Souls To Deny (2004)
Suffocation (2006)
Blood Oath (2009)
Pinnacle Of Bedlam (2013)
...Of The Dark Light (2017)

Síň slávySUFFOCATION - Human Waste

Přiznám se, že někdy je pro mě psaní retrospektivních recenzí na legendární nahrávky velmi tvrdým oříškem. Každý, či už více či méně zarytý fanda má desku už dávno naposlouchanou a v mnoha případech i doslova vrytou pod kůži. Otázkou pak zůstává komu je vůbec takováto recenze, jejíž účelem by mělo být obeznámení čtenářů s obsahem desky, vlastně určena? Typickým příkladem uvedeného je i albový debut dnes absolutní legendy floridské death metalové brutality – slovutných SUFFOCATION. Myslím si však, že i přesto všechno mají vzpomínkové recenze představující metalové klenoty smysl, protože každý si jistě velmi rád zavzpomíná a z recenzentského hlediska je konfrontace nahrávky s dnešním zvukem a trendy v metalové muzice také velmi zajímavá.

SUFFOCATION„Human Waste“ se svého původního vydání dočkalo v roce 1991 a zároveň se jednalo po několika MC a vinylech o vůbec první CD, které vyšlo u tehdy ještě ryze podzemní firmičky Relapse Records. Byla to věru krásná doba. Floridské death metalové hnutí se nadechovalo k mohutné ofenzívě, která s sebou přinesla vznik mnoha skutečných skvostů. Se svým prvním albem přišli i nějací SUFFOCATION, kteří se na něm s ohledem ke své další tvorbě teprve zastřelovali a testovali svůj hudebně extrémistický potenciál. Přesto se však jedná o nahrávku výtečnou. I z dnešního hlediska se jí dá vytknout jen máloco. Svojí atmosférou a technickým provedením totiž spolehlivě natrhává prdel i mnoha současníkům. Je nositelem stigmatu doby, ve které vznikala, kdy se v důsledku ohromného death metalového boomu snad z každé floridské garáže ozývalo tvrdé riffování, brutální growling a zběsilé mlácení do bicích souprav. Na tomto evolučním procesu mají SUFFOCATION svůj nepopíratelný záslužný podíl, protože se jim i svým prvním albem podařilo ovlivnit mnohé další kapely a dá se říct, že tento proces trvá prakticky dodnes.

SUFFOCATIONPětice se do toho hned od začátku pouští s patřičnou vervou. Snaha hrát co nejbrutálněji a přitom na technické výši je patrná z každého tónu této anihilační sbírky. Ačkoliv se v zásadě jedná o přímočarý a řádně nabroušený death metal, kapela už postupně začíná vystrkovat růžky v podobě vlastního a nezaměnitelného skladatelského rukopisu, který ji dokázal vysoce povýšit nad úroveň žánrového průměru. SUFFOCATION se totiž už na „Human Waste“ stávají stylotvůrci. Stačí se zaposlouchat do jejich typických kaskádových riffů made in Terrance Hobbs a vřele doporučuji hlavně ten v prostřední části skladby „Jesus Wept“, který v doprovodu chropotu Franka Mullena doslova a do písmene zabíjí. Skutečně i po těch letech je to nepopsatelná síla a o archaismu se v případě tohoto alba dá hovořit snad jen v souvislosti se zvukem jednotlivých nástrojů. Jako dokonalou ukázku nespoutané hudební brutality ve stylu SUFFOCATION bych si dovolil vybrat čtvrtou v pořadí - „Catatonia“. Tuto skladbu mimochodem kapela znovu nahrála v roce 1998 pro na nějaký čas rozlučkové EP „Despise The Sun“.

Více snad ani není potřeba k této famózní archiválii dodávat. Pokud jste zažili dobu death metalového rozmachu, tak jistě během jejího poslechu nostalgicky zatlačíte nějakou tu slzu v oku a pokud se řadíte k mladším fanouškům této metalové odnože, vřele vám jako studijní materiál jejího formování doporučuji i „Human Waste“. Jen je mi tak trochu smutno, že se to krásné období plné mladického metalového nadšení z počátku devadesátých let už zřejmě nikdy nevrátí.

PS: Reedice alba obsahuje navíc i první demo „Reincremated“ z roku 1990. Jedná se o ryze undergroundovou a hlavně spíše sběratelskou záležitost. Zvuková kvalita na úrovni zmačkané kazety vhání nostalgické vzpomínky snad ještě více, než samotné album.

CD k recenzi poskytli Day After records
Day After records

Zveřejněno: 3.12.2005