Úterý
16.9.2014
Denní verze
 id
 heslo
Rok vydání
1991

Vydavatel:
Peaceville Records

Stopáž:
39:24

Studio:
Academy Music Studios

1. Gothic
2. Dead Emotion
3. Shattered
4. Rapture
5. Eternal
6. Falling Forever
7. Angel Tears
8. Silent
9. The Painless
10. Desolate

Nick Holmes
vokály

Gregor Mackintosh
kytary

Aaron Aedy
kytary

Stephen Edmondson
basa

Matthew Archer
bicí

Host:

Sarah Marrion
vokály

Lost Paradise (1990)
Gothic (1991)
Shades Of God (1992)
Icon (1993)
Draconian Times (1995)
One Second (1997)
The Singles Collection (1997)
Reflection (1998)
Host (1999)
Believe In Nothing (2001)
Symbol Of Life (2002)
Evolve (Live) (2002)
Paradise Lost (2005)
In Requiem (2007)
Faith Divides Us - Death Unites Us (2009)
Tragic Idol (2012)

PARADISE LOST - Gothic

Jakkoliv jsou PARADISE LOST mnohými považováni za jedno z uskupení, které položilo základní stavební kámen dnes již téměř mrtvého (?) gotického metalu, ve svých počátcích přispívá pětice z britského Halifaxu ke zrodu celého death-doomového odvětví. Psala se první polovina devadesátých let a každá z kapel velké „peacevillské“ trojice měla svůj zapamatováníhodný zásek; nesmrtelné album, jež proslavilo ji samotnou a definovalo jeden hudební (sub)žánr jako takový. MY DYING BRIDE nechali posluchače smutnět s „Turn Loose The Swans“, ANATHEMA budila melancholické stavy mysli s „The Silent Enigma“ a PARADISE LOST nabídli ne zrovna kultivovanou, agresivní bouři právě prostřednictvím „Gothic“; alba, na němž není navzdory názvu „gotického“ téměř nic.

Již od úvodní skladby je posluchač bez varování vržen do víru neuvěřitelné naléhavosti, dobové syrovosti a unikátní melodičnosti všech kompozic. Notně brutální (avšak zároveň velice dobře srozumitelný) Holmesův vokál je zde doplňován andělským hláskem hostující zpěvačky Sarah, dřevní nazvučení dává nahrávce parádní feeling a kytarová práce, skvěle doplňována záhrobními klávesami, již mnohdy evokuje předzvěst věcí příštích. Agresivita a hrubost se střídá s melancholií a těžkopádností (nikoliv v pejorativním smyslu) a skladby jako „Gothic“, „Shattered“ či „Eternal“ lze považovat za jednoznačné hymny. Také díky nim je konečný výsledek mnohdy pojmenováván jako „masterpiece“. Jistě, v současné době plné vypulírovaných a vycizelovaných nahrávek může zvuková stránka věci působit poněkud úsměvně, nicméně je nutno mít na paměti, že album vyšlo již v roce 1991, kdy byli PARADISE LOST členy hlubokého undergroundu (jaký to rozdíl oproti dnešku). Formě, resp. dobovému vyznění alba a často omílané produkci tedy něco vytýkat můžeme, avšak obsahu samotnému jen stěží.

Tam, kde „Lost Paradise“ působil ještě poněkud nudným a značně nevyzrálým dojmem a „Shades Of God“ nabídlo poněkud méně hitovosti i zajímavých nápadů, vznikl prostor pro „Gothic“ – jednoznačně nejkvalitnější album z úplných počátků PARADISE LOST a jedno z nejzajímavějších v celém žánru. Nemohu sice říci, že by se jednalo o můj nejoblíbenější výtvor z dílny tohoto ostrovního seskupení, natožpak, že bych byl jeho každodenním konzumentem, avšak v každém případě si z mé strany tato nahrávka zasluhuje respekt. Respekt za to, že se stala milníkem v kariéře veleúspěšné kapely, jednou ze základních konstrukcí celého hudebního stylu či přinejmenším značným přínosem do světa metalové hudby. A to rozhodně není málo.

Stare at the dark foreboding walls
I turn and look away
The fear it haunts me
While I sleep
Now as life is torn apart
The walls they lead the way
This tortured journey
Almost at the end...
Look at time upon the skies
I turn and look away
The truth it haunts me
Wake me from sleep


Deadmann

Zveřejněno: 2.2.2008


Nahrávka zasluhující respekt. Respekt za to, že se stala milníkem v kariéře veleúspěšné kapely, jednou ze základních konstrukcí celého hudebního stylu či přinejmenším značným přínosem do světa metalové hudby.

Autor recenze:
nehodnoceno

Redakce:
zatím nehodnoceno

8,5 / 10



s kapelou PARADISE LOST:

s kapelou MY DYING BRIDE:

s kapelou ANATHEMA:



Copyright © 2003 - 2012 Metalopolis.Net, všechna práva vyhrazena.
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materiálu není povoleno bez předchozího svolení.

ISSN 1214-6218

Locations of visitors to this page