Středa
26.7.2017
Noční verze
 id
 heslo
Rok vydání
2000

Vydavatel:
InsideOut

Studio:
Roasting House

Produkce:
Anders Theo Theander & Daniel Gildenlöw

1. Used
2. In the Flesh
3. Ashes
4. Morning On Earth
5. Idioglossia
6. Her Voices
7. Dedication
8. King Of Loss
9. Reconciliation
10. Song for the Innocent
11. Falling
12. The Perfect Element

Entropia (1997)
One Hour By The Concrete Lake (1998)
The Perfect Element, Part I (2000)
Remedy Lane (2002)
12:5 (unplugged) (2004)
Be (2004)
Be - Original Stage Production (DVD) (2005)
Scarsick (2007)
Ending Themes On The Two Deaths (DVD) (2009)
Linoleum (EP) (2009)
Road Salt One (2010)
Road Salt Two (2011)
Falling Home (2014)
In The Passing Light Of Day (2017)

Síň slávyPAIN OF SALVATION - The Perfect Element, Part I

Koho by při poslechu dávné demo nahrávky PAIN OF SALVATION napadlo, že tahle švédská skupina, vedená charismatickým tahounem, zpěvákem a kytaristou Danielem Gildenlöwem, jednou doroste v zásadního hybatele progresivního metalu, dotáhne tento žánr ke svébytné dokonalosti a přes akustickou zastávku či následnou poklonu art rockovým velikánům se odrazí k netradičnímu mixu všeho se vším a tudíž i mimo běžné hudební škatulky? To všechno navíc s vlastní nezaměnitelnou pečetí?

PAIN OF SALVATIONJistě, budeme-li spravedliví, už i ten zmiňovaný demosnímek (z roku 1993, nepletu-li se) v sobě obsahoval ždibíček budoucího lesku, občasný záchvěv typického motivu, který neuslyšíte od nikoho jiného. Oblékal však teprve kojenecký šat, a tak skupinu čekal ještě pořádný kus cesty. S debutem „Entropia“ (1997) však přichází už poučení PAIN OF SALVATION, s jasnou vizí, uceleným materiálem a odpovídajícími muzikantskými výkony - prostě je znát, že uplynulý čas zbůhdarma neproflákali. Na seznamovací nahrávku tedy rozhodně silná kolekce, byť cestu do světa měla dosti ztíženou a Evropa si na její poslech musela počkat dokonce až do roku 1999, kdy už rok v přehrávačích mohla brousit dvojku „One Hour By The Concrete Lake“. Naštěstí ani svižné tempo, ani krátký časový rozestup neubrali materiálu na kvalitě, což je jistě zásluha nejen tehdejší „ráže“ muzikantů. Díky kladným ohlasům pak skupina zakotvila i v zatím neměnné náruči chlebodárců z InsideOut.

PAIN OF SALVATIONA vstupním dárečkem byla hned první část „The Perfect Element“ - tedy trefa přímo do středu terče. Co bylo dříve jen naznačeno, či trochu ledabyle načrtnuto, tady najednou vykazuje jasné kontury, ostré jako břitva. Pryč jsou veškeré dozvuky metalu osmdesátých let, a byť zrovna u POS bývaly často ozvláštněny nějakou tou ukradenou dobou, tahle eliminace výsledku neskutečně prospěla. Vše podle hesla: „Pryč se starobou, sem s novými nápady!“ A že jich je. Třebas hned úvodní „Used“, která se po několika úvodních kilech přelije do štěkavých slok s „rapováním“ (které je pro Daniela dnes už typické) a přes ultrarychlou sypačku skončí táhlým melodickým refrénem. Že to nejsou jediné změny, v rámci stále ještě probíhající písně, není asi třeba dodávat. Skupina výtečně pracuje s aranžmá jednotlivých skladeb, různě pospojovanými motivy slok a refrénů dociluje pocitu neustálého vývoje, změny a vynucuje si od posluchače plnou pozornost. A ta nálada! Skvělým příklad může posloužit přerod z „In The Flesh“ - akustický konec přeznívá do táhlých tónů kytary, pod nimi zahřmí klavír, ozve se hlavní motiv a s ním je tu „Ashes“. Nádherný okamžik, který snad nikdy nepřestane zabírat. Je zbytečné pitvat se v jednotlivých skladbách, každá má nezaměnitelné kouzlo a nadchne sama o sobě. Je úplně šumafuk, jestli kapela burácí („Idioglossia“, „Reconcliation“), teskně lká („Morning On Earth“, „Dedication“, „Song For The Innocent“, „Falling“), či volně proplouvá mezi obojím („Her Voices“, „King Of Loss“). Síla „The Perfect Element“ totiž spočívá v umné kombinaci skvělých kompozic a jejich pospojování v úžasný celek, do kterého bezezbytku zapadá i japonský bonus „Epilogue“. Pokud jej nevlastníte, zbývá už jen závěrečná titulka s krátkým jamem perkusí a obroda progresivního rock/metalu jest dokonána. A pak že to nejde bez nudných hudebních onanií, patosu a hodinových výstřiků...

Osobně neznám příliš desek s kouzlem podobným prvnímu „Elementu“. Při poslechu běhá mráz spolehlivě po zádech a výsledný koktejl neztratil pranic ze své výjimečné krásy, bolesti a smutku. Nadčasová záležitost, kterou míjet znamená prohloupit. Pokud se však ještě pevně neuhnízdila ve vašem srdci, zkuste si to s ní rozdat za sychravého podzimního večera, kdy lezavo sahá dušičce po krku, ta se krčí někde v koutku, za okny funí vítr a z černých siluet stromů bezcitně otrhává špinavě žluté listí. Tohle není soundtrack k podzimu namalovaný na kšeft v jásavých katalogových barvách. Tohle je bolest, která nezná smilování. Utopte se v ní nebo zkuste plácat rukama.


Darkmoor

Zveřejněno: 14.10.2007



Názory redakce
Marigold
13.9.2007

Naprostý technický perfekcionismus, instrumentální brilance a jedinečné nadání k využítí těchto ctností ve prospěch dokonalé melodie a působivé písně. Společně s "Remedy Lane" jedno z nejlepších progových alb, na které člověk narazí, v tomto případě navíc stylově čisté a vybroušené. Metalová nahrávka, která snese jakákoli měřítka.

Nejzásadnější (a subjektivně i nejlepší) nahrávka PAIN OF SALVATION. Jedna z mála, u které lze použít slova "progresivní" ve všech jeho významech a kdybych měl bodovat, pod 13/10 můžu jít jen těžko.

Autor recenze:
nehodnoceno

Redakce:
zatím nehodnoceno

9,2 / 10



s kapelou PAIN OF SALVATION:



Copyright © 2003 - 2012 Metalopolis.Net, všechna práva vyhrazena.
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materiálu není povoleno bez předchozího svolení.

ISSN 1214-6218

Locations of visitors to this page