Live Europe 2006 (2008)
A Bureaucratic Desire For Extra-Capsular Extraction (2010)
Angels Of Darkness, Demons Of Light I (2011)
Angels Of Darkness, Demons Of Light II (2012)
Primitive And Deadly (2014)

EARTH - Hibernaculum (CD/DVD)

Všetko to vlastne začalo v roku , keď členovia vtedy málo známeho umeleckého projektu SUNN O))) na svoj debut „The GrimmRobe Demos“ zaradili skladbu „Dylan Carlson“. SUNN O))) odvtedy dávno prekročili pôvodný rámec akéhosi tribute bandu, no náklonnosť k Dylanovi Carlsonovi (a jeho EARTH) znamenala de facto znovuvzkriesenie zabudnutých pionierov žánru. Dramatická zmena štýlu na albume „Hex; Or Printing In The Infernal Method“ (prvom pod krídlami Southern Lord) priniesla druhú vlnu záujmu o EARTH – to, že nešlo o zmenu na spôsob „zabudnime na minulosť“, má dokladovať aktuálne CD/DVD „Hibernaculum“.

EARTHAudio časť „Hibernaculum“ je akousi náhradou pre tých, ktorým sa do rúk nedostal ultra-limitovaný dvojdisk „Live Hex“, nahratý na minuloročnom turné práve so SUNN O))). Štyri skladby sú totiž akýmisi coververziami vlastnej tvorby, pretavenými do zvukového obalu, známeho práve z predošlej radovky a definovaného čistým, nezboosterovaným zvukom Fendera Telecastera, podkresleným ležérnymi bicími Carlsonovej priateľky Adrienne Davies a trombónom Steva Moora, ďalšou z nezameniteľných poznávacích značiek „nových“ EARTH.

EARTHHneď úvodná „Ouroboros Is Broken“, pôvodne z debutového EP „Extra-Capsular Extraction“, dokazuje kontinuitu celej histórie EARTH, aj keď jej jediným spoločným menovateľom je Dylan Carlson. Napriek tomu, že z raných diel skupiny sa melódie len ťažko lovia z hlukového bahna, nová, zvukovo okresaná interpretácia upozorňuje na ich prítomnosť, dokonca ich vystavuje do popredia. „Stredozápadný“ westernový feeling (s nemálo bluesovými postupmi) ladí s lenivou stavbou skladby, postavenou okolo jedného motívu, jemne sa meniaceho pri každom cykle. „Coda Maestoso In F (Flat) Minor“ vyčnievala už na netypicky rockovom, z pohľadu kapely krízovom albume „Pentastar: In The Style Of Demons“, po ktorom seattleskí EARTH dostali padáka od legendárneho labelu Sub Pop. Nasledujúce skladby „Miami Morning Coming Down“ a „A Plague Of Angels“ patria k menej známym. Prvá sa objavila len na akejsi kompilácii a druhá na minuloročnom vinylovom splite so SUNN O))). „Mor anjelov“ reprezentuje aktuálnu tvár a tvorivý potenciál EARTH, ktorý by mal byť už tento rok zhmotnený na ďalšej regulárnej doske.

EARTHI keď skladby na „Hibernaculum“ môžu znieť ako sólo pre gitarového začiatočníka, druhý pohľad odhalí prácu, ktorá bola novým aranžiam venovaná (a premyslenosť konceptu, ktorý k tejto inkarnácii EARTH viedol). Už spomínaný trombón, hammond, wurlitzer, decentná basgitara a analógový syntezátor (model z roku 1978!) obsluhovaný Gregom Andersonom (SUNN O))), GOATSNAKE) dodávajú kompozíciám „hmotu a obsah“ a pridávajú prízvuk na správne miesta. Posluch „Hibernaculum“ je vlastne posluchom troch-štyroch motívov – napriek tomu nenudí. S trochou nadsádzky sa dá povedať, že až teraz sú EARTH doomová skupina. Ultrapomalé hypnotizujúce tempo, dôraz na (melancholickú) atmosféru a len pozvoľná gradácia sú predsa tradičné atribúty tohoto štýlu.

Neoddeliteľnou súčasťou „Hibernaculum“ je DVD s hodinovým dokumentom Seldona Hunta, nazvaným „Within The Drone“. Ide o klasický film o turné, nahliadajúci do zákulisia i na samotné koncerty EARTH odohrané počas európskej šnúry v roku 2006. Zábery z vystúpení striedajú mikrorozhovory s Dylanom Carlsonom i Adrienne Davies a „kamionistické“ zábery na zimné európske cesty. Malou zaujímavosťou je, že časť záberov je z Českej republiky, ktorou EARTH prechádzali (aj keď sa na veľkú škodu nezastavili).

Zveřejněno: 4.4.2007

Rekapitulačný CD/DVD komplet ukazuje nezvyklú stránku dnes moderného drone doomového štýlu - poloakustický jemnú, melancholickú, no predsa naväzujúcu na jeho základy.

9 / 10