Nirvana (kompilácia) (2002)
With The Lights Out (box set) (2004)
Sliver (The Best Of The Box) (2005)
Live At Reading (2009)
Live At The Paramount (2011)

NIRVANA - Sliver (The Best Of The Box)

Hrabanie sa v šuflíkoch je sprievodným javom a dôsledkom každého predčasného odchodu z hudobnej scény. Našťastie v prípade NIRVANY sa šialenstvo podarilo udržať na rozumnej úrovni a „Sliver“ je len štvrtým oficiálne vydaným posmrtným kompaktom kapely, ktorá zmenila tvár deväťdesiatych rokov. Podtitul „The Best Of The Box“ napovedá, že ide o výber z minuloročného boxsetu „With The Lights Out“, bežne ťažko dostupného a orientovaného na fanatických zberateľov Cobainovej pozostalosti.

NIRVANA„Sliver“ mapuje chronologicky obdobie od legendárneho dema „Fecal Matter“ z roku 1985 (Kurt mal 18 rokov) až po smrť frontmana NIRVANY v apríli 1994. Dramaturgicky výber prekvapí dôrazom na pesničkársku osobnosť Kurta Cobaina. Grungeovej špine a tvrdosti sa väčšina skladieb vyhýba, ostatní členovia sú v úzadí. V mnohých prípadoch ide o domáce nahrávky, odhaľujúce hrubú kostru skladby a zdôrazňujúce skladateľský talent ich autora – tento fakt konieckoncov potvrdil už legendárny záznam unplugged koncertu pre MTV, ktorý je pre mnohých fanúšikov vrcholom v diskografii tria zo Seattle. Zaujímavými raritami sú živý záznam „Heartbreaker“ od LED ZEPPELIN v patrične „sprasenej“ úprave korunovanej divákmi vyžiadaným sólom, končiacim v hluku väzbiacej gitary, či cover country „Ain't A Shame“ od Leadbellyho, ktorému Cobain vzdal hold na už spomínanom akustickom koncerte (spomeňte si na „Where Did You Sleep Last Night“).

Ako to už na podobných, striktne na zberateľa mysliacich výberoch býva, vydarenejšie skladby sa v mene kompletnosti striedajú so slabšími – medzi tie prvé patria hlavne tie, ktoré sa v definitívnej verzii objavili na albumoch: vždy skvelá „About A Girl“, „Lithium“ odohraná v rámci sólo setu pre miestne rádio, dve pracovné verzie „Rape Me“, prakticky hotové záznamy „Smells Like Teen Spirit“ a „Come As You Are“ a epitaf lídra kapely, „All Apologies“. Našťastie aj medzi doteraz neznámymi skladbami sa nájde kvalitný materiál – za zmienku stojí pribrzdená „Blandest“, kľudná beatlesovka „Sappy“ či intímna „Do Re Mi“.

NIRVANARovnako, ako kvalita skladieb, kolíše zvuková úroveň; napriek nekvalite zdrojov sú prakticky všetky tracky remastrované do bez problémov počúvateľnej podoby, aj keď šum či praskot pásky sa (možno zámerne) úplne eliminovať nepodarilo.

„Sliver“ určite poteší toho, kto nepatrí k fanúšikom, ktorí NIRVANU našli v momente, keď ju Kurt Cobain stratil. CD doplnené bookletom plným stručných faktov dáva nahliadnuť pod pokrievku nezriedka deštruktívnych hlukových orgií, drog a psychických problémov. A tam kdesi na dne hrnca sa krčí malý otrhaný muž s otrieskanou akustickou gitarou a svojimi často triviálnymi, ale o to „pravdivejšími“ pesničkami.

Zveřejněno: 7.1.2006

CD doplnené bookletom plným stručných faktov dáva nahliadnuť pod pokrievku nezriedka deštruktívnych hlukových orgií, drog a psychických problémov.

3,8 / 10