A Passage Into Forlorn (2001)
Truth Beyond... (2003)
Trilateral Progression (2005)
The Thin Line Between (2008)
Asylon (2011)

NEURAXIS - Trilateral Progression

Byla by ohromná škoda, kdyby jedno z nejlepších alb roku 2005 zůstalo na našich stránkách bez povšimnutí. S určitým časovým zpožděním tedy napravuji mírné zaváhání a do zorného úhlu vašeho pohledu podsouvám více než pozoruhodný kotouček „Trilateral Progression“, jehož autory jsou kanadští věrozvěstové NEURAXIS. Ti sběhlejší z vás, zaslechnuvše kouzelné slůvko „kanadští“, jistě už bystří veškeré dostupné smysly, neb znovu větří nějakou tu vypečenou high-tech záležitost. A ono je tomu přesně tak, pětice z Montrealu totiž patří do stejné váhové kategorie jako největší kapacity extra technického death/grindu typu GORGUTS, CRYPTOPSY, MARTYR nebo KATAKLYSM.

NEURAXIS však nejsou tak nápadnou kapelou, vždycky zůstávali ve stínu výše zmiňovaných veličin a do popředí zájmu širší posluchačské obce se dostávali jen velmi ztěžka. Důvody této izolace můžeme hledat prakticky kdekoli, rozhodně však ne v hráčských a kompozičních kvalitách Kanaďanů. Společně věřme, že jejich čtvrté řadové album s titulkem „Trilateral Progression“ získá zaslouženou pozornost a jméno NEURAXIS se bude konečně vyslovovat s patřičným respektem a uznáním.

NEURAXIS

Pokud se alespoň elementárně orientujete v kanadské techno death/grindové scéně, víte dobře, jakou spoušť můžete od podobně laděných kapel očekávat. Montrealští zvukoví inženýři se evidentně zhlédli nejvíce v SUFFOCATION a CRYPTOPSY, u druhých jmenovaných pak konkrétně v časech, kdy mikrofon třímal jistý Mike DiSalvo. Tím však nemám v úmyslu poukazovat na stránku vokální, která je mimochodem zcela odlišná od DiSalvova nátlakového projevu, ale výhradně na stránku instrumentální. Převážně pak z melodických partů (a že jich je na „Trilateral Progression“ požehnaně) jsou CRYPTOPSY cítit opravdu hodně, zejména mám na mysli jejich vyloženě chytlavé polohy typu „Shroud“ z fantastického eposu „And Then You´ll Beg“ (2000). Vokálně jsou NEURAXIS taktéž velmi pestří, Ian Campbell napíná své hlasivky nejčastěji v dimenzích klasického growlu, v pravý okamžik však vytasí ještě přízemnější chropot nebo překvapí tak vysokým vokálem, že by nejeden blackový havran na místě vyblednul závistí. Čistě black metalové riffy však budete na „Trilateral Progression“ hledat marně, na rozdíl od multi-stylového manifestu „Once Was Not“ s dílny CRYPTOPSY je totiž novinka NEURAXIS krystalicky death/grindovou záležitostí. Jako typická deska kanadské provenience je i „Trilateral Progression“ opatřena vysoce intenzivní a nesmírně živelnou produkcí, kterou má na svědomí Yannick St-Amand, mimo jiné i člen sestavy obludných DESPISED ICON.

Progression? Zcela určitě. Trilateral? Kdepak. Multilateral je přeci to pravé slovo! Výtečné death/grindové dílo té nejvyšší možné kvality, pro příznivce zvířecích, leč enormně technických záležitostí made in Canada je jeho koupě naprostou povinností.

Zveřejněno: 17.7.2006

E-mail:
Kontakt: