First Strike Still Deadly (2001)
Live In London (DVD) (2005)
The Formation Of Damnation (2008)
Dark Roots Of Earth (2012)
Brotherhood Of The Snake (2016)

TESTAMENT - The Legacy

Vůdčí kapela druhé fáze thrash metalové vlny, která se přehnala nad zátokou Bay Area v poslední čtvrtině osmdesátých let, vydala svůj v mnoha ohledech památný debut „The Legacy“ právě ve chvíli největšího boomu tohoto žánru a tím pádem si ihned získala srdce široké metalové veřejnosti po obou stranách Atlantiku. Neříká se nadarmo, že být ve správný čas na správném místě je základem veškerého úspěchu, ale u TESTAMENT, kteří svůj talent dokázali vtěsnat i do drážek mnoha následných skvělých alb, nešlo nikdy jen o náhodné načasování. Kapela byla založena již o tři roky dříve a její původní název LEGACY byl s příchodem lepšího zpěváka Chucka Billyho změněn na výraznější TESTAMENT. Dvoumetrový obr Chuck Billy s indiánskými předky a hlasem burácivým jako mohutný zvon Car nahradil v sestavě Steva „Zetra“ Sousu, který rychle přešel do řad spřátelených EXODUS. Materiál na první album byl však již hotov, a tak Chuck Billy svůj projev na této desce přizpůsobil vokálním linkám, které byly napsány ještě pro jeho předchůdce, přesto potvrdil, že kapela v něm nalezla toho pravého.

TESTAMENTSan franciský kvintet vedený skladatelskou dvojicí znamenitých a zároveň tolik rozdílných kytaristů – bravurně sólujícím Alexem Skolnickem, jehož výstupy mnohokrát obohatily hutný thrashový válec o rockově klasičtější prvky, a riff mistrem Ericem Pattersonem držícím skladatelskou taktovku pevně v rukou – nenechal nikoho na pochybách, že v jejich případě půjde o skutečné a trvanlivé oživení už léta fungujícího žánru. TESTAMENT dokázali, že není důležité být první, protože není původní ten, kdo je první, ale ten, kdo je lepší. A tak v době, kdy již řada kapel z první vlny, o kterých se dnes sotva kde dočtete, pomalu ztrácela dech, oni teprve ze zálohy zaútočili silou neslýchanou. Jejich úder byl smrtelným pro řadu konkurentů, a tak od tohoto momentu i thrash metalový styl počal procházet jistou rekrystalizací. Slabé kapely začaly hromadně vymírat, zatímco silné přežívaly a stávaly se techničtějšími, vyhranějšími, prostě dospělými. Z dnešního pohledu je „The Legacy“ možná posledním velkolepým thrash metalovým albem reprezentující jeho prvotní vysokorychlostní formuli a ničím nespoutaný výraz. Album dalo metalovému světu mnoho silných skladeb, stojících zejména na pestré paletě kytarových figur. Hutná riffová smršť, která drtila všechny nepřipravené, kteří v panickém úleku lapali po dechu, byla obohacena Skolnickovými blankytnými drahokamy, které z nahrávky udělaly něco víc než jen bohapustou rubačku. Schválně si poslechněte sólo v závěrečné „Apocalyptic City“ a možná mi dáte za pravdu, že takovým kytarovým střelcem se nemohla pochlubit žádná z tehdejších extrémně metalových kapel. Celou nahrávkou se táhne dunivá atmosféra temna a záhrobní agónie, která všechny nástrojové položky přirozeně spojuje v neproniknutelný celek. Ať už je vaším favoritem úvodní velkolepá „Over The Wall“, či smutným kytarovým kouzlením v úvodu opatřená „Burnt Offerings“, která se vzápětí zlomí v drtivou jízdu nebo asi nejznámější skladba „Raging Waters“, vždy budete mít ve svém výběru pravdu. Album i z dnešního pohledu nemá slabších míst. Mým osobním favoritem je „Alone In The Dark“ s legendárním refrénem, ale jinak opravdu nejde vyvyšovat jednu skladbu nad druhou. V takto semknutém celku to totiž ani není možné. Chuck Billy se zde sice teprve rozezpívával (zde spíš rozeřvával) a svůj nenapodobitelný hlas naplno rozvinul až na dvojce „The New Order“ (88), ale o to už dnes vůbec nejde, protože v budoucnu byl pro TESTAMENT právě tím žolíkem, který dokázal bez mrknutí oka jak fantasticky odzpívat epickou baladu, stejně jako silně a brutálně zařvat v masivní řežbě.

TESTAMENT se tímto dílkem zapsali nesmazatelně do thrash metalové síně slávy a to měli před sebou ještě mnoho znamenitých alb, ať už ve své dlouholeté sestavě Billy-Patterson-Skolnick-Christian-Clemente, která později počala tíhnout k výrazu podobnému slavnější METALLICE nebo s novými hvězdnými příchozími (Murphy, Tempesta, Hoghlan, Smith, DiGiorgio, Lombardo), kteří se objevili na dalších nahrávkách v polovině a v průběhu devadesátých let, kdy TESTAMENT počali tíhnout k o poznání větší agresivitě. Truhlice plná závětí se v roce 1987 teprve započala odkrývat a budoucnost stála opravdu za to.

Zveřejněno: 14.10.2006

Je jen málo lepších příkladů špičkového thrash metalu z Bay Area. Existuje vůbec nějaký? Zrod skutečné metalové legendy.

8,9 / 10