The Essential Ozzy Osbourne (2003)
Prince of Darkness (2005)
Under Cover (2005)
Black Rain (2007)
Scream (2010)

OZZY OSBOURNE - Under Cover

Ozzy sa rozhodol, že namiesto klasického radového albumu nahrá album cover verzií. Urobil dobre. „Prince Of Darkness“ už totižto nie je, čo býval. Hudobné nápady sú čoraz redšie a bledšie, image a gloriolu divocha televízny seriál premodeloval na „reálny“ obraz večne unaveného a ťuťmácky roztomilého daddyho. Osvedčený recept znie: coververzie nič nepokazia. „Under Cover“ je zbierkou prerábok z čias minulých, rokov šesťdesiatych a sedemdesiatych, rock’n’roll, psychedelický rock, pop, blues; štýly, ktoré v spomínanom čase prežívali svoje svetlé časy a nepochybne ovplyvnili aj Ozzyho. Fanúšikovia jeho vlastnej generácie nemajú ďalej čo riešiť. Mlaď (a najmä tá časť mladej populácie, ktorá nebyť televíznej show, o Ozzyho ani nezakopne) má peknú možnosť rozšíriť si trochu hudobné znalosti.

Základné dojmy z albumu „Under Cover“ by sa dali zhrnúť do dvoch konštatovaní. Skladby nemajú žiaden viditeľnejší súvis, dramaturgicky teda nemožno hľadať žiadnu logiku. Ozzy jednoducho hobľuje to, čo sa mu chce. Druhý, možno negatívnejší fakt je, že drvivá väčšina skladieb sú suché interpretácie. Počuť, že je to Ozzy; gitary v pôvodne mäkších veciach sú tvrdšie – stále počuť, že je to Ozzy (hoci tentokrát bez Zakka). Zbytok je poväčšine snaha udržať cover v zvukovo čo najvernejšej rovine s originálom. Sem patria „vintage“ bicie, či pre Ozzyho netypické „backing vocals“, druhú stranu vyvažuje predsalen modernejší zvuk. Prekvapí vás teda maximálne spôsob, akým klasiky fungujú s Ozzyho, predsalen menej všestranným hlasom. V bluesových flákoch „Rocky Mountain Way“ (v origináli JOE WALSH), či „Mississippi Queen“ (MOUNTAIN) to takmer nemá chybu, hoci tiežbluesová „Go Now“ už také šťastie nemala a prejavuje sa tu syndróm viacerých skladieb: nie je tu žiaden pocit, znie to ako karaoke a Ozzyho podaniu možno len ťažko uveriť. Oukej, „Good Times“ je o minulosti plnej bitiek, chlastania – klamem, smejem sa, som zlý k ženám – to mu ešte z jeho úst zoberiem. Škoda však takej „For What It’s Worth“, ono je to totiž v origináli naozaj skvelý song. Našťastie je tu zopár skladieb, ktoré dopadli lepšie. Veci ako „21st Century Schizoid Man“ (KING CRIMSON), či „Sunshine Of Your Love“ (CREAM) sú vyslovene Ozzyho krvná skupina, jeho drzý hlas akoby k nim odveky patril. No a aby tento album nebol priemerný (alebo aby sa aspoň vyvážili jeho nedostatky), máme tu aj zopár prekvapení – vecí, ktore podľa mňa napĺňajú skutkovú podstatu cover verzie – teda oslovia čímsi navyše. Hymnická „All The Young Dudes“ od MOTT THE HOOPLE je nákazlivá aj v origináli, Ozzyho feeling je v nej však naozaj silný a prekoná ju už len najlepší kúsok albumu, „Working Class Hero“ od Johna Lennona, do ktorej starý pán prepašoval vlastnú sugestívnosť, akoby nestačilo, že už originál je na poriadne zimomriavky.

„Under Cover“ veľkú dieru do sveta nespraví. Určite však poteší nejedno fanúšikovské srdce, možno nielen na Ozzyho barikáde, ale aj medzi pamätníkmi predmetných interpretov. Bude zaujímavé sledovať, ako v porovnaní s Ozzym dopadnú DEF LEPPARD, ktorí majú podobný album (dokonca tiež zameraný na 60s a 70s) pripravený na vydanie.

V-dur
V-dur

Zveřejněno: 13.12.2005

20.1.2006

Vůbec nebudu objektivní. Z tohohle CD čpí kalkul jak noha na sto honů. Coververze mi nevadí, jsou-li přínosné. Tady se jen přehrává a když už změny, tak k horšímu. Navíc mi při poslechu běží jasný plán: "Ozzy nemá novou desku, nikdo mu ji zatím nesložil, je potřeba něco vydělat, dceřina kariéra taky něco stojí, je čas vydat nějakou záplatu... co bychom tak... aha, už to máme..."

[2,5 / 10]
27.11.2005

Hezký. Moc hezký. Reklamní slogan o tom že skladby na albu jsou "Ozzyfied" je naprosto trefný. Absolutně mě nezajímají polemiky jestli má Ozzy podobnou desku za potřebí či nikoli. Hlavní je, že jde o kvalitní materiál. A o ten rozhodně jde. Druhá věc sloužící albu ke cti, že je to zkrátka Ozzy. Je tu sice pár šlápnutí vedle, ale nic moc bych na tom neřešil. Tříčtvrteční hodnocení sedí jak ulité.

[7,5 / 10]
25.11.2005

Jediný dôvod, vďaka ktorému je táto doska ako-tak počúvateľná, spočíva v tom, že sa chradnúca legenda rozhodla spracovať už v origináli vydarené skladby. "Ranoblacksabbathovská", plochá interpretácia "21st Century Schizoid Man" od KING CRIMSON, "Sunshine Of Your Love" od CREAM, či často preberanej "Sympathy For The Devil" od ROLLING STONES je však skrátka slabá a nezachráni ju ani solídny zvuk a decentná inštrumentácia.

Ak má byť album coververzií prínosom, musí v ňom ich nový interpret otlačiť trochu viac zo seba samého, než len vlastný, navyše umierajúci hlas. Mala tá MTV nechať Ozzyho na pokoji...

P.S.: Všetky skladby z tohto CD sa už na oficiálnych Ozzyho nosičoch objavili (väčšina pochádza z boxsetu "Prince Of Darkness").

[4 / 10]
„Under Cover“ je album coververzií, ktorý objektívne zrejme veľkú dieru do sveta nespraví. Určite však poteší nejedno fanúšikovské srdce, možno nielen na Ozzyho strane barikády, ale aj medzi pamätníkmi predmetných interpretov.

7 / 10

4,6 / 10

5 / 10