Středa
17.1.2018
Noční verze
 id
 heslo
Rok vydání
1993

Vydavatel:
Volcano/BMG

Stopáž:
68:13

Studio:
Grand Master Studios, Hollywood, CA

Produkce:
Sylvia Massy a TOOL

1. Intolerance
2. Prison Sex
3. Sober
4. Bottom
5. Crawl Away
6. Swamp Song
7. Undertow
8.
9. Flood
10. Disgustipated

Maynard James Keenan
spev

Adam Jones
gitara

Paul D'Amour
basgitara

Danny Carey
bicie

Opiate (1992)
Undertow (1993)
Ænima (1996)
Salival (CD/DVD) (2000)
Lateralus (2001)
Schism/Parabola (2005)
10000 Days (2006)

TOOL - Undertow

Američania TOOL dnes už neodmysliteľne patria k rešpektovaným menám rockovej muziky posledných rokov. Oslavovaní ako nepolapiteľní a nenapodobiteľní experimentátori, zatracovaní i nepochopení. V každom prípade sprevádzajú ich doterajšiu kariéru rôzne iracionálne anomálie ako napríklad slušný komerčný úspech napriek nie práve najprístupnejšej a pre každého zrozumiteľnej tvorbe, pričom si neustále udržiavajú štatút kultu i oprávnenú príslušnosť k tzv. alternatívnej scéne. Za prvý zo zázrakov vo vzťahu k TOOL možno považovať prerazenie do širšieho povedomia v časoch, keď mainstream a pravidlá hudobného biznisu vysávali grungeovú scénu. Po prvom predstavení sa širšiemu publiku v podobe EP „Opiate“ a vyvolaní prvých kontroverzií okolo klipu k skladbe „Hush“ prichádza budúca veľká kapela s riadnym debutovým albumom „Undertow“. Zázrak druhý, „Undertow“ sa v nasledujúcich mesiacoch predá v počte prekračujúcom jeden milión kópií.

TOOLV porovnaní s prvým EP kapela výrazne zdokonalila svoj prejav, v ktorom možno čoraz častejšie badať klíčiace zárodky budúcej záhadnosti a absolútnej nezaraditeľnosti. TOOL vo svojom prejave zostávajú nekompromisní a priamočiari, hudba pôsobí oveľa ostrejšie a svojím spôsobom brutálne. Tvrdosť možno badať v niektorých šokujúco otvorených textoch, či už v zaujímavej výpovedi o v súčasnosti stále aktuálnej téme tolerancie v „Intolerance“, o rozpade vzťahu v „Crawl Away“ alebo otváraní vlastných rán v „Bottom“ so sugestívnym monológom známeho sebatrýzniča Henryho Rollinsa. Hudobne ťažko zaraditeľná produkcia lietajúca od rockovej podmanivosti a psychedélie po metalovú razantnosť aj dnes, po bezmála trinástich rokoch, svojimi témami a zvratmi spôsobuje zimomriavky. Maynardov jemný precítený vokál vykazuje prvé známky vývoja od „Opiate“ a výrazne prispieva k citovo vyhrotenej atmosfére, jednotlivé skladby disponujú rafinovanejšími aranžmánmi, dobre sa vzájomne dopĺňa rytmická sekcia v podaní dua D’Amour (na „Undertow“ si škrtol posledný krát, než ho nahradil po všetkých stránkach zaujímavejší Justin Chancellor)/Carey a technicky dlhoročne asi najslabší článok kapely Adam Jones prispieva s neuveriteľným citom svojimi nie príliš komplikovanými postupmi do pôsobivého celku. Napriek umeleckej vážnosti jednotlivých kompozícií nie je ťažké podľahnúť najmä dvojici „Prison Sex“ a „Sober“, pýšiacej sa podmanivým vizuálnym spracovaním, ktoré sa stalo ďalším poznávacím znakom TOOL. Na druhej strane „Undertow“ pôsobí v porovnaní s neskoršou tvorbou pomerne neambiciózne až opatrne. Snáď jediným zábleskom svetla je na „Undertow“, plnom pochmúrnej a ťaživej atmosféry, povznášajúca „4°“, ktorú však strieda vyše sedemminútová postupne gradujúca čiernota „Flood“ operujúca so symbolikou rúcajúcich sa názorov, zásad a istôt. Bizarnosť spájaná s tvorbou TOOL dostáva slovo v záverečnej znepokojujúcej zvláštnosti „Disgustipated“, v podstate zvukovom experimente s uleteným textom na pomedzí serióznej výpovede a drogového blúznenia.

TOOLKapele toho roku pomohlo upútať pozornosť úspešné vystúpenie na populárnom festivale Lollapalooza, problémy s obsahom klipu k „Prison Sex“ ale i mierne humorná koncertná príhoda, kedy sa spočiatku nič netušiaca kapela ocitla na akcii v centre scientológov a neodpustila si následné verbálne provokácie k tejto komunite. V každom prípade za TOOL vždy hovorila ich hudba, čo sa s nasledujúcimi rokmi len potvrdilo. Akokoľvek šokujúco mohol v roku 1993 pôsobiť „Undertow“, dnes možno len konštatovať, že bol len zahrievacím kolom pred veľkými vecami, ktoré mali ešte len prísť.


Radicalcut

Zveřejněno: 2.5.2006

WWW odkaz:

Prelomový album a zaregistrovanie mena TOOL ako obrovského prísľubu pre hudobnú scénu do ďalších rokov. Jeden zo základných kameňov rockovej hudby deväťdesiatych rokov minulého storočia.

Autor recenze:
nehodnoceno

Redakce:
zatím nehodnoceno

8,3 / 10





Copyright © 2003 - 2012 Metalopolis.Net, všechna práva vyhrazena.
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materiálu není povoleno bez předchozího svolení.

ISSN 1214-6218

Locations of visitors to this page