Vertebrae (2008)
Axioma Ethica Odini (2010)
RIITIIR (2012)
In Times (2015)
E (2017)

ENSLAVED - Isa

Extrém, stávajúca línia, kam sa ľudské vedomie a schopnosti môžu dostať. Stačí dotyk a nezmerná vôľa a naša imaginárna hranica, kam sa dá ísť, sa posúva o kúsok ďalej. Je ich mnoho, nachádzajú sa v rôznych sférach, fyzických alebo tých duševných, a každý má šancu sa ich dotknúť. Spolu s novým albumom ENSLAVED tú šancu máme aj my. Dotknúť sa hraníc extrémnej imaginácie, ktorú nám Severania tentokrát predkladajú. Ako už roky...

Odraz upokojujúceho zeleného svetla rozrazí bloky vnímania a pre vychutnanie si nasledujúcich sekúnd je potrebné odpútať sa a len sa nechať niesť hudobným priestorom, ktorý ale v skutočnosti prináša obrazy, svety, pocity... Práve s touto obrazotvornosťou, častokrát hraničiacou s dávkami psychedélie Severania na posledných troch albumoch pracujú. Nikdy sa však nevzdali svojich koreňov, ktoré spočívajú hlboko v minulosti, a až pohanským tradíciam a pocitom vo svojej tvorbe. Zmenila sa však forma a odlesky minulosti sú tak menej zreteľné pre bežného pozorovateľa.

ENSLAVEDAj napriek zmenám v zostave tvrdé jadro kapely zostalo nedotknuté, a ak mám porovnávať s minulosťou, tak tentokrát nám „Isa“ ponúka ďaleko prístupnejší materiál, než  tomu bolo vtedy. Kompozície sú ďaleko viac postavené na prepracovanom rytmickom podklade s pre kapelu už typickým zvukom, kráčajúcim po hranici rocku a metalu, skĺzavajúc chvíľami hlboko do jednej oblasti, inokedy zas do druhej. Sila, s akou kompozície udierajú sa často divoko mení a nezriedka z blúdenia po psychedelických pláňach vybrnkávačiek, klávesových výstupov vytrhne silný nájazd gitár v doprovode hrmotu bicích a deathového vokálu. Aj napriek strmosti týchto prechodov tieto vyznievajú veľmi prirodzene a nenútene. Tradičným a nemenným artiklom zostal vokál, stále obohacovaný o nové elementy, avšak stále silne blackový škrekot, bez ktorého si tvorbu ENSLAVED snáď ani neviem predstaviť. Atmosféra... nech okúšate ktorúkoľvek ponúkanú skladbu, v každej bude cítiť jemnú esenciu melanchólie epiky a silnej arómy akéhosi tajomna. Tajomna objavovania nepoznaných zákutí vlastnej mysle a priestorom za. Každá skladba ponúka svoju dávku atmosféry a každá osobitým spôsobom utkvie vo vedomí. Či už je to pútavá dynamika vo „Violet Dawning“, epický nádych rozviatej „Reogenesis“, melanchólia „Ascension“, agresivita „Secrets Of The Flesh“, osobitosť „Isa“ respektíve kombinácie toho všetkého v momentoch ďalších trackov. Netreba opomenúť ani účinkovanie hostí, v podobe prachom zapadajúcich hviezd minulosti – viď zostava.

Hodnotenie je samo o sebe vyslovené celou recenziou a ja opäť raz opatrne zostúpim s mesačnou silou k Yggdrasillu samotnému pri úsvite, ktorý fialovou farbou skvie sa (ehm, ehm...).

Arrow

Zveřejněno: 28.2.2005

Shnoff
20.2.2005

Když blackers přestanou tlačit na pilu, může to skončit průšvihem anebo posunem do velmi zajímavých vod. Blackrock, který ENSLAVED v tomto století provozují, si při zachování nemalé míry osobitosti udržuje vysokou kvalitativní úroveň. „ISA“ není výjimkou.

