Crack The Skye (2009)
Live At The Aragon (Live) (2011)
The Hunter (2011)
Live At Brixton (2013)
Once More 'Round The Sun (2014)

MP tipMASTODON - Blood Mountain

Přiznám se, že jsem MASTODON jejich pozici před vydáním „Blood Mountain“ nezáviděl ani trochu. Ono pro klid duše není zrovna nejlepší, když na vás ze všech stran padají jen slova chvály a superlativů. Očividně to však na pohodě ve studiu spíše přidalo, protože výsledek musel předčit očekávání i nejednoho nadšeného optimisty. Americká metalová čtyřka se tentokráte rozhodla ještě více do krásy rozvinout svůj hudební projev, kterým tak překvapila na předchozí, dva roky staré desce „Leviathan“.

MASTODONPřechod k velkému vydavateli naštěstí alespoň prozatím neznamenal žádný úbytek tvůrčí svobody, což by byla pro tuto kreativní kapelu de facto likvidační záležitost. Výsledek je opět řádně divoký, neurvalý a ne zrovna lehce stravitelný. O to více však šokuje popularita, s jakou se MASTODON musejí potýkat. Život bývá velice nevyzpytatelný a občas připravuje i nelogické situace. Každopádně je však třeba vyjádřit radost nad tím, že miláčkem masmédií se zase pro jednou stala „ta správná“ kapela. Původ uvedeného hledejme v rafinované genialitě MASTODON, díky které jsou schopni servírovat skladby šité na míru vkusu současného posluchače mainstreamového metalu a přitom dokáží působit tak extravagantním a neotřelým dojmem. Jak je to možné?

MASTODONNo ono je to v zásadě úplně jednoduché. MASTODON totiž v první řadě ctí tradice a nebojí se takříkajíc načerpat plnou od svých starších a legendárních kolegů. Jsou metalovou kapelou a na nic jiného si ani nehodlají hrát. Inspirace klasiky hlavně thrashového žánru je zřejmá, ale kapela se vydává na ještě zevrubnější historický exkurz, někam do dob hard rockového nadšení ze 70. let. Nehodlají se však spokojit pouze s tupým přehráváním a snahou o moderní pojetí toho, co už dávno existuje. To, co dokázali už na „Leviathan“, tj. nezaměnitelným a originálním způsobem skloubit staré tradice s novým a vlastním invenčním přístupem, se na „Blood Mountain“ naplno rozrůstá do netušených rozměrů. MASTODON vymýšlejí, spojují nespojitelné, řádí, blbnou, působí jako nespoutaný živel a přesto však ani na chvíli nebudí dojem, že by se jim jejich počínání vymklo z kontroly. Opírajíce se o svoje znamenité instrumentální schopnosti pak přetavují hudební nápady v posluchačsky absolutně návykovou realitu.

Ještě bych se mohl rozepsat o výborné produkci dvorního producenta kapely Matta Bayelese, o skvělé atmosféře celé nahrávky a o dalších nesporných pozitivech nového alba MASTODON, ale přijde mi to úplně zbytečné. Moderní a komplexní metalové album, jehož vavříny mu můžeme jen a jen přát. Vykašleme se na absolutně zbytečné porovnávání MASTODON vs legendy (nejčastěji je skloňováno jméno METALLICA), které je dobré leda pro nešťastníky pletoucí si muziku s věstníkem statistického úřadu. MASTODON jsou tady se svojí svébytnou a originální muzikou a to je hlavní! Absolutní známka pro „Blood Mountain“ je zcela zasloužená a jestli to příště bude ještě lepší, tak potom už fakt nevím…

Zveřejněno: 8.11.2006

7.1.2007

Nesdílím bujaré veselí mých kolegů nad tímto albem. Šermováním se zbraněmi těžkého kalibru typu KING KRIMSON bych byl velmi opatrný. „Blood Mountain“ je řádně jadrný rock’n’roll, má říz, má silné melodické motivy, má šťávu, má sytou barvu… ale to je vše. Nevidím, že žádnou revoluci ani jiný atribut, který by moje tělo s povadlou čelistí mimovolně usadil na křeslo. To ovšem nic nemění na tom, že jde o dobré album, které má tři důležité živelnost, životnost a mnoho silných momentů.

