Prophecies Denied (live) (2009)
Legacy Of Ashes (2010)
Altered Since Birth 1990-2010 (boxed set) (2011)
The Carnage Ending (2012)
The Post-Apocalyptic Servant (2014)

SINISTER - Prophecies Denied

Druhdy jedni z předních představitelů evropského death metalu se zdají po několika rozpačitých letech pozvolna navracet na pozice, které jim kdysi právem náležely. Někdejší bicmen holandských SINISTER Aad Kloosterwaard se už zřejmě dál nemohl dívat, jak se hazarduje se slavným jménem a jal se dát dohromady sestavu novou, aby s ní zastavil pád směrem do propasti. Oním pádem myslím velice rozpačitou etapu s Rachel za mikrofonem, kdy se SINISTER transformovali v podprůměrnou kapelu s nejasnou budoucností. Ačkoliv se od těchto matadorů už zřejmě žádných velikých zázraků nedočkáme, poslední deska „Afterburner“ z minulého roku přeci jen dost výrazně napravila jejich reputaci.

SINISTERNetrvalo dlouho a je tady i první DVD kapely, které bylo pořízeno v zemi, jež se stává velmocí ve snímání pohyblivých obrázků z metalových koncertů. I navzdory tomu, že jsem vystoupení SINISTER na loňském Obscene Extreme víceméně odzíval, přináší tento disk šťavnatou deathmetalovou show nejen pro ortodoxní žánrové fandy. Varšavský klub Stodola se ukázal být vhodným místem pro natočení tohoto záznamu. Zaplněná hala byla totiž svědkem podařeného a energického vystoupení kapely, která se na odchod ze scény ještě ani zdaleka nechystá. Zhruba padesátiminutové vystoupení bylo tvořeno propojením staré tvorby a současné tváře seskupení. K songům z poslední desky jako „The Grey Massacre“ či „Afterburne“ se skvěle přiřadily staré hity „Enslave The Weak“, „Cross The Styx“, „To Mega Therion“ a další. SINISTER se na pódiu prezentují uvolněným a nenuceným dojmem a ač to vyzní klišovitě, působí jako politi živou vodou. Jejich deathmetalová show je sice přehlídkou tradic a archaismů, leč svým provedením nemůže žádného vyznavače poctivě vyvedeného smrtícího kovu urazit. S holohlavým Aadem v čele není radno současné SINISTER podceňovat.

To, že si na tomto disku můžeme vychutnat kvalitní koncert, kromě solidního výkonu kapely způsobilo i jeho zdařilé technické provedení. Naši severní sousedé jsou v tomto směru už velmi zkušení a nic neponechávají náhodě. Dostatečný počet kamer umístěných jak na pódiu, tak i v hledišti je už běžným standardem. Třešničkou na dortu je pak kamera umístěná na pohyblivém jeřábu, záznam z níž budí oprávněný dojem vysoce profesionální práce výrobního štábu. Kvalitní světla a práce se záběry pak už jen dokreslují velmi pozitivní dojem z technické stránky věci. To samé se dá říct i o zvuku, kde má divák na výběr ze dvou verzi formátu Dolby Digital (DD 5.1 a DD 2.0).

V Metal Mind se však nespokojili pouze s pouhým koncertním záznamem, a právě naopak nás obdařili vskutku bohatou nadílkou bonusových materiálů. Řeč je hlavně o rozsáhlém rozhovoru s kapelou (navíc prakticky rozděleném na několik kapitol), ve kterém se stíhá probrat vše z historie přes začátky až po současnost včetně vzpomínání na zlaté deathmetalové období ze začátku devadesátých let. Mimo jiné se dozvíte, že Aad je oproti svému koncertnímu projevu v civilu spíše klidnější a zakřiknutější chlapík. Poté zde ještě máme několik „nezbytností“ jako fotogalerii, diskografii a další podobné záležitosti. Pokud toho ještě nemáte dost, můžete si pustit i několik bootlegových videí, která zachytávají současnou formu SINISTER, samozřejmě oproti záznamu z Varšavy v podstatně horší technické kvalitě, včetně krátkého vstupu z trutnovského festivalu Obscene Extreme. No a taktéž ještě i dokument pořízený samotnými SINISTER, který tvoří záběry z domácího videa.

Vskutku podařený záznam, jaký si skupina, jako je SINISTER, nepochybně zaslouží. V podobě „Prophecies Denied“ dostává fanoušek kvalitní menu o několika chodech, z nichž ten hlavní – koncert v polském hlavním městě – zdobí výborná technická kvalita i rozpoložení vystupujícího interpreta. V tomto případě se vyplatí rozbít prasátko.

Zveřejněno: 16.2.2007