Dead Soul Tribe (2002)
A Murder Of Crows (2003)
The January Tree (2004)
The Dead Word (2005)
A Lullaby For The Devil (2007)

DEAD SOUL TRIBE - The Dead Word

Nová deska DEAD SOUL TRIBE? A opět pouze s jednoročním prostojem? Pokud skupinu netlačí nějaká „výhodná“ smlouvy s vydavatelstvím, pak je to více než podezřelé. Samozřejmě, předák Devon Graves hudbou žije, což bylo vidět i při loňském předskakování RAGE, kdy v sále doslova „lovil“ potencionální fanoušky, se kterými by prohodil pár vět, ovšem vzpomenu-li na nemastnou neslanou ochutnávku jedné novinky, pak žádné valné vyhlídky do budoucna neslibovala. Bludný kruh vlastního skladatelského rukopisu totiž nebyl překročen, a tak nezbývalo než doufat, že náčelník svůj kmen včas sjednotí a hlavně zavelí do studiové plné polní. Jedině s odlišnou vizí totiž mohla dát nová deska zapomenout na nepřeslechnutelný fakt, že „The January Three“ pouze okopírovala vše zásadní z doposud nejpovedenější kolekce „A Murder Of Crows“.

DEAD SOUL TRIBE

A bez váhání hnedle karty na stůl - v podobě aktuálního počinu tu bohužel máme „Rozparovače vran“ potřetí. Nic se nezměnilo. Možná drobet zvuk, je zase o něco plnější, čistší a dává tak plně vyznít náladám v typicky zamračené atmosféře, kdy je v bolestech ukrajována věčnost. Hlas páně Gravese se nebojí ještě více přitlačit na pilu a krom hladivě čistých poloh (kupříkladu v kratičkém klavírním světabolu „Someday“) rozkopat tu hromadu deprese pěkně od podlahy vztekle vyřvaným a možná trochu i nezvykle nakřáplým projevem (úvodní „A Flight Of An Angels Wing“, chcete-li). Jenže to je tak asi všechno. Darmo platné, že nahrávka má potřebnou šťávu, grády, zvuk, produkci, když materiál je už minimálně třikrát vylouhovaný samotným Devonem - to je vada, která prostě nejde ničím překrýt. Možná dokážete hodit výpůjčky z vlastní DST dílny za hlavu (nebo si v tom dokonce libujete?), i já jsem to nakonec přestál a samotný materiál, i díky své osobitosti v globálním kontextu, rozhodně tragický není, ovšem přes všechnu sílu a občasný krásný moment (třeba výtečná „My Dying Wish“ nebo tradiční „Waiting In Line“ s použitím flétny) na probíraný nedostatek „jinosti“ upozorní, už jen identickými rytmickými figurami kotlů a perkusí, ke kterým se vám automaticky řadí ta která melodie z minulosti.

Kámen úrazu je tedy zřejmý. Možná by pro příště stačilo nechat nahrávat i další členy a snažit se je přinutit k vlastním aranžím do zkomponovaných základů. Pokud na to nemají, hledat na jejich posty schopnější. Aranžérský rejstřík mistra kapelníka totiž nese již značně omšelý punc novosti a tak nezbývá, než na něj vpustit trochu čerstvého leštidla. „The Dead Word“ snad nebude pohřebním proslovem Kmene mrtvých duší, každopádně však pomalu skomírá ozvěnou uspávajícího umíráčku. Devon Graves totiž touhle deskou, poprvé na celé čáře, prohrává pomyslný souboj s Buddy Lackeym a rozhodně nedoporučuji pouštět si před úvodním poslechem novinky třebas psychotický valčík „Bleeding“. To byste pak nutně museli zaplakat nad tím propadem do hlubin (byť jen vlastní) průměrnosti. Tak snad raději příště nechat materiál delší dobu zrát a třeba se dílo lépe povede? Přál bych si to, moc bych si to přál!

