Dead (live) (1998)
Anthology (kompilace) (2001)
Frozen In Time (2005)
Frozen Alive (DVD) (2006)
Xecutioner's Return (2007)

OBITUARY - Frozen In Time

Asi by se slušelo procházet kolem takové legendy, jakou OBITUARY pro mnohé metalisty představují, pěkně po špičkách, opatrně našlapovat a nevyvolávat bouře přímočarými názory plnými ostrých hran a kategorických prohlášení. Jenže ne, nehodlám se zachovat diplomaticky a napsat recenzi plnou nejasných narážek a náznaků schovaných v kupě chlácholivého balastu. Takže. OBITUARY zamrzli v čase. Tahle parafráze názvu novinkové desky se prostě nabízí sama od sebe, neboť zcela přesně charakterizuje v jaké etapě vývoje se floridští deathers nalézají. Vše je pouhá kostka ledu vyrvaná odkudsi z ledovce a mezi krystalky zmrzlé vody se tísní dávno mrtvé fosílie z doby, kdy floridský death prožíval své hvězdné období. Každý z nás pamětníků si asi někde v lednici schovává kelímky sněhové drtě, kterou čas od času nostalgicky konzumuje za účelem vzpomínek na dravé období „cesty za smrtí“. Nikdy už to však nebude ono autentické nadšení přelomu osmdesátých a devadesátých let. A tak se pouhá a holá snaha oživit staré časy, která vytéká z mokvající sněhové koule „Frozen In Time", jeví poněkud smutně.

OBITUARYJe opravdu těžké cokoli konkrétního o nové desce OBITUARY napsat, nic konkrétně upoutávajícího se totiž na albu nenachází. Zvukové zpracování se vrací proti proudu času a nabízí podobu, při které se pamětníkům musí vybavit kotoučky „Cause Of Death“ a „The End Complete“. Takto zastřený a zvukově suchý projev však v dnešní době musí vyvolávat minimálně zvednuté obočí. Na spoustu fanoušků tento nostalgický tah možná bude fungovat, avšak jaký to má v dnešní době přínos pro samotnou prezentaci hudby, nechápu. A vlastní skladby, hmm, co jen o tom napsat. Opět návrat, hluboký, smutný, sonda do časů, které už se nikdy nevrátí. Zamáčkněme slzu a uvědomme si, že dnes se píše rok 2005, vzpomeňme na spousty deathových dravců, kteří válcují svět svými nápaditými a agresivními deskami, a pak se vraťme k současným OBITUARY. Uf, to je ale studená sprcha. „Frozen In Time" totiž působí jako ledová královna, která možná někoho upoutá svojí studeně skelnou vizáží, ale řekněme si upřímně, kdo by tenhle kus ledu chtěl do postele? Já vím, Rudi se hlásí. Ale vraťme se k normálním fanouškům. Ty nečeká víc než značné podchlazení ze stereotypně se opakujících postupů a dávno obehraných témat.

John Tardy je samozřejmě týpek, jehož vokál bude mít vždy svoji osobitost a v Superstar tolik hledané charisma. Fanoušci jeho projev vždy ocení a i na „Frozen In Time" je zastoupena jeho standardní kvalita, ale zabaleno do nenápaditých skladeb to jako celek vyznívá značně stroze. Pánové jako by si na to vzali rukavičky v obavě, že by si mohli zašpinit ručičky něčím pro ně nepatřičným. Jenže jak chcete v nemotorných palčácích tvořit pořádnou hudbu? A tak povětšinou zůstalo u holého a pustého riffování, které působí jako zjednodušené vykrádání jedné legendy, jak jen se ta slavná floridská kapela jmenovala? Jo, OBITUARY! To bývaly časy, když ještě tahle skupina žila. Já vím, teď se tón mé recenze dostává do ironicky arogantní roviny, ale věřte, že je to pouhé zoufalství nad neschopností v minulosti mnou tolik obdivované skupiny vymanit se ze sevření starých časů.

Pokud jsem při poslechu předchozí „Back From The Dead“ byl ochoten uvěřit, že to Westa a jeho kumpány stále baví, teď už si nejsem jistý vůbec ničím a především ne smyslem této dle mého názoru již dnes hluboko v čase ztracené desky. To, že bodování nešlo hlouběji než k průměrné známce pak přičtěte mému srdci nostalgika, prostě nedokážu být vůči legendě až tak krutý.

Noisy

Zveřejněno: 18.7.2005

17.7.2005

Ano i pro mě je to intenzivní záležitost, vždyť po osmi letech se na scénu vrací jeden z mých milovaných floridských kostlivců. Bohužel je to však comeback velmi rozpačitý. Stále nemohu uvěřit, že OBITUARY, autoři nezapomenutelných death metalových milníků, vyrukovali s takto třeskutě průměrným materiálem. „Frozen In Time“ i pro mě představuje jeden z nejkyselejších plodů letošní albové sklizně.

[5 / 10]
Shnoff
12.7.2005

Takový kvalitativní sešup jsem od své srdcovky neočekával ani v tom nejčernějším snu. Aby bylo jasno, tuto desku nehodlám kritizovat kvůli tomu, že OBITUARY na ní nabízí totéž, co v minulosti. Nic jiného jsem ostatně nepožadoval. Kritizuji ji proto, že je všestranně odfláknutá. Jediný, kdo se mi může podívat do očí bez toho, že bych ho měl chuť inzultovat, je John Tardy. West s Peresem spíchli riffy snad půl hodiny před nástupem do studia. Žádná dynamika, nulová intenzita, pouze unylé šmrdlání, které nezdramatizuje ani Donald Tardy, jemuž u Andrewa W.K. ztvrdly vedle jater snad všechny končetiny, které tvrdnout nemají, a to je u bubeníka dost podstatný problém. Frank Watkins pro jistotu není slyšet skoro vůbec. Na zvuku mě navíc ruší nevhodně nahallované bicí. Nějaké mimožánrové zpestření, jako bylo v minulosti aspoň to bouchání tyčí, nějaký ten zvukový vtípek nebo hrátky s rapem, taky není.
Zatímco poslech jakékoliv jiné desky z dílny OBITUARY končí i teď krvavým šrámem na čele a nákupem nové klávesnice, z poslechu „Frozen In Time“ mám na čele akorát otlačený „Space“. Hanba!

[3 / 10]
Koscj
12.7.2005

Legenda sa vrátila... Ale je to dobre, či zle??? Po vypočutí aktuálnej novinky "Frozen In Time" neviem k tejto otázke zaujať jednoznačný postoj. Nový album sú starí dobrí OBITUARY tak, ako ich poznáme, ale nič viac. Ja som čakal viac, to musím priznať. Možno práve to bola chyba, veď ide o návrat dávno mŕtvej kapely. Ale aj tak som presvedčený, že sa kapela mohla vrátiť bombastickejšie a nie len omieľaním starých postupov a vývarom z predchádzajúcich albumov. Podľa mňa majú OBITUARY na viac a vôbec nevyužili svoj potenciál. Budem pevne veriť, že nasledujúci album bude omnoho lepší. Chcem veriť, že návrat tejto legendy nakoniec bude stáť za to... Zatiaľ to je dosť diskutabilné.

[5,5 / 10]
21.6.2005

Proč? Proboha proč? Nechápu a ještě stále nevěřícně kroutím hlavou nad tímto zbytečným návratem. OBITUARY jsem kdysi pro jejich originální a nezaměnitelný zvuk choval ve velké oblibě a hlavně jejich desku "World Demise" z roku 1994 považuji za famózní majsrštyk. Novinka přináší již nesčetněkrát ohrané a jednoduché riffy a ještě jednodušší kompozice. Chybí tomu nápad, nadšení, zajímavé momenty ... chybí tomu prostě všechno, co dělá dobrou nahrávku. Nemám nic proti metalovému retru, ale je rozdíl mezi poutavým old school metalem a zaprděnou nudou. A v tomto případě bohužel propastný ...

