Plagiarism (EP) (2006)
Ire Works (2007)
Option Paralysis (2010)
On Of Us Is The Killer (2013)
Dissociation (2016)

THE DILLINGER ESCAPE PLAN - Ire Works

Úvodem několik nezbytných informací. „Ire Works“ je první nahrávkou „dillingerů“ v obměněné sestavě – bez zakládajícího člena Chrise Pennieho (za bicí soupravou jej vystřídal Gil Sharone), a též bez kytaristy Briana Benoita, který již delší dobu laboruje s poraněnou rukou (náhradu našli TDEP v podobě Jeffa Tutlea, jenž se však natáčení desky neúčastnil). Tolik biografické údaje, nyní přejděme k hudbě samotné.

V prvé řadě by se dalo říci, že novinka je určitým kompilátem obou předchozích řadovek, i když se to může zdát vůči kapele docela nefér. „Ire Works“ totiž z valné většiny tvoří zdařilý výtah best-of prvků zdobících „Calculating Infinity“ a „Miss Machine“, který je umně sloučen do líbivého, rozmanitého, avšak nikoliv roztříštěného celku; to vše doplněno milým bonusem v podobě experimentování a častějších hrátek s elektronikou a ruchy (ale třeba i smyčci, trumpetou či pianem). Z long-play debutu si kapela vypůjčila slušnou porci agresivity a zběsilou instrumentální ekvilibristiku, z druhé desky pak značnou melodičnost a uvolněnost, kterou bůhvíproč někteří příznivci tohoto seskupení dodnes nezkousli. Oproti předešlému záseku je však oboje několikráte znásobeno, takže umírněnější skladby jsou více „radio friendly“, mathcoreové záležitosti naopak značně přiostřeny. A co je podstatné, skloubeny jsou způsobem, který v žádném případě nepůsobí jako pěst na oko. Jednotlivé pasáže do sebe naopak zapadají bez jakýchkoliv problémů a tvoří plně funkční kolekci složenou z pestrobarevných prvků.

THE DILLINGER ESCAPE PLAN

Nuže, co konkrétně nová deska nabízí? Hned úvodní „Fix Your Face“ s hostujícím Dimitri Minakakisem (původní vokalista TDEP) i následující „Lurch“ představují díky typicky odsekávaným, „dillingerovským“ konturám pořádnou ránu mezi oči (z podobného soudku je třeba i „82588“ či takřka „meshuggovská“ „When Acting As A Particle“). Zklidnění přichází se skvělými a chytlavými hitovkami „Black Bubblegum“, „Milk Lizard“ či „Dead As History“, kteréž se nesou přibližně v tendencích zmíněných melodických kousků z „Miss Machine“. Dále zde nalezneme například experimentální koláž v podobě „When Acting As A Wave“, téměř striktně elektronickou „Sick On Sunday“..…a tak dále, a tak dále (za zmínku stojí mj. i účinkování MASTODONta Brenta Hindse v předposlední „Horse Hunter“).

Jedna z nejočekávanějších desek letošního roku rozhodně nezklamala. Ba naopak – je výborná, skutečně baví a bavit bude ještě dlouho. Ale co si budeme nalhávat, i přes svou značnou různorodost nepůsobí natolik překvapivě jako svého času „Miss Machine“, která pro mne zůstává v diskografii THE DILLINGER ESCAPE PLAN číslem jedna (i když je to jen o chlup). Podstatné je, že fanoušek kapely dostane od „Ire Works“ přesně to, co si přál – našlapanou, dynamickou, pestrou, zábavnou a brilantně zvládnutou nahrávku. Ukázkový příklad toho, jak má vypadat současná tvrdá kytarová muzika.

Deadmann

Zveřejněno: 20.11.2007

13.12.2007

DILLINGER ESCAPE PLAN udržali rovnováhu na hrane medzi krkolomnou bláznivosťou a chytľavosťou, ktorú reprezentujú takmer metalcorové melodické vsuvky. "Ire Works" je vyváženou doskou, ktorá poslucháča netrápi prílišnou stopážou ani snahou o experimentovanie za každú cenu (chválim aj breakcorové elektro-vsuvky). Výborná a kreatívna grafika je len pomyselnou čerešničkou na torte.

[8 / 10]
20.11.2007

Po prvních pěti posleších: Jsem rád, že má kapela tendence jít dál a vyvíjet se, nicméně směr, kterým se vyvíjí mi zatím příliš pod kůži nejde. Jsem ale optimista a myslím, že mě deska postupem času přesvědčí.

[7,5 / 10]
19.11.2007

K mírně rekapitulačním tendencím THE DILLINGER ESCAPE PLAN prakticky nemám výraznějších výhrad. „Ire Works“ sice nepůsobí jako pěst na oko (prosím brát v pozitivním slova smyslu), kterou symbolizovalo předešlé album „Miss Machine“, ale i tak nabízí dostatek zaručeně obohacujících elementů, se kterými dokáže vyrukovat snad jen tahle těžce nekonvenční sestava.

[8,5 / 10]
Noisy
17.11.2007

Ano, THE DILLINGER ESCAPE PLAN tentokrát natočili album, které není příliš překvapivým ohlédnutím za předešlou tvorbou skupiny zkombinovanou občas s poněkud zbytečnou metalcore vrstvou. Ohlédnutím je to vpravdě parádním, přesto jako by tak trochu nedrželo pohromadě. Strukturám chybí sjednocující kostra a ani jednotlivé prvky nijak nesrážejí do kolen, je to „jen“ mix všeho co mám na DILLINGERech rád a to hlavně po stránce skvělých instrumentálních výkonů. Koncepčně jako by však skupina trochu tápala. Snad je to jen startovací nakročení pozměněné sestavy, snad nás příště zase ohromí tak jak to dokázaly minulé desky.

[7,5 / 10]