NYHC (EP) (2002)
Best Of Madball (2003)
Legacy (2005)
Infiltrate The System (2007)
Empire (2010)

MADBALL - Legacy

Ševci se zas jednou sveřepě drželi svého kopyta a svým věrným zákazníkům nenabídli sice žádné překvapení, leč standardní a očekávanou kvalitu. Ano, bylo by nanejvýš pošetilé předpokládat, že kapely jako MADBALL se někdy změní. Pohrobci legendárních AGNOSTIC FRONT se do mé mysli poprvé připomněli v roce 1994 s explosivní deskou „Set If Off“ představující kapelu jako velmi důstojné pokračovatele klasické NYHC školy. Zajímavým faktem bylo, že křiklounovi Freddymu bylo tehdy 17 let.

MADBALLNyní, po více než deseti letech jsou myslí MADBALL pořád v nehostinných a nebezpečných ulicích Brooklynu, obávané to čtvrti New Yorku. Místo, kde jsou násilí a kriminalita stejně samozřejmé, jako ranní východ slunce, nedává svým mladým obyvatelům příliš šancí na solidní uplatnění a právě neutěšená sociální situace a mizivé vyhlídky na lepší život stály u zrodu newyorkského hardcoreového hnutí. Dnes už je pro staré pardály ze scény situace přeci jen poněkud jiná. Svá alba vydávají u metalových major labelů, nezřídka koncertují pro početné publikum a jejich muzika se poslouchá na celém světě. Z tohoto pohledu dnes právě textová složka tvorby MADBALL působí poněkud vykalkulovaně a jako sázka na jistotu a „pohodlí“ v řadách mladých zatracenců zcela zavržených systémem.

Nehodlám však zbytečně kritizovat, neboť kromě tohoto ideologického rozporu jinak není co. MADBALL totiž i nadále pádně dokazují svůj původ a hlavně, že hardcore je stalé jejich život. Našlapaná deska plná typicky ostrých vypalovaček je pádným důkazem a nic na tom nemění ani fakt, že se kapela za dobu své existence v podstatě nikam neposunula. I když tohle je velice relativní, neboť když srovnám právě „Set If Off“ s novinkou, tak ta oproti značně syrové a neučesané deset let staré nahrávce působí o dost konvenčněji. Ačkoliv MADBALL pořád hrnou řádně nabroušený power hardcore, čas však ostří jeho hran nepatrně otupil. Celkovým pojetím mi „Legacy“ velmi připomene hlavně další legendu z města na řece Hudson, a to SICK OF IT ALL. Ať už hovoříme o zvuku kytar, Freddyho barvě hlasu a frázování a hlavně o celkových aranžmá jednotlivých skladeb. Tyto jsou okořeněny velice solidně zvládnutými sbory dodávající jim ještě militantnější odér.

Solidní práce, která určitě nezklame. Prapor s logem MADBALL se i nadále hrdě tyčí nad Brooklynem.

„Fight! There Is No Mercy For The Helpless In This Life. Fight!“

Zveřejněno: 18.10.2005