[3 / 10]
17.6.2005

Myslím, že tomuhle se říká "věc, která se neměla stát". Legenda smrti, floridští kostlivci OBITUARY se vrátili a bohužel tak učinili v duchu kdysi nádherně, ovšem dnes už trapně nezaměnitelného riffopisu Allena Westa. A definitivně zabloudivší renomé jim nezachrání ani Tardyho mrazivý skřek, ani minimum zajímavých okamžiků, které album "Frozen In Time" (mimochodem, jak přiléhavý název!) nabízí (viz. skladba "Insane", zřejmě ne nadarmo vybraná jako materiál pro videoklip). Tak trochu mi to připomíná symbiózu death metalu a tuzemského ALKEHOLu. Těžko představitelné, že? Ale je to tak.

[5 / 10]
17.6.2005

Je to až príliš intenzívne, silné a hlavne osobné. Veď OBITUARY spolu s PESTILENCE snáď najvýraznejšie formovali moju záľubu v death metale. Som rád, že sú späť. Je mi úplne jedno, či len pre peniaze, alebo skôr kvôli túžbe znovu spolu hrať, skladať, byť na jednom pódiu. Pivné bruchá pribudli, zopár vlasov ubudlo, no stále sú to oni, starí dobrí OBITUARY. V prípade "Frozen In Time" znovu vo vrcholovej forme. Hovorte si tomu nostalgia či absolútna strata súdnosti, pravdou však je, že v lete tohto roku mi z death metalu ku šťastiu naozaj stačia gitarové riffy Allena Westa a fantastický hlas Johna Tardyho.
Áno, viem, okolo nás sa dnes preháňa množstvo dravých, moderných, nadupaných športiakov, to však neznamená, že zabudnem, aký krásny vie byť Rolls-Royce.
Po SIX FEET UNDER a ich doske "13" ďalší zásah priamo do čierneho. A to nás ešte čakajú nové albumy od GOREFEST a BOLT THROWER. Stará garda šlape na plné obrátky!

[10 / 10]
17.6.2005

K OBITUARY jsem nikdy neměl sentimentální vztah, nicméně vždy jsem je řadil k té malé hrstce smrtonosných kapel, které se mi opravdu líbí. "World Demise" řadím k těm nej- death metalovým hoblinám a projev amerických drtičů mi byl vždy sympatický – dokonce i na první comebackovce "Back From The Dead", na které byl znát alespoň náznak nadhledu. Tedy přesně náznak toho, o čem si "Frozen In Time" může nechat tak leda zdát. Nevím, proč bych měl juchat nad návratem ke starým časů, když císař nejen že je nahý, ale penis má povislý jako sebevrah ego a na jeho asketické řiti je to samý odporný karbunkl. Z novinkové kolekce se mi nelíbí zhola nic. Je to značně bezradný pokus o návrat ke starým hoblovačkám, ale ty už jsou jaksi zbaveny šarmu a charakteristického rukopisu a zbývá jen banda až prehistoricky primitivních riffových kromaňonců a říkanek o vyvanulém prdu. Samozřejmě s celkem hezkým retro zvukem, ale koho to proboha zajímá? Kdyby tahle zastydlá puberta přinášela alespoň zajímavé návraty ke kořenům... Jenže z materiálu mám pocit, že se kluci shromáždili ve floridské mecce všech smrtonošů a řekli si: a teď hobluj, dědku, aspoň 30 minut. A bylo. "Frozen In Time" je jen vypočítavým tahem, jak nalákat nostalgiky. Pokud je alespoň část nostalgiků hluchá jako poleno, tak se OBITUARY práce podaří. Já ten bod nepřidám a nepřidám!

[4 / 10]