Vertebrae (2008)
Axioma Ethica Odini (2010)
RIITIIR (2012)
In Times (2015)
E (2017)

ENSLAVED - Ruun

Black metal chytil druhý dych a z toho mám neuveriteľnú radosť. Pomimo púťových atrakcií a veľkých mien, zakladajúcich si všetkom možnom, len nie kvalitnej hudbe, sa v BM podhubí vynorili (staro)nové mená, ktoré následne inšpirovali aj niekdajších ťahúnov scény ku kvalitným počinom. Niežeby boli ENSLAVED niekedy vyslovene zlí. Na black metalovej scéne patria ku stáliciam. Inovujú, vynovujú, hľadajú nové a nové cesty a po pre mňa nezaujímavom období prinášajú v posledných rokoch opäť vynikajúce albumy.

Hoci „Isa“ bol takmer bezchybný, úvodné tóny albumu „Ruun“ odhaľujú sympatický posun Nórov, ktorí ani tentokrát nezostali stáť na mieste. Novinka sa hlási k novej vlne archaicky znejúcich black metalových počinov, pričom ako druhotný vplyv vykazuje prekvapivo svieže hardrockové inšpirácie. Navyše vďaka historickej spriaznenosti (vrátane spoločného splitka) i rovnakému obdobiu vydania novinky zvádza „Ruun“ zaujímavý minisúboj s albumom „Now, Diabolical“ kolegov SATYRICON.

Novinke ENSLAVED dominuje čitateľný a príjemne počúvateľný zvuk, ktorý dáva vyniknúť najmä nápaditým riffom. Tie zrozumiteľne rozvíjajú black metalovú tradíciu zapájania komplexnejších akordov, sú výkladnou skriňou progresivity Vikingov a spolu s tradične skvele zvládnutými aranžami a kompozičnou stránkou sú dôvodom, prečo „Ruun“ stojí minimálne za vypočutie. Oproti novým SATYRICON sú ENSLAVED zložitejší a dramatickejší. To je však aj dôvodom, prečo na novinke občas naráža kosa na kameň. Bezprostrednosť živelného „Now, Diabolical“ plynie prirodzene, kým niektoré príliš navrstvené a progresívne postupy z „Ruun“ akoby sa nevedeli vymotať z bludného kruhu. Najlepšie to počuť, ak si porovnáte fantastickú úvodnú „Entroper“, nesúcu sa vo veľmi priamočiarom duchu nerezignujúc na „zložitosť“, napríklad s takou „Tides Of Chaos“, ktorá naopak postráda šťavu a patrí k menej zaujímavým.

Vďaka týmto detailným rozdielom zanecháva „Ruun“ dojem, že po bombastickom úvode to s ním ide už len dolu vodou, napriek tomu, že si hudba na albume stále ponecháva kľúčové formálne znaky a celé dielo tak zostáva po tejto stránke kompaktné a ucelené. Upúta viacero reminiscencií na staré časy, s tým súvisiaca občasná teatrálnosť však opäť nahráva skôr zlému dojmu.

„Ruun“ nie je nekvalitný album. Minisúboj s novinkou SATYRICON prehráva na detaily. Je však skvelé, že môžeme latku blackmetalovej kvality opäť posunúť takto vysoko a zaoberať sa takýmito detailmi. Svedčí to o kvalite scény a snáď aj novej vlne vizionárov, ktorým sa stále viac darí posúvať žáner dopredu, namiesto zbytočného stagnovania. Snáď nezostanú ENSLAVED, SATYRICON a im podobní nepochopení samodeklarovanou „elitou“ black metalových poslucháčov, ktorých bojové ťaženia a krvavé meče často pripomínajú skôr čepeľ pluhu, krvavú od čerstvo vyoraného krtka.

V-dur
V-dur

Zveřejněno: 2.5.2006

2.5.2006

"Ruun" je sice slabším následovníkem famózního "Isa", ale i přesto s naprostým přehledem strká do kapsy nabubřelou "Islandskou odyseu" a jiné plytké příběhy viking-metalového žánru. Standardní kvalita ENSLAVED, co více si přát?

[7 / 10]
Shnoff
1.5.2006

ENSLAVED se v té progresi začali trochu hňahňat. Ve 21. století si Norové vybudovali svůj osobitý styl, v němž se jim doposud dařilo přirozeně vyvíjet, jenže teď se zarazili a snad zapomněli, že nahrávka by měla mít i něco jako šmrnc, drive, feeling... To na "Ruun" narozdíl od všech dosavadních nahrávek s rokem vydání 2000 a vyšším až na pár momentů postrádám.

[6 / 10]
1.5.2006

Na rozdiel od "Isa" chýba na "Ruun" dostatok záchytných bodov. Ani neviem, prečo by som si tento album mal pustiť znova.

[5,5 / 10]
Album, ktorému zopár bodov uberá dobový kontext a poradové číslo v diskografii. Kvalitná nádielka výnimočného a dobre počúvateľného black metalu, ktorý formálne nemá chybu. Obsahovo však chýba čosi, čo u predchádzajúceho "Isa" zašlo ďalej.

7 / 10

6,1 / 10

8,1 / 10