Tempo Of The Damned (2004)
Shovel Headed Kill Machine (2005)
The Atrocity Exhibition: Exhibit A (2007)
Let There Be Blood (2008)
Exhibit B: The Human Condition (2010)

EXODUS - Shovel Headed Kill Machine

Mastodont! Chápete? Říkám mastodont. Co je na tom k nepochopení? Prostě to zvíře, takový to veliký, tlustý, líný. Že už vymřeli? Ale houby, to si jen myslíte, protože minimálně ve světě hudby se to takovými mastodonty jen hemží. Jsou velcí, takže se dají těžko přehlédnout, někdy jsou dokonce tak velcí, že vám brání ve výhledu na další, sice menší, ale mnohem čipernější a zajímavější tvory hudební zoo. Mastodonti jsou obrovští, a tak je nějaké srážky s ostatními „drobečky“ neporazí, mají velké zásoby tuku a proto dokáží žít jen tak „z podstaty“, i když už vlastně není kde brát. Chápete to? Podívejte se na skupinu v názvu této recenze, její jméno jsem se rozhodl ani jedinkrát v článku nezmínit, já jí totiž budu říkat mastodont.

EXODUS

Takový mastodont je vlastně vrcholem vývojové linie určitého řádu tvorů, bohužel však linie, která už nemá kam se vyvíjet, mutace probíhají tempem, který v podmínkách rychle se měnící fauny není dostatečně pružný aby zajistil konkurenceschopnost a tak je takový mastodont v jakési slepé uličce. Je sice dostatečně velký na to, aby si na něj nikdo nemohl vyskakovat, ale v agresivním prostředí překotného vývoje se mu jen těžko daří vychovat své stejně nemotorné a líné, bohužel však mnohem menší a zranitelnější potomky. Mastodont je odsouzen k vymření. Ale prdlajs, mastodonti (alespoň ti hudební) nikdy nevymřou, tyto nádoby cuckovatého tuku se totiž nevyvíjejí z líných a nemotorných mláďat, většinou jsou to tvorové, kteří se díky své agresivitě, vynalézavosti, šikovnosti, konexím nebo prostě jen štěstí dostali k naplněnému korytu, ze kterého pro ně bylo radost žrát. A když se navíc kolem vás ostatní tvorstvo hezky uctivě plazí, no neulehli byste po těch hodech ke spokojenému odpolednímu trávení? Jenže výživné žrádýlko se uloží pod kůži, z mrštného tvorečka se stane pohupující se „vazoun“ a když si to dotyčný tvor včas neuvědomí, je z něj najednou mastodont, pro kterého je proplétání se hustým tkanivem hudebních kvalit hodně těžké, takže se ta tlustá potvora začne chovat jako „slon v porcelánu“.

Náš mastodont si dopřál opravdu dlouhého „odpoledního“ spánku, když se probral, nejspíš vyděšeně zjistil, že svět se zatím pohnul kamsi dál a on už není jeho součástí. No to by bylo aby těm drobečkům neukázal zač je toho mastodont, vzal si síťku na motýly „Tempo Of The Damned“ a hurá zase lovit nějaké to ocenění. Jenže úspěch se nevznáší v prázdném prostoru. Ospalí obdivovatelé sice nadšeně přikyvují, ale kdo si za čas vzpomene, že tam kdesi vzadu za stádem rychlých běžců se potácí nějaký ten obr minulosti? A tak se obluda nasere a fofrem vymění síťku na motýly za velrybářskou harpunu „Shovel Headed Kill Machine“, jenže opět problém, před ní přece nejsou velryby, ale draví žraloci a mrštní delfíni. Chtělo by to spíš odtučňovací kůru a lekce z prospaného období historie hudby. To že by se tenhle mastodont mohl dostat do nějaké atletické formy však příliš nadějně nevidím.

PS: Zvukové stránky a instrumentálního zpracování se moje metaforické přirovnání netýká, tyhle aspekty desky jsou zcela v pořádku.

Noisy
Noisy

Zveřejněno: 5.10.2005

4.10.2005

I můj názor na novou desku EXODUS je obdobný. Přestože se počítám mezi věrné stoupence old school US thrashingu, musím sportovně uznat, že druhý návratový počin má svá slabá místa. Zvláště druhá polovina desky svojí kvalitou výrazně zaostává za přesvědčivým úvodem, nemluvě pak o samotném závěru, kde už EXODUS evidentně vaří z čisté destilované vody.

[6,5 / 10]
Koscj
30.9.2005

Poctivý thrash metal osemdesiatych rokov minulého storočia, s moderným zvukom. Nič prekvapujúce, ale ani nuda. Niekedy je dobre si takto nostalgicky zaspomínať na časy minulé. Myslím, že od EXODUS sa ani nedá očakávať niečo viac a viac som ani nečakal, preto som s novým dielom relatívne spokojný. V tom celkovom miernom nadpriemere ma najviac zaujali výkony bubeníka Paula Bostapha a speváka Roba Dukesa, ktoré sú naozaj vynikajúce a bez nich by to už asi nuda aj bola.

[6,5 / 10]
26.9.2005

EXODUS svým comebackovým loňským albem "Tempo Of The Damned" v podstatě reinkarnovali staré thrashové postupy a i když nahrávka příznivcům hudební progrese zřejmě nešla moc pod fousy, fanoušci old school thrashe a nostalgici byli navýsost spokojeni. Na nové desce se však stalo přesně očekávané. Návratový potenciál EXODUS byl dle mého názoru akorát tak na utažení jedné desky a jakékoliv její další pokračování bude jen omílání toho samého. Tohle se děje právě na "Shovel Headed Kill Machine" a ačkoliv i zde se najdou místa, které dokáží uspokojit konzervativní posluchače, kapela v podstatě přešlapuje na místě a snaží ze svého znovuzrození vytřískat co největší kapitál. V pozměnění sestavě, s novým zpěvákem, natočili EXODUS naprosto očekávanou desku, která ještě stále patří do mírného nadprůměru, ovšem s výrazně zdviženým varovným prstem na znamení opuštění scény dokud je ještě čas!

[5,5 / 10]
14.9.2005

Vrcholná forma z období alba "Fabulous Disaster" to zrovna neni, ale o nějakém vyloženém průseru se také hovořit nedá. Tak jako téměř vždy u EXODUS se i zde jedná o poctivou thrash metalovou řezničinu. Příliš nového toto album nenabídne, ale dolní hranice standartu, který ocení pamětníci bude udržena.

[6 / 10]
Co říci o současných EXODUS? Opravdu nevím jak to vyjádřit jinak, než přirovnat tuhle „zasloužilou“ skupinu k nemotorně se potácejícímu obrovi.

5,5 / 10