Arto

Matson

Ali

Spirit Of The Forest (2003)
Voice Of Wilderness (2005)

KORPIKLAANI - Voice Of Wilderness

Pozvedněte své meče a sekery do vzduchu, ať se v nich leskne vycházející slunce. Nadešel den, kdy vyrazíme na další loupežnou výpravu. S divokostí nám, Vikingům, vlastní se vrhneme do bitev, pro slávu naší i našich pohanských bohů. Bude se válčit, rabovat, plenit, znásilňovat (na to se obzvlášť těšíme), nezastaví nás ani oplechovaní válečníci, ani hordy libanonských skřetů (těžko vysvětlitelný redakční slang, pozn. autor). Paluby našich drakarů naplníme zlatem, stříbrem, podpalubí otroky a otrokyněmi (těmi hlavně). Vypálíme kláštery ať ti zbabělí kněží vidí, jak silní jsou naši pohanští bohové. A až si užijeme dostatek zábavy, sejdeme se za soumraku u táborového ohně a při zpěvu a hudbě si na to naše tažení zavzpomínáme. Jeden vezme housličky, druhý flétničku, třetí bubínek a další natáhne elektrické kabely. Přitom do sebe budeme lít vědra piva a medoviny, až budeme ožralí jak Dáni.

A tímto by ta recenze v podstatě mohla končit. O severském pohanském metalu již bylo (snad) dostatek napsáno v souvislosti s MOONSORROW nebo FINNTROLL. A právě s FINNTROLL mají KORPIKLAANI poměrně dost společného, ostatně hlavní postava skupiny, výhradní autor hudby i textů Jonne, hrál s FINNTROL na „Jaktens Tid“. Chytlavé, až vlezlé melodie vycházející z národního folkloru, oslavování starých válečníků, severské přírody a hodování. A v podstatě se jim daří vyvolat představu ožralých Vikingů s korbely plnými piva, více vyřvávající než zpívající. Rytmus je samozřejmě dostatečně upraven  pro dnešní potřebu (= zrychlen). Oproti zmíněným FINNTROLL se mi na KORPIKLAANI (ještě že existuje copy/paste, v překladu to prý znamená „Forest Clan“) líbí přítomnost houslí co by majoritního nástroje. Maestro to šmrdlá hlava nehlava (jako by se sekerou oháněl...) , nicméně musím se zahanbeně přiznat, že se mi výsledný rámus docela líbí. Pochopitelně tuto hudbu si nelze pouště moc často, či snad nedej Odine vícekrát po sobě. Především zcela nenápadité, nabroušené kytary, které páni muzikanti drhnou jako vikingské ženy spodky na valše, začnou zalézat pod helmu. Na závěr si však neodpustím citovat úryvek z písně „Beer“, přeci jenom tolik poetického citu na několika řádcích se jen tak často nevidí (opravdu jsem nezamýšlel narážet na naší agro-metalovou hymnu). Na  zdraví!

Beer, beer
I want beer
From beer I get really drunk