Neděle
22.10.2017
Denní verze
 id
 heslo
Rok vydání
1993

Vydavatel:
Roadrunner Records

Stopáž:
50:05

Studio:
Rockfield Studios, S. Wales, England

Produkce:
Andy Wallace

1. Refuse/Resist
2. Territory
3. Slave New World
4. Amen
5. Kaiowas
6. Propaganda
7. Biotech Is Godzilla
8. Nomad
9. We Who Are Not As Others
10. Manifest
11. The Hunt
12. Clenched Fist

Max Cavalera
spev, gitara

Andreas Kisser
gitara

Paulo Jr.
basgitara

Igor Cavalera
bicie

Bestial Devastation (1985)
Morbid Visions (1986)
Schizophrenia (1987)
Beneath The Remains (1989)
Arise (1991)
Chaos A.D. (1993)
Roots (1996)
Against (1998)
Nation (2001)
Under A Pale Grey Sky (live) (2002)
Roorback (2003)
Dante XXI (2006)
A-Lex (2009)
Kairos (2011)

SEPULTURA - Chaos A.D.

Práve v týchto dňoch sa v médiách veľmi intenzívne diskutuje o globálnych zmenách klímy, ekologických problémoch a ohrozenej budúcnosti Zeme. Album „Chaos A.D.“, ktorý nahrali slávni Brazílci SEPULTURA v roku 1993 sa tématicky viaže najväčšou mierou práve k týmto otázkam; a to nielen vďaka skladbe „Biotech Is Godzilla“ s textom večného rebela Jella Biafru vychádzajúceho priamo z ekologického summitu v Riu, ktorý sa konal rok predtým.

SEPULTURAŠtyria muzikanti zo SEPULTURY pózujúci pred fabrickým kolosom znečisťujúcim životné prostredie, texty plné politiky, kritiky diktátorov, sociálnych problémov, násilia v uliciach – nikdy predtým a vlastne ani potom nebola táto kapela vo svojich postojoch taká zrelá, premýšľajúca a hodnotiaca svet okolo seba. Kapitolou samou o sebe je postoj k náboženstvu. Veď napríklad Max Cavalera, ktorý napísal riadne ostrú skladbu „Amen“ („In the name of God – We´re going insane“) a v dobovej tlači pózuje vo vkusnom tričku s nápisom „Zabi človeka, si vrah; zabi tisíce ľudí, si dobyvateľ; zabi ich milióny - si boh“, o pár rokov neskôr pod hlavičkou SOULFLY venuje tomu istému bohu nielen skladby, ale i celé albumy a pôsobí nábožensky iba o štipku menej vyhranene ako radikálny Neal Morse. Ak z pohľadu starého thrashera hodnotím dosku „Arise“ ako najlepšiu, „Chaos A.D.“ je po všetkých stránkach najzrelejšou – textová tématika, zvukový kabát, inštrumentálne parádičky, vyšperkované aranžmány – to všetko tu sedí, to všetko tu hrá; v každom prípade však bez straty prepotrebnej tvrdosti a živočíšnosti.

SEPULTURAMaxov syn Zyon sa ešte pred narodením postaral o jedno z najpôsobivejších hudobných intier všetkých čias – jeho rýchly tlkot srdca je bránou k obrovskému hitu brazílskej legendy. Spolu s „Refuse/Resist“ sa ocitáme priamo v špinavých juhoamerických uliciach plných policajného a armádneho teroru. Zlosť a zúfalstvo z politického systému geniálne pretavené do tvrdej muziky. Nemenej pôsobivá je v ďalšom priebehu albumu rovnako, snáď len ešte viac dokumentaristicky poňatá rúbanica „Manifest“. Anti-rasistickej hymne „Territory“ vládnu kotle hromových bicích skvelého Igora Cavaleru – prvý singel sa niesol v ťažkom strednom tempe, krvavé gitarové riffy si valcujú cestu dažďovým pralesom. Inštrumentálka „Kaiowas“, ako pocta indiánskemu kmeňu, ktorý spáchal masovú samovraždu na protest proti vládnym snahám o zabratie ich územia, je predzvesťou búrky s názvom „Roots“, ktorá o tri roky neskôr vypukne pod rukami štvorice pomalovaných Brazílcov. K najvýraznejším kúskom na „Chaos A.D.“ prekvapujúco patrí aj coververzia „The Hunt“. Aj keď sa hovorí, že tým najlepším coverom v podaní SEPULTURY je motörheaďácky „Orgasmatron“, ktorý v časoch „Arise“ naspieval Max s pollitrovkou rumu v krvi, mňa osobne vždy oveľa viac bavila nádherne zvrátená melodika „poľovačky“ od NEW MODEL ARMY.

A to som stále iba pri vrcholoch tohto hudobného diela. Je tam toho viac, je to husté, nadčasové, skvelým spôsobom fungujúce aj po takmer štrnástich rokoch. Pravda, štýlotvorným jedincom a novinárom z Rolling Stone to stačiť nemôže. Tí ešte čakali na svoje „Roots“.


Rudi

Zveřejněno: 10.2.2007



Názory redakce
Dalas
9.2.2007

Jedno z alb, které mě pomohlo dostat k metalu. Přesto však na něm po letech nacházím poměrně dost vad na kráse. Nacházejí se zde výborné skladby ("Territory", "Manifest" ...), ale pohříchu i dost průměrných, ze kterých nejvíce vyčnívá laciná agitka "Biotech Is Godzilla". Vůbec textová složka plná naivného politického angažování je kapitolou samou o sobě. V pomyslném souboji z té doby, kde se v ringu utkávají "Chaos A.D." s "Burn My Eyes" dostávají Brazilci až nehorázně těžkou nakládačku. Nicméně i tak lze "Chaos A.D." charakterizovat jako album, na které se nezapomělo. Otázkou zůstává, zda-li to je díky jeho kvalitám, či kapele, která se už předtím stala legendou.

Stray
9.2.2007

Definitivní odklon od rychlého thrash metalu přelomu osmdesátých a devadesátých let k zemitější a zatěžkanější formě vyjádření. Poprvé se objevují vlivy hardcore a zvuky příslušící k novo-metalové vlně poloviny devadesátých let. Samotné skladby ubraly na členitosti, vše je podřízeno údernosti a energii. Zřejmě největší "hity" v kariéře SEPULTURY - "Territory" a "Refuse/Resist" dokázaly, že tvrdost a rychlost nejsou pojmy totožné, naopak zemitost středních temp dodala materiálu na obrovské síle. Album dále obsahuje povedenou instrumentálku "Kaiowas", koverzi "The Hunt" a několik dalších skvostů - "Amen", "Slave New World", "Propaganda" a třeba "Clenched Fist". Od alba "Beneath The Remains" (89) až do současnosti je pro mne "Chaos A.D." (93) zdaleka nejsilnějším materiálem od SEPULTURY.

[9 / 10]
Ak z pohľadu starého thrashera hodnotím dosku „Arise“ ako najlepšiu, „Chaos A.D.“ je po všetkých stránkach najzrelejšou.

Autor recenze:
nehodnoceno

Redakce:
9 / 10

8,8 / 10



s kapelou SEPULTURA:

s kapelou SOULFLY:



Copyright © 2003 - 2012 Metalopolis.Net, všechna práva vyhrazena.
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materiálu není povoleno bez předchozího svolení.

ISSN 1214-6218

Locations of visitors to this page