Hindsight (2008)
Were Here Because Were Here (2010)
Falling Deeper (2011)
Weather Systems (2012)
Distant Satellites (2014)

ANATHEMA - A Moment In Time

ANATHEMABratia Cavanaghovci musia byť skutočne zúfalí. Nie je to tak dávno, čo v rozhovoroch k „A Fine Day To Exit“ neskrývali očakávanie širšieho úspechu, ktorý by ANATHEMU katapultoval definitívne preč z už vtedy priúzkej metalovej škatuľky. Dnes, po piatich rokoch, sa situácia skoro nezmenila. ANATHEMA je bez vydavateľa, fragmenty nového materiálu znejú rozpačito a liverpoolska pätica hľadá stále nové a nové cesty k svojmu, zrejme iluzórnemu cieľu – najnovšie na šnúre po boku H.I.M. V poradí tretie DVD skupiny má zrejme len preklenúť obdobie vákua.

ANATHEMA„A Moment In Time“ má ambície byť reparátom po nelogicky, s päťročným odstupom vydanom archaickom materiáli „A Vision Of Dying Embrace“ a problémami so zomierajúcimi Music For Nation poznamenanom „Were You There?“. Ani pod krídlami poľských Metal Mind Productions sa však nezrodilo „definitívne“ DVD. „A Moment In Time“ (znovu s obalom od predvídateľného Travisa Smitha) je totiž len o málo viac než bežné koncertné video. S minimálnou pridanou hodnotou prezentuje najaktuálnejšiu tvár ANATHEMY, zaznamenanú pred necelými štyrmi mesiacmi na tohtoročnej Metalmanii. Pojem „poľské DVD“ je notoricky známy v metalovom podzemí; „A Moment In Time“ nie je výnimka. Štandardne nasvietený a nasnímaný záznam s takmer nebadateľným puncom unikátnosti sa zaraďuje do šíku videí pochádzajúcich z jednej z posledných metalu oddaných krajín v Európe. Ťažko dodať niečo viac; v podstate totožný playlist ako ten, ktorý Cavanaghovci odohrali v Budapešti, rovnako ako v Maďarsku doplnený o prakticky permanentnú prítomnosť sláčikového kvarteta – často mierne utopeného, ale po aranžérskej stránke nesporne pôsobiacom ako oživenie. Na veľkom pódiu v katowickej hale je ANATHEMA stratená, Vincent navyše nepodáva optimálny výkon (zjavenie sa sympatickej Lee Douglas je balzámom na jeho neraz falošný prejav).ANATHEMA Neviem sa ubrániť dojmu, že ANATHEMA, ktorej koncerty som mal možnosť vidieť štyrikrát za posledné tri roky, tápa a nemá jasno v tom, akú tvár má ukázať publiku. Danny Cavanagh evidentne inklinuje ku komornejšej, „súkromnejšej“ tvorbe, zatiaľčo zbytok skupiny sa snaží zachovať dojem šľapajúceho rockového telesa. Miestami to funguje, miestami sa pozornosť zbytočne prenáša na jednotlivcov, zvlášť keď Vincent svoje party afektovane „prehráva“. Esencia skladieb ostrovných melancholikov sa však nedá vylúhovať – takže všetko je ako-tak v poriadku (s tradičnými vrcholmi v podobe „Fragile Dreams“, vokodérovej „Closer“, vďaka Lee nádherne smutnej „A Natural Disaster“,  obvykle vynechávanej „Angelica“, či tradičného záveru „Flying“). Nebudem sa však tváriť, že to nejde aj lepšie.

Dva roky staré zábery z menšieho krakovského koncertu (toho istého, ktorý poslúžil ako základ predošlého DVD) však pôsobia živšie, než „hlavný program“ – zamrzí, že ANATHEMA zrejme definitívne z repertoáru vyradila skladby z obdobia zavŕšeného „A Silent Enigma“. Bohužiaľ znovu len jednovrstvový disk uzatvára interview s Dannym a Lesom Smithom.

ANATHEMAK ANATHEME som vždy cítil rešpekt a istú formu ťažko definovateľnej náklonnosti. Možno to bolo tým, že Danny a Vincent nikdy neprestali byť ľuďmi, ktorých často komplikované nálady sa prenášali do ich tvorby, či už vylisovanej v drážkach strieborného kotúča, alebo na pódiu. „A Moment In Time“ je len taký záznam, aká je dnes celá skupina. Ambiciózna, stále osobná a autentická, ale tak trochu tápajúca v bludisku krížiacich sa ciest vlastnej minulosti, očakávaní, problémov i radostí. ANATHEMA nikdy nebude PINK FLOYD ani FLEETWOOD MAC, ktorým naživo skladajú poctu. Ak však z týchto Britov spadne kameň permanentných obáv, stresu a splínu, ešte sa môžeme dočkať veľkých vecí.

P.S.: Limitovaná, digipaková edícia tohto DVD obsahuje CD so zvukovou stopou z koncertu.

Zveřejněno: 3.7.2006

Tak trochu zbytočné DVD, už druhé v pauze medzi radovými albumami. Solídny štandard od zoskupenia, ktoré má bezosporu na viac.