Nick Hipa

Beneath The Encasing Of Ashes (2001)
As I Lay Dying / American Tragedy (split) (2002)
Frail Words Collapse (2003)
Shadows Are Security (2005)

AS I LAY DYING - Shadows Are Security

AS I LAY DYINGJeden z najočakávanejších albumov tohto roka! Nielen z pohľadu množstva nadržaných fanúšikov (so „Shadows And Security“ sa AS I LAY DYING po prvom týždni umiestnili na 35. mieste amerického rebríčka predajnosti), ale najmä vydavateľskej firmy. Veď to boli práve títo piati chlapci zo San Diega, ktorí takmer na deň presne pred dvomi rokmi debutovali u Metal Blade Records albumom „Frail Words Collapse“, aby tak spolu s ďalšou skvelou kapelou, detroitskými THE BLACK DAHLIA MURDER nakopli edičný plán jedného z najväčších nezávislých vydavateľstiev tým správnym smerom - k modernému metalu, k novej vlne amerického heavy metalu.

AS I LAY DYING patria k veľmi usilovným koncertným zoskupeniam. Výsledná podoba a celkové štýlové smerovanie novinkového albumu je výsledkom nekonečných šnúr a množstva festivalov. Páni okolo neprehliadnuteľného speváka Tima Lambesisa veľmi pozorne sledovali reakcie svojich priaznivcov, zisťovali, na ktorú skladbu zo staršieho materiálu reagujú lepšie, na ktorú horšie. Výsledný efekt na seba nenechal dlho čakať. „Shadows Are Security“ je v mnohých ohľadoch iný v porovnaní so svojím predchodcom „Frail Words Collapse“. AS I LAY DYING roku 2005 sú priamočiarejší, chytľavejší, melodickejší, jednoducho zaujímavejší. Výrazne si polepšili aj po zvukovej stránke, moja maličkosť to kvituje najmä pri hutnejšom zvuku bicích. Samozrejme, ešte stále je tu základom všetkého poctivý švédsky death-thrash v štýle AT THE GATES, IN FLAMES, DARK TRANQUILLITY či SOILWORK. AS I LAY DYING k nemu veľmi vkusným spôsobom pridávajú brutálnu odnož amerického HC, death metalu a slayerovskej nekompromisnosti. Lambesis reve, ako keby ho z kože drali, gitarová práca Phila Sgrossa a Nicka Hipu v mnohom pripomína slávnych bratov Amottovcov v ARCH ENEMY, je však omnoho drsnejšia, rýchlejšia, veľmi kompaktná a doslova natlakovaná. Fantastické sú agresívne bicie Jordana Mancina, tento sypač patrí bez debaty k najlepším v rámci celej NWOAHM.

AS I LAY DYINGNajväčšou novinkou pre fanúšikov znalých predchádzajúcej tvorby AS I LAY DYING bude určite oveľa hojnejší výskyt melódií. V skladbe „The Darkest Nights“ dokonca až v takej miere, že AS I LAY DYING pripomínajú svojich umiernenejších kolegov STILL REMAINS či 36 CRAZYFISTS. V ďalších songoch si to však vynahradia v tvrdších kúskoch, najmä v thrashovom granáte s názvom „Control Is Dead“. V každom prípade je rozhodne prínosom, že Lambesis okrem svojho tradičného revu občas prekvapí aj zaujímavým čistým spevom.

Som zvedavý, s čím prídu o mesiac THE BLACK DAHLIA MURDER. Ich súputníci AS I LAY DYING totiž nasadili s albumom „Shadows Are Security“ latku poriadne vysoko. Toto je extrémna muzika v roku 2005, takto má znieť kvalitný new metal!

Fotografie: Kevin Estrada

Zveřejněno: 27.6.2005

Noisy
27.6.2005

Musím přiznat, že mé nadšení, které jsem projevil po vydání „Frail Words Collapse“ časem značně ochablo a s druhým albem nabralo dokonce dimenzi jistého zklamání. AS I LAY DYING se totiž opakují a jestliže minulé album bylo velmi příjemnou záležitostí nijak objevné hudby, na „Shadows Are Security“ už si AS I LAY DYING snad až příliš okatě vypůjčují postupy ze severské melodické školy a jen těžko u nich najdete jakýkoli prvek vlastního přístupu. Zdá se, že za moře konečně dorazila vlna, kterou tady v Evropě roznítili už kdysi dávno AT THE GATES. Větší důraz na melodickou líbivost, která v refrénech často sklouzává do přílišné kýčovitosti, spolu s okatou promotion však mohou svádět k dohadům o komerčním kalkulu. Jestliže Century Media mají své „kýčetvůrce“ SHADOWS FALL, tak u Metal Blade to jsou právě AS I LAY DYING.

[6 / 10]