa môže rovnať len zasnený pohľad na blankytne modrú oblohu pri súmraku v mrazivom objatí nadchádzajúcej noci.

Arrow

Zveřejněno: 26.12.2004

27.12.2004

Nemá cenu sepisovat sálodlouhé litanie, neb kolegové zde vše podstatné již vyslovili. I pro mě představuje "Anthems To The Welkin At Dusk" jedno z těch absolutně nejzdařilejších alb v rámci black metalu jako takového.

[9,5 / 10]
Milda
26.12.2004

Když by tato deska neměla dostat absolutorium, tak potom z blackmetalu už nic...

[10 / 10]
Shnoff
25.12.2004

Celkem dobrá deska. Akorát nechápu, co taky někteří kolegové nacvičují s těmi devítkami:-)

[10 / 10]
Pavel
23.12.2004

Hledání. Tak by se dala z dnešního pohledu charakterizovat hudební dráha EMPEROR. Ať už hledání neuchopitelné "dokonalé" hudební formy a vysokých estetických měřítek po vzoru antického ideálu nebo "hledání, cesta" jakožto myšlenkový koncept zřetelně se prolínající celou tvorbou seskupení. "Anthems..." jsou prvním takovým krokem. Nikoliv nesmělým, ale sebejistým, zmítajícím se v kumulované bouři emocí a atmosféry a nemalého citu pro hudební strukturu a kompozici. Soumračné album překračuje mnohé hranice a téměř dokonalé souznění obsahu a formy z něj činí z mého pohledu jeden ze zásadních mezníků metalového žánru.

[9,5 / 10]
15.12.2004

Ačkoli mám větší citovou vazbu na dědu Mráze "In The Nightside Eclipse", "Anthems" představují první skutečně revoluční počin císařské družiny, počin, který se tak moc odlišoval od dobového BM trendu, že etabloval EMPEROR jako jedinečné a originální vizionáře, kteří jsou o eony vepředu. Takže zatímco jedni provozovali směšně pravověrný rachot a druzí domatlávali do rachotu hevík, Císař se zaměřil na KOMPOZICI a vytvořil ve svých "Anthems" neopakovatelný lektvar satanských temnot, skladatelské invence a slušné instrumentální výbavy. Plně nejsem smířen pouze se zvukem, neboť Grieghallen prostě nedosahuje tvůrčího rozletu kapely a až příliš víže její nohy k zemi. Nicméně i to další alba změnila. "Anthems" jsou klenotem, který pozdvihl EMPEROR mezi absolutní elitu. Elitu, ze které dnes plnohodnotně žijí a tvoří jen šílení Vikingové ENSLAVED. Takže nám smrtelným není než toužebně vzpomínat na slavné časy Císařství...

[9 / 10]
15.12.2004

Dokonalý kompromis medzi severským blackom starej školy a jeho atmosférickými nasledovníkmi. Jedna z najzásadnejších nahrávok -- skladby ako "Ye Entrancemperium" (s úvodným riffom od Euronyma), "Thus Spake The Nightspirit" patria k tomu najlepšiemu, čo bolo v rámci blacku zložené -- a čas ich úroveň len potvrdil. Skutočným vrcholom je monumentálna hymna "With Strenght I Burn", manifest spaľujúcej túžby po poznaní, ktorá na celej svojej rozsiahlej ploche zhŕňa kompletné majstrovstvo EMPEROR.

[9 / 10]
14.12.2004

Co lze více napsat o něčem natolik silném a nezapomenutelném, než je uvedeno v recenzi? Překrásná, nadčasová, monumentální a nenapodobitelnou atmosférou dýchající nahrávka se už navždy a nasmazatelně zapsala do zlatého metalového fondu. Co lze více napsat? Nic! Jen se neustále opájet sílou tohoto opusu ...

[10 / 10]
Legendárny album preverený časom plne zasluhujúci si svoje ultimátne miesto v sieni slávy. Dotknite sa hraníc absolútna prostredníctvom extrémneho umenia v dokonalej synergii temného extrému a kozmických atmosfér. Jeden z monumentov nielen black metalového žánru, ale hudobného sveta vôbec.

9,5 / 10

9,5 / 10

s kapelou EMPEROR: