In Dark Purity (1999)
Enslaving The Masses (2001)
Live Extreme Brazilian Tour 2002 (2002)
Rise To Power (2004)
Spiritual Apocalypse (2007)

MONSTROSITY - Spiritual Apocalypse

Letošní brzká jař se jednoznačně nese v režii US deathmetalových ikon. Připomenout svoji existenci dalším výliskem totiž hodlá celá řada výrazných jmen, namátkou se mi kradou na jazyk třeba notoričtí heretici VITAL REMAINS, dále pak Dolanův kult IMMOLATION a v neposlední řadě i jedni z hlavních architektů floridského soundu – slovutní MONSTROSITY. Shodou okolností všechny tři jmenované kapely momentálně neprožívají po tvůrčí stránce zrovna vrcholné období a tak bude celkem zajímavé sledovat, která z legend se s úbytkem kreativity popasuje nejlépe.

MONSTROSITY

Zlaté časy MONSTROSITY můžeme jasně ohraničit dvojicí nahrávek – nezapomenutelným debutem „Imperial Doom“ (1992) počínaje a vrcholným opusem „Millennium“ (1996) konče. Tato éra není neodmyslitelně spjata zdaleka jen s participací jedinečného vokalisty George „Corpsegrindera“ Fishera (nyní samozřejmě CANNIBAL CORPSE nebo PATHS OF POSSESSION), ale i s celým zástupem jiných, neméně zajímavých osůbek. Kupříkladu v období prvního řadového alba čítala sestava MONSTROSITY takové kapacity jako Jasona Gobela (jen tak mimochodem jednoho z tvůrců techno deathové bible jménem „Focus“) nebo Johna Rubina (viz. sestava MALEVOLENT CREATION), v případě „Millennium“ se pro změnu přihlásili o slovo kytarový suverén Jason Morgan (kde je mu dnes konec?) a basový artista Kelly Conlon, kterého asi všichni dobře známe z jistého „Symbolic“ od jistých DEATH. Tento pestrý karneval osobností však už dávno odezněl, uprostřed vínem politých stolů a pošlapaných konfet vydržel hlídkovat pouze jediný zakládající člen – věčný správce blan a rantlů Lee Harrison.

Radikální přestavba line-upu však neměla za následek nějaký výrazný propad výkonnosti, neřku-li pak úplné pošlapání dědictví nezapomenutelných tvůrčích počátků. Nicméně i přesto je neoddiskutovatelné, že od alba „In Dark Purity“ začíná oldschoolová ikona nabírat nelichotivý kurs směrem dolů. Asi nejníže si MONSTROSITY sáhli na „Rise To Power“, nezvykle utahaném a mnohdy úplně zbytečně melodicky exhibujícím záznamu, jenž chtě nechtě nasměroval kapelu do šedého stylového průměru, tedy do končin nehodných jména jedné ze stěžejních US deathmetalových legend. I když pravda, nebýt v záhlaví zubaté logo MONSTROSITY, asi bych se na řadovou čtyřku díval o poznání růžovější optikou.

MONSTROSITY

Ale dost už bylo historického mapování, pojďme se raději věnovat podstatnějším věcem, nejlépe pak horké novince „Spiritual Apocalypse“. Po Jasonu Averym a proslulém „Corpsegrinderovi“ tu máme další persónu za mikrofonem. Mike Hrubovcak (skutečně velmi trefné příjmení) za výše uvedenými profesory hrdelního řemesla nějak nezaostává, ostatně ještě aby ano, vždyť jest vybaven praxí z řad DIVINE RAPTURE a především pak VILE. Jestliže vokalista nezklamal, pak kytarová vozba rovnou příjemně překvapila. Angažování nové posily Marka Englishe se ukázalo více než prozíravé, schopný šestistruník jednak dokázal zredukovat okatou melodiku, a co je snad ještě důležitější, přišel s o poznání techničtějšími motivy, které místy evokují náladu alba „In Dark Purity“. Mé sympatie sklízí i šťavnatější sound, podobně jako DEICIDE se i MONSTROSITY snaží jít s dobou, znít „moderněji“, přičemž svými kořeny dlí i nadále hluboko v oldschoolové černozemi.

S příchodem „Spiritual Apocalypse“ se začíná blýskat na lepší časy, sestup do hlubin se podařilo zarazit a jméno MONSTROSITY alespoň částečně rehabilitovat. Američané znovu nalezli ztracenou jistotu, přestali s nic neřešícím přešlapováním na místě a vyrukovali s nadstandardní deskou, která má všechny předpoklady vyvolat vlnu nostalgického rozjímání u nejednoho milovníka pravého US death metalu. Spokojenost.

MONSTROSITY (logo)

Zveřejněno: 26.3.2007

19.3.2007

Death metalový ohníček, který MONSTROSITY odjakživa svítil v očích, neztrácí nic ze svého lesku a výhřevnosti ani na „Spiritual Apocalypse“. A tak i když je to vlastně pořád jen na jedno „brdo“, má tenhle klasický výplach Augiášova chléva znovu čím posluchače oslovit, byť samozřejmě jen skrze relativně nové finty, kterak v rámci možností (neboli neměnného stylového zázemí) někoho překvapit. Čímž chci především říct, že MONSTROSITY nikdy neměli ustláno na vavřínech, nikdy na nich ani neusínali, a přesto všechno (a to je na nich dnes to nejsympatičtější) stále drhnou celkem solidní muziku.

[7 / 10]

7,5 / 10

7 / 10