A Noise Severe (2007)
The West Pole (2009)
City From Above (EP) (2009)
Disclosure (2012)
Afterwords (2013)

THE GATHERING - Mandylion

THE GATHERINGAko vyzerala metalová scéna prvej polovice deväťdesiatych rokov? O desať rokov neskôr môžeme kľudne povedať, že ak by mala väčšina vtedajších pamätných albumov vyjsť dnes, dostali by nemilosrdnú známku „old-school“. Práve rok 1995 dokončil akýsi zlom, skostnatených metalistov definitívne porazili pionieri metalovej alternatívy, prekvapivo s veľmi slušnou odozvou publika. Bolo to legendárne obdobie labelu Century Media, producenta Waldemara Sorychtu, štúdia Woodhouse. Existuje presný bod, jediná sekunda, ktorá symbolizuje začiatok konca doom metalu a zrod inšpiratívneho a sviežejšieho post-doomu, zároveň však revolučný prerod metalovej hudby na moderný a vyspelý štýl. Ten výnimočný moment nastal práve vtedy, keď sa drsný „old school“ riff z úvodu „Strange Machines“ rozvinie v zasnenú slohu a pripraví „background“ pre Anneke van Giersbergen, prvú osobnosť a skutočnú speváčku medzi dovtedy utláčanými a nevýraznými porcelánovými bábikami z ostatných doom metalových kapiel.

Anneke van Giersbergen„Mandylion“ je skutočne vzácnym skĺbením výnimočných talentov. Dovtedy utiahnutej partičke holandských študentov akoby práve Sorychta otvoril oči. Nielen pre THE GATHERING, ale aj pre vlny kapiel po nich, objavil čaro jednoduchých kompozícií, na ktoré potom ako na čisté plátno vytváral maľby nápaditých aranží a alchymistického miešania tých správnych zvukov. To je studňa, z ktorej partia z holandského Nijmegenu čerpá dodnes. Spoločná schéma všetkých ich albumov, ktoré sú napriek tomu tak odlišné jeden od druhého, je toho najlepším dôkazom. Skladby na „Mandylion“ sú rovnocenné, oceniť však treba dramaturgiu, ktorá nedovolí poslucháčovi poľaviť v pozornosti. Ak sa tak aj počas „Fear The Sea“ stane, v zápätí prichádza titulný etno zážitok „Mandylion“, pôvodne súčasť štýlovo podobného bočného projektu Franka a Reného, DEEP TRIEST. Poloinštrumentálna „Sand And Mercury“ je desaťminútový aranžérsky vrchol albumu, príbeh zvukových vĺn, zakončený dychberúcou Anneke a archívnym hovoreným slovom J. R. R. Tolkiena. Finálna „In Motion #2“ je spojením rockovejšej prvej polovice albumu s tou atmosférickou a epickou. Napriek nenápadnému umiestneniu je táto skladba stále súčasťou koncertného programu THE GATHERING. Kto si niekedy na sebe naživo vyskúšal orgazmické účinky záveru štvrtej minúty skladby, musí pochopiť prečo.

V kontexte vtedajšej scény je „Mandylion“ nepochybne vizionársky čin. Jednak však v porovnaní s neskoršími počinmi THE GATHERING znie zdravou naivitou, dravou úprimnosťou a mladíctvom; nech už sa sústredíte na živelne zvlnený hlas Anneke, zvukovú banku klávesov Franka Boeijena, alebo bicie Hansa Ruttena, využívajúce zatiaľ iba jeden druh paličiek a striktne rockový drive (ak v súčasnosti Anneke van Giersbergenzavítate na koncert THE GATHERING a súčasťou Hansovej zostavy bude dvojšlapka, znamená to, že na koncerte odznie „Eléanor“). Na „Mandylion“ sa podieľal ešte pôvodný gitarista Jelmer Wiersma, pri sústredení sa na gitary si však človek ľahko uvedomí, prečo prechod na jednogitarovú zostavu po jeho odchode prebehol tak ľahko.

Ak sa spýtate Hansa Ruttena, ktorý svoj album má najradšej, jeho odpoveď bude „Mandylion“. Desať rokov je dlhá doba na to, aby sa ľudia zmenili. Z holandských študentov sa stali skúsení profesionálni hudobníci, z energickej Anneke manželka a mamička malého Finna (jej muž je mimochodom Rob Snijders, bývalý bubeník CELESTIAL SEASON, o ktorých je v rámci nášho seriálu „Podzimné listí“ tiež reč). Nadčasovosť tohto výnimočného albumu je však zmeraná celými tými desiatimi rokmi, počas ktorých nestihol zapadnúť prachom. Akokoľvek kontrastne môže znieť popri poslednej oficiálnej radovke „Souvenirs“, jedná sa o jeden z kľúčových albumov deväťdesiatych rokov.

V-dur
V-dur

Zveřejněno: 5.11.2005

6.11.2005

K "Mandylion" jsem se dostal asi až čtyři roky po jeho vydání a i s přihlédnutím k nadšení, které deska ve své době vyvolala, se jí mojí počáteční nedůvěru podařilo ihned rozmetat. Dnes už při jejím poslechu cítím lehký závan naivity a mladického nadšení, avšak když si uvědomím, že podařila nastartovat další vývoj kapely směrem k dnešnímu zvukomalebnému hračičkovství a náladotvorné téměř až dokonalosti, nelze jinak, než této krásné archiválii vzdát oprávněný hold.

4.11.2005

Bola to veru pred desiatimi rokmi veľká vec. Album "Mandylion" s anjelikom Anneke za mikrofónom spôsobil doslova explóziu zaslúženého záujmu o túto kapelu. Ani ja sa netajím obdivom k tvorbe mladých Holanďanov z toho obdobia. Nasledujúci počin "Nightime Birds" považujem za ešte zaujímavejší, o to viac ma mrzí postupné vysychanie zdanlivo nevyčerpateľných zásob skvelých nápadov a dnešné uviaznutie tejto kedysi ladnej metalovej plachetnice v trip-rockovej plytčine.

Koscj
24.10.2005

Kapelu už v dnešnej dobe vôbec nesledujem, ale tento „debut“ (prvý album s Anneke) si hocikedy pustím a s radosťou sa započúvam do tohto veľdiela. Nahrávka, ktorá ma dušu a dokáže potešiť, hoci po hudobnej stránke nejde o žiaden unikát. Sila tohto albumu je v pocitoch a atmosfére. Hovoriť o THE GATHERING ako o doome, alebo post-doome? Nebudem sa naťahovať o pojmoch a dojmoch, je mi to jedno a ani jedna škatuľka mi na to nesedí. Tento album ma dostal aj v roku svojho vzniku a dostane ma vždy, kedykoľvek si ho pustím. To, že pri počúvaní tohto albumu mám pocit, že vyšiel včera a nie pred desiatimi rokmi svedčí o nadčasovosti a nesmrteľnosti dobrej muziky, produkovanej v roku 1995 kapelou THE GATHERING.

Nadčasovosť tohto výnimočného albumu je zmeraná desiatimi rokmi, počas ktorých nestihol zapadnúť prachom. Akokoľvek kontrastne môže znieť popri poslednej oficiálnej radovke „Souvenirs“, jedná sa o jeden z kľúčových albumov deväťdesiatych rokov.

9,1 / 10