Sobota
21.7.2018
Denní verze
 id
 heslo
Rok vydání
1998

Vydavatel:
Redblack

Stopáž:
51:22

Studio:
Shaark

Produkce:
Petr Blackie Hošek

1. Wizard
2. Garden
3. The Last Place
4. Old Women's Dance
5. When Sun Rises For The Last Time
6. Summoning Of The Muse
7. Ghost
8. Embrace Beyond
9. Black Tunnel
10. Shadow
11. Cantara
12. I Come And Stand At Every Door

Petr Staněk
gitara, spev

Zuzana Zamazalová
husle, spev

Radek Hajda
gitara

Filip Chudý
basgitara

Michal Sýkora
violončelo

Michal Hajda
bicie

Apotheosis (demo) (1995)
...Amber Sea (demo) (1996)
Iron (1996)
Behind The Shadows (1998)
Themes (2000)
Relic Dances (2004)
Osamělí (2006)
Návaz (2011)

SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY - Behind The Shadows

I keď si živo pamätám, že keď som si tento album niesol domov z akéhosi koncertu v legendárnom kulturáku na Vajnorskej ulici, bola teplá májová noc, stačí sa pozrieť na jeho obal, aby bolo jasné, prečo patrí medzi ostatné jesenné listy.

„Behind The Shadows“ je navyše jednou z mála českých či slovenských nahrávok, ktoré sa ocitli na priesečníku viacerých priamok, presne v tom bode, ktorý znamená úspech a prelom na viacerých frontoch.

V prvom rade druhý album moravských doommetalistov naplnil nemalé očakávania kritiky i publika, ktoré SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY sľubovali už od svojej obligátnej „UG“ demotvorby. Od ortodoxnejšieho „Iron“ sa Sajlenti posunuli k chytľavejšej podobe kovu presmutnelého – koncentrácia hitov, akými sú aj dnes otváracie „Wizard“ a „Garden“, fantastická a svižná „Old Women’s Dance“, éterická „Ghost“ či hymnická „Shadow“, je na domáce pomery nebývalá. Kapele sa podarilo skĺbiť tradičné doomové postupy (doplnené o jednoduché, no v kontexte dosky funkčné husle Zuzky Zamazalovej a chuť dotvárajúce violončelo) a nadžánrový zmysel pre spevnosť a melodiku, ktorý si uchovala až doteraz. Nemalou devízou SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY bol variabilný vokál talentovaného Petra Staňka – neskôr bohužiaľ samého seba pasujúceho do role takmer zabudnutej čiernej ovce.

Ťažko sa hľadajú negatíva na albumoch, ktoré sa (aspoň zo subjektívneho pohľadu) objavili presne na tom správnom mieste v tom najvhodnejšom čase. Našťastie podrobné pitvy od spomienkového seriálu nikto nečaká. Dá sa samozrejme namietať, že ani SSOGE sa nepodarilo na svetovú doometalovú vlnu naskočiť v momente, keď dosiahla globálne maximum, oneskorenie však bohato vykompenzovali kvalitným a pestrým spracovaním. Istú otvorenosť skupiny už vtedy demonštrovala i trojica coververzií skladieb z portfólia DEAD CAN DANCE („Cantara“, „Summoning Of The Muse“) a THIS MORTAL COIL (krehká „I Come And Stand At Every Door“).

Aj s vedomím, že „Behind The Shadows“ nedosiahli vo svete žiaden triumfálny úspech, i napriek tomu, že Radek Hajda, jediné spojenie medzi dnešnou a vtedajšou zostavou SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY, túto etapu považuje za dávnu minulosť, si dovolím tvrdiť, že práve tento album si zaslúži titul jednej z najdôležitejších tuzemských nahrávok druhej polovice deväťdesiatych rokov.

Druhou z oných vyšsie spomínaných priamok je totiž zdanlivo nenápadný fakt, že „Behind The Shadows“ je prvou položkou v katalógu brnenského vydavateľstva Redblack, takmer rodinného podniku, ktorému sa ako jedinému podarilo získať si rešpekt mimo uzavretej undergroundovej metalovej scény – bez nutnosti ohnúť chrbát pod váhou kompromisov. Na neskoršiu žatvu Andělov – síce znamenajúcich nezriedka menej, než povestných pätnásť minút slávy – i nespochybniteľné nadžánrové úspechy kapiel ako DARK GAMBALLE či ANIMÉ zasial práve „červený“ album SSOGE.


Thorn

Zveřejněno: 19.11.2006

WWW odkaz:


Názory redakce
V-dur
24.10.2006

Vrchol starej éry SSOGE, ešte s čarokrásnymi husľami Zuzky Zamazalovej. Najosobitejší album skupiny a prvý, ktorý ju posunul z polohy neokresanej doom metalovej škrupiny do folkovejšej polohy, v akej ju poznáme dnes.

V istom zmysle dosiahla partia okolo Radka Hajdy na albume "Behind The Shadows" svoj vrchol. Neskôr síce priniesla oveľa prepracovanejšie kompozície a dospelejšiu tvár, čaro skladieb ako "Old Women's Dance", "Wizard", či coververzii DEAD CAN DANCE a THIS MORTAL COIL zostalo unikátne a neopakovateľné.

A najmä.. Je len málo skladieb, pri ktorých si človek presne vybaví, čo cítil, keď ich počul prvý krát. Zimomriavky, zvláštny pocit extázy a slzy, ktoré sa derú do očí. Presne takto si budem navždy pamätať jednu z najlepších skladieb doom metalovej hudby vôbec, "Shadow".



Copyright © 2003 - 2012 Metalopolis.Net, všechna práva vyhrazena.
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materiálu není povoleno bez předchozího svolení.

ISSN 1214-6218

Locations of visitors to this page