Childhood's End (2012)
Messe I.X-VI.X (2013)
Terrestrials (2014)
ATGCLVLSSCAP (2016)
The Assassination Of Julius Caesar (2017)

ULVER - Blood Inside

Na začiatok ujasnenie pojmov: ULVER nie sú, ani nikdy neboli avantgardou, predvojom nového štýlu, apoštolmi budúcnosti (metalovej) hudby. „Nattens Madrigal“ len korunoval éru čistého, hrubého blackmetalu, monumentálny „blakeovský“ dvojalbum neprekročil hranice vtedy úzkeho okruhu znalcov, odpálenie elektronickej éry na kovovej scéne spôsobilo šok, ale mimo nej len slabé čľupnutie do vody. Väčší ohlas Garmovi a jeho dvom kolegom priniesol až ponor do vôd filmovej hudby, poprvýkrát v kariére sa Vlci nebezpečne dotkli mainstreamu.

ULVERA zrazu prišlo „Blood Inside“, prvý ničím nezviazaný dlhohrajúci autorský počin od „Perdition City“, starého päť rokov. Návrat ku gitarám, k tradičnej forme „normálnej kapely“ a hlavne návrat k spevu predznamenalo už vydarené EP „A Quick Fix Of Melancholy“, ktoré ULVER naladilo na červeno-bielu lekársku vlnu, doplnenú na novinke o až prekvapujúco silný religiózny podtext. „Hearts album“, ako sa o „krvi vovnútri“ šepkalo počas príprav, je však v mnohom kontroverzným dielom.

Priznaná a obsadením Ronana Chrisa Murphyho (spolupráca s KING CRIMSON, Stevom Morsom, Terrym Bozziom, Tony Levinom) do role koproducenta podčiarknutá snaha vyseknúť poklonu experimentálnym sedemdesiatym ro(c)kom sa na CD výrazne podpísala. Organ (dokonca priama citácia Bacha), sóla, exaltovaný výškový spev, chvíľkové reminiscencie na soundtracky k tridsať rokov starým filmom... a nápis „Viva Megalomania“ v booklete, ktorý to celé šmahom ruky zhodí. „Blood Inside“ je preplácaný cirkusový gýč, ale baví. Ťažko odhadovať, koľko z tejto opulentnej zvukovej hostiny bolo myslenej vážne. Gradovaný záver „Dressed In Black“, „It Is Not Sound“ doplnená vynikajúcim klipom, a capella finále „Blinded By Blood“, predošlú tvorbu pripomínajúci koniec albumu v podobe „Your Call“ a „Operator“, či jednotlivé čriepky porozhadzované po celej „platňovej“ trištrvrtehodine trvania dosky sú úžasné. Často sa však natíska otázka, či tá „oslava megalomanie“ nebola až príliš bujará – občas sú nápady cez seba pohádzané doslova bez ladu a skladu. Poprvýkrát mi miestami vadí Ryggov spev (po zvukovej stránke asi najslabšia súčiastka), zbytočne vrstvený, zbytočne nápadný. Päť rokov a pekných pár hodín materiálu bez artikulovaného ľudského hlasu tuším na Garmovi zanechalo prisilnú stopu.

„Blood Inside“ je ambiciózny album so skvelým obsadením. Gitarové party si rozdelili Håvard Jørgensen (jeden zo strojcov mrazivého čierneho víru z „Nattens Madrigal“) a Mike Keneally („Zappov gitarista“), svoj hlas pridala Maja Ratkje z jedného z najrešpektovanejších súčasných labelov Rune Grammofon, svoje ovečky k Vlkom pripustili aj šéfovia Ninja Tune či Cryptogrammophone, všetko stálic na kvadrante vydavateľského neba vyhradenom fajnšmekrom. Napriek tomu nie vždy, keď sa veľmi chce, tak sa výsledok vydarí adekvátne...

ULVER

ULVER hľadajú, a aj keď vždy nenachádzajú, vyberajú si sympaticky nové cestičky, minimálne v ich vlastnom mikrosvete. Stále sa naštastie nedostali do štádia sebavykrádania, ktoré spoľahlivo zaškrtí každý talent. „Blood Inside“ ma po pár mesiacoch v ušiach baví stále, a možno stále viac a viac. Ale verím, že táto trojica hrobárov z Osla má ešte rezervy. Som zvedavý.

Zveřejněno: 29.6.2005

Radicalcut
8.7.2005

Tak veru. Nový ULVER dáva zabrať aj tým najotrlejším a najvernejším. Postupné odkrývanie jednotlivých vrstiev komplikujú Garmovci neustálym ústupom výraznejších liniek do pozadia a vynáraním sa nových predtým nenápadne zastrčených v ostatnom hluku. V každom prípade sa s narastajúcim počtom posluchov mení dojem z „Blood Inside“ k lepšiemu (bože, ako som tento album nenávidel po prvých 2-3 neúplných vypočutiach).

Najviac som si užíval hĺbavejšie jednoduchšie momenty typu „Dressed In Black“, klipovú zvláštnosť „It Is Not Sound“ alebo posledné dve kompozície, na druhej strane ma bavili aj pasáže z ostatných skladieb, kedy ULVER znejú ako vyšinutý symfonický orchester, kde si každý hrá, čo chce, a predsa to dáva zmysel. Bizarná, bláznivá, a ležérna citácia Bacha, či swingové úlety zase signalizujú, že Garm stále nestratil silne ironický podtón, aký poznáme z jeho pôsobenia v ARCTURUS. Nedostatkami albumu sú spomínaná „preplácanosť“, akoby ULVER do tých 49 minút napchali dobrých 80 minút muziky, následkom čoho sú niektoré chvíle príliš prehustené a príležitostné silené spájanie bijúcich sa pasáži, čo potom výrazne sťažuje orientáciu v „Blood Inside“.

[8 / 10]
29.6.2005

Ano, V-dur má naprostou pravdu. Velice těžko se k tomuto albu hledá cesta. Je nesmírně klikatá, náročná a vede do strmého kopce. Nezřídka byla chvíle, kdy jsem se chtěl otočit a jít pryč, ale když se tuhle stezku podaří absolvovat poprvé, podruhé, potřetí ... na jejím konci se přeci jen dočkáte. ULVER prostě dále dokazují, že každé jejich album je iné. Metamorfóza od pagan black metalových začátků až do současnosti je neuvěřitelná a i když z mého pohledu ne pokaždé jde ruku v ruce s kvalitou, musím vzdát alespoň hold snaze těchto Norů neustále hledat a bádat. Ačkoliv mám k novince hromadu výhrad, jako například až přílišnou snahu o nekonvenční pojetí hraničící snad až s bezduchostí, své jsem si na ní našel a časem se z některých skladeb dostavilo i nadšení. Mám-li být konkrétnější, tak mým jasným favoritem se stala posmutnělá "Blinded By Blood".

[7 / 10]
V-dur
29.6.2005

Novinka ULVER je nevypočítateľná. V kontexte predchádzajúcich diel obsahuje dve dôležité plus: Návrat k rockovej atmosfére, s ktorým ruka v ruke ide "vokálnosť" albumu. Miestami sa nevyhne teátralnosti, občas je tej postmoderny a miešania všetkého možného dohromady až príliš, no v konečnom dôsledku je "Blood Inside" pozoruhodný album, ku ktorému sa len ťažko hľadá cesta.

[8,5 / 10]
Shnoff
28.6.2005

Každý další poslech vyzvedává tuto desku do zpočátku nepředpokládaných výšin a odpaluje do ztracena mé původní myšlenky o samoúčelnosti, neukočírovaném narcistickém exhibicionismu, přebytku vaty či přehnané sonické bohatosti. Téměř každý zvuk z této těžce uchopitelné koláže je vážen na lékárnických vahách a dohromady tvoří kompozice, které mají svůj pozvolný rozjezd, vývoj, gradaci a vyvrcholení. Přestože se mi některé z nich jeví celkově subjektivně slabší („For The Love Of God“), v každé je možno nalézt bezpočet jímavých motivů, a závěrečný trojboj „In The Red“ (můj absolutní favorit, v němž se ULVER podařilo do melancholického rámce celé písně naprosto fenomenálně zasadit samo o sobě spíše rozpustilé ježkovské swingování), tajemné „Your Call“ a frenetické „Operator“ je fantastický, neboť netrpí nevyvážeností tu a tam patrnou v předchozích skladbách a z Garmova odpočatého vokálu, jenž je v první části desky posazený možná o chloupek výše, než by bylo úplně ideální, stříká charisma intenzivněji než ***** ** ******** ******** (censored).
ULVER dávno zvládli (i za pomoci hostů) vedle klasických nástrojů i moderní technologie tvorby zvuku a v tomto ohledu již pro ně neexistují žádné hranice. Pakliže je jejich skladatelský potenciál nevyčerpatelný a navíc mají ve svém středu osobnost formátu Garma, nemám o jejich zářivé budoucnosti sebemenších pochyb a již teď se těším na další porci podobně multidimenzionální a mnohovrstevné muziky, která má duši.
Ještě bych si dovolil pár poznámek k pojmům uvedeným v recenzi:
1. Kýč – používat tento výraz v souvislosti s touto deskou je asi ve stejném poměru, jako nazývat kýčem tvorbu Andy Warhola.
2. Avantgarda – že ULVER nebyli nikdy avantgardní? Že s žádným svým dílem nebyli průkopníky nového směru, kteří by byli následováni davy? Nebyli a nejsou. Jsou pouze průkopníky, neboť něco takového, co je obsaženo na „Blood Inside“ se následovat jednoduše nedá… Jsou tedy avantgardní? A není to vlastně jedno?

[8,5 / 10]
„Blood Inside“ ma po pár mesiacoch v ušiach baví stále, a možno stále viac a viac. Ale verím, že táto trojica hrobárov z Osla ešte rezervy.

7,5 / 10