[7,5 / 10]
7.11.2006

Možná jedno z nejočekávanějších metalových alb letošního podzimu je zde v plné parádě. Čtveřice neotesaných drvoštěpů vystupujících pod hlavičkou MASTODON v současnosti na americké metalové scéně potvrzuje roli novodobé akvizice No.1 - reprezentující moderní mix thrash metalu a stoner rocku. Na rozdíl od valné většiny zaoceánských thrash metal/hc/stoned kapel jsou MASTODON výhradně sví, ryzí, navíc netrpí přílišnou nákloností k historickým ikonám, byť vzdálené odkazy zde k slyšení jsou. Album "Blood Mountain" je bouřlivou skládankou moderního rock´n´rollu a metalu plného vášně, který v nejbližší době řádně hne stojatými vodami okolo všech neškodných retromilských N.W.O.A.H.M. vykrádaček. Navíc majestátní skladba "Sleeping Giant" je prostě neskutečná "mrda".

[9 / 10]
Shnoff
6.11.2006

Jedna z mála těch (stále ještě) mladých HC/emo/core/kdovíjakých kapel, která nabízí skutečnou kvalitu. A to kvalitu prvotřídní, která se v té současné záplavě sraček bez problémů prosadí.
Není nutno se obávat, že by si MASTODON na stáži u major labelu zlomili vaz. Na to jsou příliš dobří a chytří. Bravo.

[9 / 10]
Radicalcut
6.11.2006

Znie to neuveriteľne, ale MASTODON nie je ďalšia snobská nahypovaná pseudonádej scény, akoby sa mohlo zdať, podľa oslavných chorálov prichádzajúcich aj z nerockových mainstreamových médií. Základom úspechu tejto štvorice je, že pri hľadaní inšpirácie si nekladú žiadne obmedzenia a behajú od hardcoreovej priamočiarosti, nie prvoplánových melódií, ukrutných sypačiek, do psychedélických výletov rozložených na spôsob KING CRIMSON a mohutných riffov odkazujúcich napríklad na BLACK SABBATH. Hosťovanie Scotta Kellyho od veteránov NEUROSIS v "Crystal Skull" možno chápať aj ako symbolické odovzdanie pochodne a výmenu generácií, účasť Cedrica Bixkler-Zavalu v "Siberian Divide" zase ako potvrdenie miesta na špičke súčasnej scény.
"Blood Mountain" spĺňa nároky na moderný metalový album - je inteligentný, vrátane konceptu, plný skvelých hráčských výkonov, najmä však náročný a zložitý.
Z nádejnej formácie vyrástla hviezda patriaca dnes na špičku tvrdej scény.

[9 / 10]
6.11.2006

Jasný kandidát na album roka. MASTODON sa v žiadnom prípade nezľakli veľkých očakávaní a svoj debut pre "mejdžr lejbl" vyprodukovali vo veľkom štýle hodnom svojho mena. Páni z Atlanty zaslúžene patria medzi najsilnejšie metalové mená súčasnosti - na "Blood Mountain" je všetko to, čo mám rád na ikonách ako THE MARS VOLTA, TOOL, QUEENS OF THE STONE AGE či dokonca BLACK SABBATH a METALLICA podané nesmierne uceleným a príťažlivým "drevorubačským" štýlom s vlastným ksichtom, v nezameniteľnej, inštrumentálne náročnej podobe.
Plusové body idú taktiež za výrazný posun v oblasti spevu, dokonalý dizajn obalu a hlavne pocit z diela, ktoré len tak ľahko neomrzí.

[10 / 10]