Crack The Skye (2009)
Live At The Aragon (Live) (2011)
The Hunter (2011)
Live At Brixton (2013)
Once More 'Round The Sun (2014)

MASTODON - Call Of The Mastodon

Ještě než se čím dál populárnější Američané MASTODON vytasí s novou deskou, která ponese název „Blood Mountain“, pojďme se retrospektivně podívat na jejich začátky. V únoru letošního roku se totiž v Relapse Records rozhodli ještě jednou a řádně zatřepat s oslíčkem s logem této kapely, neboť jak známo, MASTODON podepsali přestupní lístky do Warner Music, a výsledkem je tato kolekce pozůstávající z remastrovaného debutového EP „Lifeslblood“ z roku 2001, kterou ještě doplňuje několik dříve nevydaných skladeb.

MASTODONMASTODON si už na své prvotině dokázali vypracovat svůj vlastní hudební rukopis a zvuk. Zajímavé je, že nahrávka připomíná spíše jejich současnou podobu, než to, s čím přišli na desce „Remission“ z roku 2002. „Call Of The Mastodon“ totiž neobsahuje tak divoké skladby, jako debutové album, ale ani v tomto případě nečekejte žádnou poklidnou selanku. Rytmická nevyzpytatelnost a mohutné kytarové laviny jsou typickým poznávacím znamením amerických už od počátků jejich existence a v případě pět let starých nahrávek se k nim přidávají ještě další atributy v podobě značné neučesanosti a nespoutanosti. Ne, že by MASTODON byli později ve svém počínání umírněnější, to v žádném případě, jen mám pocit, že z prvních nahrávek čiší ještě řádná dávka mladického elánu a snaha být divoký, co to jen jde. Naštěstí se nejedná o žádnou křeč, protože tyto záměry jdou ruku v ruce se skladatelskou invencí a muzikantským umem. Jak už jsem řekl, starší nahrávky svým rock and rollovým feelingem evokují více zvuk desky „Leviathan“ (2004), a tak z tohoto pohledu lze „Remission“, ač album výtečné, hodnotit jako slepou vývojovou větev kapely, který jak se zdá, nebude mít dalšího pokračování.

Devítka skladeb prosviští během chvilky a chuť si to celé opakovaně poslechnout tím nijak netrpí. Přestože lze „Call Of The Mastodon“ doporučit asi hlavně jen fanouškům a velkým fanouškům kapely, nejedná se i přes nepochybně komerční zájem Relapse o žádný výcuc z odpadkového koše, který má odlehčit našim peněženkám. Pokud nejste majiteli EP „Lifesblood“, tak v zásadě není o čem přemýšlet. MASTODON byli výteční už ve svých začátcích, o čemž vás tento kotouček zcela jistě přesvědčí.

Zveřejněno: 1.9.2006

Reedice prvního EP "Lifeslblood" + několik dříve nepublikovaných skladeb. Nový zvukový kabátek starším písním sluší. Přesto materiál vhodný hlavně pro fanoušky kapely.

8,6 / 10