Tempo Of The Damned (2004)
Shovel Headed Kill Machine (2005)
The Atrocity Exhibition: Exhibit A (2007)
Let There Be Blood (2008)
Exhibit B: The Human Condition (2010)

EXODUS - The Atrocity Exhibition: Exhibit A

Přiznám se rovnou, že z návratu Američanů EXODUS jsem byl poměrně rozpačitý. Pravda, deska „Tempo Of The Damned“ z roku 2004 byla povedenou rekapitulací dob minulých a představila kapelu jako partičku lidí s ochotou do toho opět jít. Názory na dva roky starého následovníka „Shovel Headed Kill Machine“ s již novým vokalistou Robe Dukesem se však značně liší. Já se rovněž řadím do skupiny nespokojenců, a tak ani nebylo příliš velikého důvodu sázet na další počin této legendy z Bay Area.

EXODUSAle jak již kdysi pravil klasik: „Lidi nejsou hloupí. Nepodceňovat, pánové, nepodceňovat lidi!“ A to platí i dnes! EXODUS se totiž na své nové desce vzchopili ke skutečně povedenému výkonu. Uvědomili si, že počáteční nadšení z jejích návratu je to tam a že teď je potřeba přijít s něčím, co v jejich žánru určuje kvalitu. A tím je v thrash metalu především údernost, výbušnost, energie a pochopitelně i odpovídající kvalita produkce. Ta byla právě na „Shovel Headed Kill Machine“ (2005) poměrně velkým problémem. Jinými slovy mi zvuk alba přílie nevyhovoval. Novinka je na tom podstatně podstatně lépe. Těžko se mi věří, že zvuk EXODUS byl pokaždé z uvedených případů v rukou zkušeného Andyho Sneapa. „The Atrocity Exhibition: Exhibit A“ totiž opatřil veskrze šťavnatým a všeobjímajícím zvukem kytar. Tenhle fakt jako by kapelu samotnou nakopnul ještě k větší agresivitě než kdy předtím. EXODUS do toho v současnosti hoblují a řežou intenzitou nevídanou. Jakoby si řekli, že v thrash metalu už nikdo nic nového nevymyslí a proto je potřeba za to všem nakopat prdele. A na to, že tihle chlapíci je nyní kopou hezky zpříma a s rozběhem, můžete vzít jed!

EXODUS byli vždy vyznavači dlouhých stopáží a nejinak je tomu i nyní. Díky na thrashmetalové poměry místy skutečně gigantické délce jednotlivých skladeb se minutáž celého alba natáhne na téměř hodinovou hranici. Je faktem, že se sóly to Gary Holt a spol. často přehánějí a celková redukce prostoru, který je jim věnován, by jak této, tak ani starším nahrávkám rozhodně neuškodila. Jinak i na základě tohoto faktu lze prohlásit, že se i v tomto případě jedná o klasické album, které svým pojetím nijak nevybočuje z diskografie těchto veteránů. Ovšem nelze si nepovšimnout, že i EXODUS, ač v zásadě zabalzámování ve svém archaickém hudebním světě, vnímají okolí a nebrání se vlivům současných metalových dravců. Nejslyšitelněji a nejpovedeněji zároveň se tak děje ve čtvrtém kousku „Children of A Worthless God“, kde se v nadmíru podařeném refrénu Rob Dukes, myšleno s velikou dávkou nadsázky, pouští na dálku do pěveckého souboje i s Howardem Jonesen z KILLSWITCH ENGAGE.

Jedni z posledních žijících zástupců nezapomenutelné sanfranciské thrashmetalové školy zdá se zdaleka neřekli poslední slovo (a to se na scéně opět objevují jejich soukmenovci z FORBIDDEN). Jsem rád, že se jim aktuálním albem, i přes jeho nesporné nešvary, podařilo umlčet moji skepsi k jejich další existenci. Zde si opět vypomůžu citací klasika: „Lidi nechtějí žádné velké umění, lidi se chtějí hlavě bavit!“, čímž zároveň netvrdím, že s tím vždy souhlasím, ale ke snažení těchto pánů to stoprocentně sedí. Já se s nimi opět dobře bavím.

PS: „The Atrocity Exhibition: Exhibit A“ je pouze první dílem dvojdílné „ságy“. Pokračování „The Atrocity Exhibition: Exhibit B“ má vyjít v průběhu roku 2008. No nevím nevím, abyste to pánové zase kapánek nepřepískli…

Zveřejněno: 18.12.2007

18.12.2007

Dvě věci, které jsem si s poslechem novinky i starších alb těchto thrash metalových veteránů uvědomil jsou - a) že současný zpěvák Rob Dukes je mnohem lepším a mnohostranějším řvounem než jeho předchůdce Steve "Zetro Sousa, který je k slyšení na nejvíce albech EXODUS. Dukesův výraz je průraznější, operuje ve více polohách, dokonce se někdy dostane do té chroptivé Anselmovské.
b) že to vlastně v staré předrozpadové éře nebylo s EXODUS zas tak slavné. Kapela si sice tehdy stěžovala, že nemá takový úspěch jako konkurenční TESTAMENT, ale lze se tomu při poslechu jejich starších alb ve srovnání s alby TESTAMENT vůbec divit? Nelze.
Vím, "Bonded By Blood" (1985) je dnes po zásluze nezpochybnitelnou klasikou, taktéž "Fabulous Disaster" (1989) se povedl, ale proboha co ten zbytek?

Tvrdím to samé co zde již zmínil kolega Dalas - "Tempo Of The Damned" (2004) bylo návratovým albem, kterým se kapela připoměla po dlouhé pauze a v dobré kondici poplatné té z "Fabulous Disaster" (1989), ale na druhou stranu jeho následovník "Shovel Headed Kill Machine" (2005) už zase tak slavný nebyl. Do kapely sice přišel novic za mikrofon, ale skladby prostě příliš nápadů neskýtaly. Ať už se to přičte horší zvukové stránce či nepříliš vyvedené produkci - to album mělo prostě díry a nedokázalo udržet pozornost po celou dobu.

Novinka je tedy prvním albem, na kterém kapela definitivně hledí do budoucna i přesto, že si zachovává veškeré thrash metalové vlastnosti, nerekapituluje, jde do toho s pořádnou agresí, od podlahy, ale zároveň rozpíná své písně do monstrózních téměř desetiminutových letů. Ty opatřeny širokým spektrem ostrých riffů působí skutečně velkolepě (na poměry EXODUS), také Dukes exceluje v nejlepším výkonu ("Children Of The Worthless God") dosavadního působení. Podle mne jde tedy o nejlepší album EXODUS od časů "Bonded By Blood" (1985), kterému u mne patří prvenství za jeho odkaz a průkopnictví.

P.S. Ve srovnání s aranžérskou kolosálností posledních MACHINE HEAD to je však stále o dvě třídy slabší. A hlavně Dukes není Flynn.

[7,5 / 10]
Časy se mění, EXODUS však nikoliv. Nicméně po nevýrazném předchůdci se američtí thrasheři vytasili s víceméně tradiční a kvalitní deskou.