baskytara, zpěv

Martin Krč

Anomalous (demo) (1998)
Reward (2001)
We Will Kill... For You! (2007)

MARTYRIUM CHRISTI - We Will Kill... For You!

Když se řekne MARTYRIUM CHRISTI, většině z vás pravděpodobně vytane na mysli sousloví „kontroverzní kapela“. Nejde tak ani o hudbu samotnou, jež se ostatně nese plně v intencích standardního BDM, ale spíše o ofenzivní protikřesťanskou filozofii, kterou kdyňský spolek šíří od svých tvůrčích počátků. Častokrát jsem na jejich adresu zaslechl něco o „českých DEICIDE“, ovšem to dnes již zdaleka neplatí, tedy pokud zrovna nestudujete spisky v bookletu, které snad mohou partu okolo Glena Bentona určitým způsobem upomínat. Po produkční stránce však vliv výše uvedené US legendy dokonale vybledl, na rozdíl od předešlé desky „Reward“ (2001), kde jsou postupy floridských „neznabohů“ celkem jasně čitelné.

Zdá se, že MARTYRIUM CHRISTI konečně našli ustálenou sestavu, po šesti letech pauzírování totiž nahrávají ve stejném složení i svou druhou dlouhohrající desku. Jen tak pro informaci dodávám, že kapela byla založena již před dlouhými třinácti roky, leč první etapa její existence mnoho hmatatelných výsledků nepřinesla, zato byla orámována celou řadou nejrůznějších problémů, nekonečnými personálními opletačkami počínaje a vykradenou zkušebnou konče. Momentálně je ale vše v naprostém pořádku, MARTYRIUM CHRISTI znovu nalezli ztracenou pohodu a vydávají své druhé album „We Will Kill… For You!“.

MARTYRIUM CHRISTI

Aktuální materiál snese v kontextu domácí scény i ta nejpřísnější měřítka, nicméně v porovnání se zahraniční produkcí stále tak trochu pokulhává. Jistý nedostatek vane z domažlického studia Franz Kavkaz, kde se sice podařilo vytvořit zvuk dostatečně čitelný, leč na druhou stranu i méně důrazný a agresivní. Vzhledem k žánru, který MARTYRIUM CHRISTI hrají a vzhledem k veličinám, které citují (CANNIBAL CORPSE, VADER, KATAKLYSM nebo staré GOD DETHRONED), by si jistě zasloužili obhroublejší a drtivější vyznění. Na albu participovala hned trojice vokalistů, což by mělo samo o sobě zaručovat velký plus pro variabilitu materiálu (vzpomeňme, jak s touto zbraní dokázali naložit třeba NILE), ovšem úplně se tak nestalo, neb hlasivky všech třech zúčastěných vibrují v podobných hladinách (jisté náznaky vokální diverzity jsou znát snad jen v „Publicity Campaign“). Tolik tedy výhrady, nyní je na čase podívat se na „We Will Kill… For You!“ také z pozitivní strany barikády. Palec nahoru sklízí sehranost kvarteta (roky společného trápení ve zkušebně a na koncertních pódiích sklidily své ovoce) i velmi slušná instrumentální vyspělost jeho členů. BDM v podání MARTYRIUM CHRISTI je zahraný s lehkostí, často mění nálady (dvojnásobná škoda uniformních vokálů!) a osvěžuje finální dojem tu příjemnou melodickou linkou, tu krátce střiženým sólem a tu zas techničtěji pojatým riffem (slyš zejména závěrečnou „Shame To Heart Of Europe“, nejpřesvědčivější kousek kolekce). Kdyňská čtyřka se rozhodla k nové desce natočit i videoklip, konkrétně pak ke skladbě „God, Bless To My Killing“. Jak to všechno dopadlo můžete posoudit na stránkách Youtube či přímo na domovském webu kapely.

Poslední věcí, ke které se chci vyjádřit, je booklet, mimochodem odfláknutý až mě jímá hrůza. Nemám na mysli stránku grafickou, koneckonců plně korespondující s filozofií MARTYRIUM CHRISTI, ale stránku textovou. Dobrá, spisky z pera Dana Bílého se ještě akceptovat dají, mnohem horší je to však s těmi od Karla Tomáška. Podotýkám, že trnem v oku je mi bídná úroveň angličtiny, nikoli silně protikřesťanská tématika textů. Vůbec tady nechci mentorovat a poučovat, jen mi přijde diletantské vydat po šesti letech příprav novou desku a pak ji doslova „zazdít“ celou sadou naprosto zbytečných gramatických chyb a ještě zbytečnějších překlepů. To ale jen tak na okraj, album samozřejmě nesoudím dle bookletu ale dle hudebního obsahu, který je bez nejmenších diskusí nadprůměrný.

MARTYRIUM CHRISTI (logo)

Zveřejněno: 7.1.2008

E-mail: