Judas Christ (2002)
Prey (2003)
The Church Of Tiamat (DVD) (2006)
Commandments (Best Of) (2007)
Amanethes (2008)

TIAMAT - The Church Of Tiamat

Nech túto recenziu radšej nečítajú tí, čo čakajú popravu novej, gotickejšej tváre TIAMAT a všetkého, čo s ňou súvisí. Vopred prezradím, že sa bude viac chváliť, ako kritizovať. Časy „Wildhoney“ sú síce nenávratne preč, esencia TIAMAT však vydržala. Pätnásť rokov existencie zmapovanej na DVD „The Church Of Tiamat“ je dôkazom výnimočnosti a nenapodobiteľnosti Edlundovho rukopisu.

TIAMATJadrom DVD, uzatvárajúceho kontrakt s Century Media (znejúci na sedem dosiek), je hodinu a štvrť trvajúci koncert, nasnímaný začiatkom roku 2005, tradične v krakovských televíznych štúdiách. Obrazová aj zvuková zložka je stopercentná, dokonca sa tentokrát nedostavuje ani efekt krakovského déjà vu. Po krátkom privítaní sa začína rovno s „Vote For Love“, snáď najväčším a najkontroverznejším hitom novej, stále trvajúcej éry v histórii kapely. TIAMAT znejú surovo, metalovo, hneď nasledujúca hymna „Children Of The Underworld“ je toho najlepším dôkazom. Holohlavý frontman Johan Edlund, do pol pása nahý a oblečený v čiernej sukni podáva na svoj pomer istý výkon so znesiteľným počtom intonačných zakopnutí, štvorica hudobníkov za jeho chrbtom je istá a zohratá. TIAMAT sa však rozhodli nepokúšať sa o dokonalosť, najväčšou devízou záznamu je jeho autentickosť, vďaka ktorej je stále jasné, že títo Švédi sú stále v zásade undergroundovou a „metalovou“ skupinou. So šiestou skladbou sa otvárajú dvere „Wildhoney“ – nasledujúca „I Am In Love With Myself“ však v porovnaní s „Whatever That Hurts“ len podčiarkne hitovosť a konkurencieschopnosť novšieho materiálu. TIAMAT vždy tvrdili, že idú vlastnou, súvislou a plynulou cestou a úvahy o vedomom nadbiehaní novým fanúšikom či cielenej snahe o zmenu vkusu tých starších sú plané. Výber skladieb je dôkazom: na rozdiel od mnohých súputníkov Edlundovci nezabuchli dvere k staršej tvorbe. Okrem dvojice obligátnych majsterštykov z „Wildhoney“ odzneli nemenej nesmrteľné „In A Dream“ a „Sleeping Beauty“ (na pódiu sa dokonca mihne Peter Tägtren z PAIN) z agresívneho, nadupaného albumu „Clouds“, ktorým sláva tejto inkarnácie sumerskej bohyne Tiamat de facto začala. Piesne z „Clouds“ znejú snáď ešte silnejšie ako tie z časom trochu vyblednutého, atmosférického „Wildhoney“. Tlak skrytý v ich riffoch vie vmiesť do tváre publika i súčasná zostava kapely, roky po ich vzniku.

TIAMATCennou súčasťou vyše dve a pol hodiny trvajúceho DVD je jeho bonusová časť. Okrem rekapitulačného rozhovoru s Johanom Edlundom a Andersom Iwersom obsahuje trinásť skladieb, zachycujúcich živé vystúpenia a videoklipy z celej histórie TIAMAT, včetne Edlundovho komentára. Za pozornosť stojí prvé vystúpenie TIAMAT vôbec (skladba „Where The Serpents Ever Dwell“ odznela 6. apríla 1990 v Štokholme) a fanúšikovský klip k „Do You Dream Of Me“. Spracovaním primomína video k „Předpokládám“ od Dana Bártu (!); krátky príbeh papierovej postavičky je však v prvom rade dokonale spriahnutý s atmosférou skladby, ktorá ho sprevádza.

TIAMAT„The Church Of Tiamat“ je celistvým dokumentom o zoskupení, ktoré sa nesmrteľne zapísalo do análov metalovej hudby. Toto DVD môže byť dôkazom o postupnom a trvalom kvalitatívnom zostupe i ukážkou výnimočnej konzistencie tvorby počas vyše jeden a pol dekády. Tábor priaznivcov TIAMAT ostane zrejme naveky rozdelený na dve polarizované časti. Ja viem presne, do ktorej patrím.

Zveřejněno: 8.6.2006