16. PIG DESTROYER - Untitled (exclusive track)
17. ARCH ENEMY - We Will Rise
18. ZYKLON - Psyklon Aeon
19. NILE - Sarcophagus
20. SUFFOCATION - Souls To Deny (exclusive live track)

CHOOSING DEATH - The Original Soundtrack

Není to tak dávno, co se v hlavě uznávaného metalového žurnalisty Alberta Mudriana zrodila myšlenka sepsat své poznatky o historii death metalu, tyto doplnit fakty a posléze vydat jako knižní publikaci. Záměr se nakonec podařilo zrealizovat pod názvem „Choosing Death – The Impronable History Of Death Metal And Grindcore“. Kniha zatím vyšla jen v anglickém jazyce, a tak si tuto musí potencionální čtenář z Čech objednávat přes internet.

Ani já zatím nepatřím mezi ty, kteří by se s jejími stránkami setkali osobně. Dnes tady mám pouze CD, které u této příležitosti vydali v Relapse, sloužící jako hudební doprovod k publikaci. Z tohoto pohledu není příliš vypovídající hodnocení takovéhoto počinu bez možnosti konfrontace s obsahem knihy. Budu-li však vycházet z předpokladu, že „Choosing Death...“ mapuje spletitou historii jednoho metalového žánru, pak očekávám, že střibrný disk bude obsahovat skutečné death metalové a grindcoreové perly. V podstatě tomu tak i je, až na některé, pro mě nepochopitelné výjimky.

Na jedné straně tady zcela poprávu najdeme kousky jako „Scum“ od grindové legendy všech legend NAPALM DEATH, příspěvek od dnes již archaicky znějících hrobníků z REPULSION. Silnou americkou scénu zastupují letité fláky „Slowly We Rot“ mládenců z OBITUARY, blasfemická smršť „Lunatic Gods Creation“ od Bentonových DEICIDE, či „Ace-Venturovská“ hitovka „Hammer Smashed Face“ buffalských řezníků slyšících na jméno CANNIBAL CORPSE. Chybět samozřejmě nesmí ani nikdo menší, než zlovutní MORBID ANGEL. Prolínání klasického death metalu s jinými metalovými žánry pak demonstrují příspěvky od britských CARCASS a floridských DEATH. Zapomenout se nesmí ani na skandinávskou melodiku, kterou nemůže předvést nikdo jiný, než AT THE GATES.

Mladší krev je reprezentovaná takovými NILE, HATE ETERNAL, či BRUTAL TRUTH. Dosud by bylo asi vše v pořádku, i když samozřejmě chybí spousta dalších jmen a pojmů, které by si při této příležitosti svůj prostor zasloužily, ale plocha CD holt není nafukovací. V tomto kontextu se mi jako nepochopitelné jeví zapojení takových kapel, jako jsou například ARCH ENEMY, ZYKLON anebo PIG DESTROYER. I když v tom posledním případě jsou zcela zřejmé firemní zájmy. Při vší úctě, nemyslím si, že by jmenované spolky nějakým způsobem představovaly nový směr, kterým se bude death metal ubírat. Předpokládám totiž, že to byl asi záměr dramaturgů tohoto výběru.

Jako samostatný produkt v podstatě naprosto zbytečný počin a jako takový je dle mého názoru jen velice těžce prodejný. Kdyby se nabízel jako pevná součást publikace, to by byla samozřejmě jiná...

CD k recenzi poskytli Day After records
Day After records