bicie, gitary

Kronet Til Konge (1995)
Monumental Possession (1996)
Satanic Art (EP) (1998)
666 International (1999)

DØDHEIMSGARD - 666 International

Nórska scéna, ktorá dala svetu black metal, ako ho poznáme dnes, sa na sklonku milénia dostala na rázcestie. ULVER na „Themes From William Blake´s Marriage Of Heaven And Hell“ začali flirt s elektronikou, ktorý časom prerástol do vážneho vzťahu. DIMMU BORGIR sa stále viac ponárali do vôd znamenajúcich istotu masového úspechu, naopak zdanlivo nemenní MAYHEM šokovali doteraz nedoceneným experimentom „Grand Declaration Of War“, po ktorom sa pokorne vrátili tam, kde ich všetci beztak očakávajú. A medzi veľkými menami (doteraz kráčajúcimi po spoločnej ceste čiernym lesom a zrazu voliacimi, na ktorú zo strán sa vydajú) sa krčili tí zdanlivo nenápadní, ale s odstupom času o to viac dôležitejší. Napríklad DØDHEIMSGARD, dom mŕtvych.

DHG„666 International“ je blackmetalový album.Od úvodnej erupcie, ktorá zmietne tóny piána sa až do konca efektne 66 minút a 6 sekúnd trvajúcej nahrávky (reálne trvá necelých päťdesiat minút) striedajú nenávistné explózie blackových gitár, podfarbené industriálnymi či elektronickými efektami s chvíľami elektrizujúceho kľudu. S narastajúcim počtom apoštolov čierneho kovu prestala šokovať čistá surovosť, hrubosť a brutalita. DØDHEIMSGARD, rovnako ako napríklad ANAAL NATHRAKH, však našli recept na to, ako za použitia nie úplne typických postupov vyčarovať silnú atmosféru, na ktorej si blackmetalové spolky zakladali vždy viac, než na hráčskom umení. Okrem pre kapelu typického klavíru a už spomínanej elektroniky na „666 International“ kraľuje doslova šialený, až herecký výkon speváka Aldrahna (o.i. THORNS), striedajúceho čistý spev s priškrteným sipením či štekanou deklamáciou.

DHGZo z množstva ingrediencií zlepenej, ale napriek tomu homogénnej dosky vytŕčajú hlavne „Ion Storm“ s vynikajúcim gitarovým motívom, otvárajúcim bránu neskutočnej elektro-blackovej sypačke, či desaťminútové jadro dosky, „Regno Potiri“ s lahôdkovou prácou gitary v úvodnej časti, disko-metalovým maršom v jej strede a záverom, ktorý akokeby z oka vypadol SKINNY PUPPY. Kvalitné a nežne melancholické klavírne intermezzá zákonite pôsobia ako z iného sveta – čo však v kontexte celého albumu málokoho prekvapí.

Na svojom treťom radovom CD DØDHEIMSGARD (v zostave s menami pôsobiacimi vo VED BUENS ENDE, AURA NOIR, FLEURETY...) dokázali šokovať, provokovať i parodovať všetky klišé typické pre blackmetal bez toho, aby ich dielo pôsobilo samoúčelne a prázdno. Napriek tomu, že „666 International“ spočiatku pôsobí ako veľmi ťažko stráviteľný hybrid, tvrdím, že ide o jeden z míľnikov čierneho žánru a monumentálnym pomníkom jeho postupne umierajúcej kreativity. Mimochodom, DØDHEIMSGARD, dnes už pod skráteným názvom DHG, sa prebrali zo spánku, ktorý nasledoval po vydaní „666 International“ a doska, avizovaná už niekoľko rokov, vyzerá na spadnutie.

„Ak si ťa k sebe ešte tesnejšie pritiahnem/Vyliečim všetko s 666.“

Zveřejněno: 10.12.2005

Arrow
10.12.2005

Vízia pokrivenej budúcnosti vtepaná do temer parodickej mozaiky extrémnych hudobných štýlov. Medzinárodná 666tka aj v súčasnosti reprezentuje inšpiratívnu cestu naprieč spletenými atmosférami dní posledného súdu. Šialené omamné a nespojité fantázie vtepané do jedinoliatej psychedélie, ktorá má stále jedno z absolútnych postavení v mojom hudobnom svete.

Napriek tomu, že „666 International“ spočiatku pôsobí ako veľmi ťažko stráviteľný hybrid, tvrdím, že ide o jeden z míľnikov čierneho žánru a monumentálnym pomníkom jeho postupne umierajúcej kreativity.

9,3 / 10

s kapelou DHG:

s kapelou VED BUENS ENDE: