Středa
28.6.2017
Noční verze
 id
 heslo
Rok vydání
2005

Vydavatel:
Nuclear Blast Records

Stopáž:
39:08

Studio:
Stage One Studios

Produkce:
Andy Classen

1. I-The Machine
2. (N)utopia
3. Hateful Design
4. Never Enough
5. Timeless
6. Which Way
7. Deep Inside
8. Outside Down
9. MCMXCII
10. Losing My Religion (bonus track - R.E.M. cover)

Stefano Fiori
zpěv

Lukas Flarer
kytara

Eric Treffel
kytara

Sabine Mair
klávesy

Harry Klenk
baskytara

Moritz Neuner
bicí

Demo (1997)
Eternal Winds (EP) (1997)
Underneath The Crescent Moon (1998)
As The Angels Reach The Beauty (1999)
Scourge Of Malice (2001)
Engraved In Black (2003)
(N)utopia (2005)

GRAVEWORM - (N)utopia

Tuzemští vyznavači odlehčenější formy černého umění měli minulý rok více než dostatek příležitostí seznámit se s italskými pohádkáři GRAVEWORM velmi zblízka, totiž prostřednictvím koncertních pódií. V létě jsme je měli šanci spatřit v plném nasazení v nehostinných prostorách jistého kamenolomu u Konice, v říjnu zase přijeli do Uherského Hradiště jako podpora pomalu rezivějící mlátičky KATAKLYSM. Neuplynulo moc času a sbližování se sympatickou smečkou okolo pěvce Stefana Fioriho začíná psát svoji další kapitolu... bizarní scéna, kde kamenný anděl s nepřítomným výrazem ve tváři dlí uprostřed mořem zatopených křížů a náhrobků bude naší poslechovou overturou.

GRAVEWORMPřiznám se, že GRAVEWORM jsem měl vždycky velmi rád a jejich vývoj s napětím sleduji od jejich prvních alb. Vždy pro mě představovali neotřesitelnou jistotu atmosférického kovu černé barvy, nikdy nedokázali natočit špatné album, natožpak vyloženě propadnout. Minulé album "Engraved In Black" velmi zdařile navázalo na tradice zatím nejlepšího výtvoru "Scourge Of Malice" (2001) a co je důležité, posunulo skladby GRAVEWORM do vyloženě hitových sfér (jen vzpomeňte na "Legions Unleashed" nebo výtečný cover od R.E.M. "Losing My Religion"). Právě onen talent napsat chytlavé písně s dobře zapamatovatelnými melodiemi se podařilo na "(N)utopia" ještě více rozvinout. Díky sázce na širším masám posluchačstva přístupnou produkci bylo nutno uvolnit důrazný stisk plynového pedálu a zredukovat četnost agresivních pasáží. Tento jev dnes ale výjimečně hodnotím jako pozitivní, neboť se tím výrazně zlepšila čitelnost struktury skladeb, která u GRAVEWORM nebyla ve vysokých rychlostech vždy optimální. Více nahlédnout zvědavým slechům pod povrch neprostupných zvukových stěn zajisté umožnila i dobrá práce protřelého produkčního šéfa Andyho Classena.

Propagační materiály říkají něco v tom (ne)smyslu, že Italové ještě více přitvrdili a dnes tak připomínají syntézu HYPOCRISY s DIMMU BORGIR. Přitvrzení jsme si již jednoznačně škrtli (neb opak je pravdou), zmiňovat Tägtgrenovu smečku hermetiků je pak vysloveně bludem hodným trestního oznámení na autora promo litanií. Vliv inspirační aury norské stálice se naopak dá celkem akceptovat, pouze však v přísném kontextu jejich starší tvorby, reprezentované dejme tomu opusem "Enthrone Darkness Triumphant“.

GRAVEWORMMému prohlášení ohledně maximální chytlavosti a citu pro silné refrény dostojí hned první skladba "I-The Machine", atmo-black metalový hit par excellence (předem prozradím, že na albu není zdaleka, ale zdaleka sám). "(N)utopia" naštěstí lacině neodhaluje své ladné křivky hned po první kompozici a hned v následujícím titlesongu překvapí čistě gothenburským nástupem (Italové vůbec nejsou stylově ortodoxní partou, neváhají naservírovat i gotikou nasáklé mezihry nebo dark metalové party ala LIAR OF GOLGOTHA). Z členů pětihlavého komanda si uznalé pokývání hlavou zaslouží především frontman Stefano, a to za zlepšenou obsluhu hlasivek, jak v dimenzích deathového mručení, tak i blackového "škriekania" (jak roztomile praví někteří kolegové zpod Tater). Pochvalu sklízí i rejstříky černovlasé klávesistky Sabine, které aniž by sklouzly k podbízivosti a kýčovitému trylkování, ještě více umocňují podmanivost skladeb.

GRAVEWORM potvrdili svojí pozici na scéně a dle mého mínění natočili zatím nejpřístupnější album své kariéry. Na straně jedné příjemné melodie a za srdce chytající refrény, přiměřená agresivita a black/death metalová dravost na straně druhé. Suma sumárum: pro každého pravověrného atmo-blackera by měla "(N)utopia" být naprostou (N)utností.


Reaper

Zveřejněno: 24.2.2005

WWW odkaz:
E-mail:
Kontakt:
Stefano Fiori, Löflerweg 6, I-39030 Gais (BZ)


Názory redakce
Louža
2.2.2005

Tohle je strašný. Strašný. GRAVEWORM jsem nikdy extra nemusel, ale to co předvedli tady. To je vodvar. Hodnotil bych aspoň půlkou, kdyby byla deska vyrovnaná, jenže ona není. Má skvělý zvuk, produkci, vobrázky na obalu a snad i hráče trochu na úrovni. Je jen jedna věc, která mi vadí a v celkem dotažené okolní omáčce přímo svítí. Naprostá sterilita a infantilnost materiálu. Já chápu, když někdo nemůže. Tak to tam prostě není. Mnohem horší je, když někdo může a přesto to tam není. A to je přesně případ utopických GRAVEWORM. Trefně zvolený název desky.

[3 / 10]
Marigold
1.2.2005

GRAVEWORM mám celkem v oblibě, ačkoli předposlední deska zněla už jaksi vyčpěle... (N)utopia je však vyčichlá pořádně, chybí jí stará záhrobní atmosféra, dobrý zvuk (ta vyostřenost kytar i bicích mi leze na nervy a rve bubínky), opravdu silné melodické nápady, kterých měli červíčci ve své márnici vždy alespoň pár... Hraní si na džamp-komón-kinder-BM možná někomu zaimponuje, ale mně přijde prázdné, samoúčelné... prostě zbytečné. Tuhle desku odkládám do hromadného hrobu veskrze průměrných a zapomenutelných nahrávek.

[5 / 10]
GRAVEWORM potvrdili svojí pozici na scéně a dle mého mínění natočili zatím nejpřístupnější nahrávku své kariéry. Na straně jedné příjemné melodie a za srdce chytající refrény, přiměřená agresivita a black/death metalová dravost na straně druhé. Suma sumárum: pro každého pravověrného atmo-blackera by měla
"(N)utopia" být naprostou (N)utností.

Autor recenze:
7 / 10

Redakce:
4 / 10

7,7 / 10



s kapelou GRAVEWORM:



Copyright © 2003 - 2012 Metalopolis.Net, všechna práva vyhrazena.
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materiálu není povoleno bez předchozího svolení.

ISSN 1214-6218

Locations of visitors to this page