Zveřejněno: 8.12.2005

Noisy
7.12.2005

Trochu smutně se ohlížím za minulými deskami, neboť především na předchozím „The January Three“ dokázali DEAD SOUL TRIBE dovést svoji vizi propracovaně melodické hudby téměř až k dokonalosti. Silná působivost promyšlených postupů mě dostávala i díky lehké podobnosti s mými miláčky TOOL. „The Dead Word“ už bohužel právě onu náladovou působivost neobsahuje, skladky se jen tak plazí po povrchu, pod kůži mi však ne a ne zalézt. Melodické postupy se zdají nedokončené a nezřídka až banální, snad i díky předvídatelným vyústěním tak známým z minulých počinů. Přesto nejsem zcela nespokojen, z hudby nabízející silný prožitek sice zůstalo jen cosi odpočinkově příjemného, přesto si zde nacházím „to své“ a ochotně přijímám i ten zlomek pomíjivé hudební síly typických DEAD SOUL TRIBE.

[7 / 10]
7.12.2005

Bohužel. Mrzí mě to, ale tady už opravdu není kam... Byl bych Devonovi schopen odpustit podobnost alb "Murder of Crows" a "The January Tree". Hlavně proto, že druhé v pořadí přineslo podle mého názoru kvalitnější a vyzrálejší skladby. Byť třeba podobně znějící. Lednový strom se mi zkrátka víc líbil, takže jsem to neřešil. Novinka se mi ovšem bohužel líbí míň. Je tu sice pár potenciálních dobrých pasáží, ale materiál jako celek mi přijde jak desetkrát vylouhovaný čaj. Nejen, že je materiál pořád stejný, ale je i podstatně méně zábavnější než předchozí alba. A to je smrtící kombinace.

[6 / 10]
Koscj
9.11.2005

Výborne zahratý, vynikajúco zaspievaný a perfekcionisticky nahratý, ale akosi tento album vo mne nevzbudzuje tie emócie, ktoré vo mne vzbudzovali albumy predchádzajúce. Už na predchádzajúcom „The January Tree“, bolo cítiť istú stagnáciu, no aj napriek tomu sa mi pozdával. U „The Dead Word“ sa tento stav nezopakoval. „The Dead Word“ je príliš uponáhľaným počinom a to varenie z vody z neho priam srší. Je to obrovská škoda, pretože sa na ňom nájde dosť pekných momentov, ktoré sú ale utopené v mori nudy. Podľa môjho názoru DEAD SOUL TRIBE doplácajú na ten stav, že v kapele je len jeden človek, ktorý tvorí a tým, že každý rok vydávajú album, sa jeho potenciál vyčerpal. Tento album doslova zbabral diskografiu kapely, ktorá ma na svojom konte taký skvost, akým je „A Murder Of Crows“. Aj napriek týmto mnou menovaným negatívam je „The Dead Word“ v porovnaní s inými kapelami stále nadpriemer. No čakal som viac, omnoho viac...

[6,5 / 10]
27.10.2005

DEAD SOUL TRIBE je tak trochu smutný příběh kapely, která si během krátké doby vybudovalo skvostnou slepou uličku. Už předchozí deska "January Tree" byla vpodstatě sumarizací (byť výtečnou) obou předchozích řadovek, vybroušením melodického stylu i typického soundu souboru. Novinka je z tohoto pohledu pouze krokem zpátky. Zhutnění zvuku a jeho lehká "elektronizace" by sice věci bývaly prospěly, musely by však být lépe propracované a zakomponované do celku. Podobnost nejen melodických motivů, ale třeba i basových a vokálních linek, je do uší bijící a stejně tak to, že ač se muzikusové snaží vytěžit esenci předchozího albového triumvirátu, extrahují už jen a pouze slabý odvar, který sice lehce zastudí, ale nezamrazí. Při vší úctě k DEAD SOUL TRIBE – na minulém albu byly repetice nejen snesitelné, ale i nosné, na tomto začínají být poněkud nudné a pokud si Devon Graves a spol. nedají nějaký ten pátek pauzu a nelapnou znovu svůj zlatý vítr, stane se ze slepé uličky pohřebiště.

[6 / 10]