[8 / 10]
Radicalcut
13.2.2005

Ešte nikdy som sa tak nespálil, ako kedysi pri kúpe albumu "Eld" vikingov ENSLAVED, po oslavných recenziách v rôznych hudobných časopisoch. Keď sa po epicko-klávesovom úvode spomínaného albumu ozvali bicie znejúce ako krabice od topánok, nasledovala studená sprcha v podobe nudného, ak nie vyslovene trápneho black metalu. Keď bolo v úvode jednej skladby v závere "Eld" počuť aj sliepky, nemohol som už zadržať smiech.
To bol rok 1997 a odvtedy sa u ENSLAVED vraj veľa zmenilo, takže som v sebe prekonal počiatočnú nedôveru a dal šancu materiálu "Isa". Napriek tomu, že novinka vyniká početnými gitarovými, klávesovými i vokálnymi melódiami a stratili sa rýchlopaľné rúbanice, nevydržal som ENSLAVED počúvať do konca. Sympatický inteligentný image a rozhovory nevyvážia smiešny blackový škrekot, či nudný melodický prejav a primitívne ploché nápady maskované klávesovými hradbami.

To, že black metal sa dá hrať aj bez toho, aby ste pritom vypadali ako idiot, dokazujú ENSLAVED dokonale. To však samo o sebe ani zďaleka nestačí. A prirovnávať riffy k VOIVOD je nezodpovedné rúhanie sa, Thorn!

[5 / 10]
8.2.2005

Priznávam, že ENSLAVED ma v minulosti minuli. Zafixovaných som ich mal ako ďalších z radu vikingských metalistov, podobných si ako vajce vajcu. Pri pátraní po novinke na internete však nájdete aj označenie za "progressive metal" v kolónke žánrového zaradenia, či vetu "tak takto by zneli VOIVOD s blackmetalovým spevom".

Titulná pieseň je hit ako sviňa, ona vikingská chytľavosť prestupuje celú dosku, dominantný škrekot stále odkazuje na korene týchto Nórov. Stačí sa však započúvať do gitarovej hry, zvuku a produkcie, a je jasné, že ENSLAVED sú už kdesi inde. Keď so záverom dosky dôjde na až beyonddawnovskú náladičku, nedá sa nebyť spokojný.

Do akej miery je kvalita tohoto CD prenesiteľná na pódium sa môžete presvedčiť 9.3.2005 v Prahe-Klánoviciach a 14.3.2005 v Nitre. Počujúc formu z "Isa" by bola škoda nezúčastniť sa.

[8 / 10]
8.2.2005

Nutno přiznat, že recenze na předchozí dvě řadovky mě tak slovně vyždímaly, že teď ze sebe dojím slova jen s největší těžkostí. Nuže, ISA je tradiční kvalita z dílen severských mistrů, artefakt, který spojuje mrazivé pozůstatky viking blackové minulosti a svěží vítr rockové současnosti... ISA je přístupnější než jeho předchůdci, více se přiklání k melodickému a zpěvnému pojetí, přičemž se nijak nevzdává puncu jedinečnosti a originality ENSLAVED. Na poli extrémní muziky dle mého skromného úsudku budeme jen těžko hledat kapelu, která každým albem splní svůj standard, přičemž ten obecný o tři cenové překoná. Bravo, pohrobci temného severu!

[9 / 10]
ISA predstavuje ďalší stupienok na ceste nórskych experimentátorov. Kam? Ťažko odhadnúť, rozhodne však k novým hudobným horizontom extrémnej hudby, stále držiac kredit severskej scény dosť vysoko. Ostré dávky kovovej živelnosti premiešané atmosférickými a až rockovo zafarbenými elementami je treba vychutnávať dôsledne až do sladkého delíria umeleckého blúznenia.

9 / 10

7,5 / 10

8,8 / 10