Land Of The Free II (2007)
To The Metal (2010)
Skeletons & Majesties (EP) (2011)
Master Of Confusion (EP) (2013)
Empire Of The Undead (2014)

GAMMA RAY - Land Of The Free II

Neutěšená situace v oblasti toho, co nám zástupci stěžejních (a nejen jich) jmen heavy – speed metalového světa předvedli v roce 2007, mě při bilancování ke konci uplynulých dvanácti měsíců přivedla málem až k uzoufání nad tím, kolik vlastně opravdu povedených alb loni vyšlo. Žádné? Všechno to sice nakonec přece jen tak nějak dopadlo, ale nikdo mne nepřesvědčí o tom, že vždy chyběla nejméně ona opravdovost, u které si řeknete ano, tahle kapela nechala ve studiu všechno, a taky je to na tom albu cítit. Vymydlené, vyšperkované, vychytaná produkce, učebnicový přednes, prostě všechno to tam je. Jenže pak přišli GAMMA RAY (ani od nich jsem to už v té skepsi nečekal, co bych vám nalhával) a všechno bylo jinak.

A proč zrovna GAMMA RAY? Inu, pro začátek vezměme srovnání u HELLOWEEN, neboť styčných bodů je tady v případě „Land Of The Free II“ víc než dost. Neoddiskutovatelná stylová spřízněnost spojená se spřízněností personální a nápad přijít s pokračováním velkolepé ságy z minula, to především. Jenže zatímco v případě „Keeper Of The Seven Keys – The Legacy“ před dvěma lety (pánové Weikath a Grosskopf prominou) to bylo s jinými herci a tedy tak trochu mimo mísu, zde si vlastní zůstali na vlastním a to byl základ dobře mířené trefy. K jejímu zbytku pak byl zapotřebí zejména dostatek štěstí při obligátním skladatelském procesu, a protože i ten se dostavil, máme tady aspiranta na čelní příčky výročních žebříčků (jak ostatně ukázala i zdejší „Metal Valhalla 2007“).

GAMMA RAY

Není to tedy ničím jiným, než že GAMMA RAY zkrátka uhodili kovový hřebíček na hlavičku v tu nejsprávnější chvíli. Ani k tomu nemuseli zrychlit či zpomalit, ani zprogresivnět či dokonce vsadit na nějakou tu nu – metalovou kartu, jen prostě využili zaváhání konkurence a k němu si ze studia přinesli navýsost svěží tradiční materiál. Na jeho síle se vezou vlastně celým albem a pokud to někde přece jen trochu zaskřípá (jakože je to víceméně pochopitelné), dá se přes taková místa v pohodě a bez zbytečného vypětí přenést. Takto je třeba se vypořádat s „From The Ashes“, v níž se kapela místy až příliš drží při zdi (a navíc se také poprvé nechává strhnout věčným vzorem IRON MAIDEN), s „Leaving Hell“, jež má rovněž co dělat, aby si udržela fazónu, a s „Opportunity“, v níž přímo zazáří další okatá citace Železné panny, tentokrát po vzoru klasiky „The Clairvoyant“. Ve zbytku alba však marně hledám další slabší místo a pokud bych měl naopak jmenovat okamžiky nejsilnější, asi bych byl na rozpacích. Dramatický megaúprk „To Mother Earth“? Fascinující melodické divadlo „Rain“? Hymnický opus „Empress“, nezapírající inspiraci (neplést s citací!) tou nejlepší acceptovskou tradicí? Jednoduchý a přesto maximálně účinný „Real World“? Nebo předlouhý závěrečný výlet do fantazie „Insurrection“?

Ale vždyť ono je to vlastně nakonec jedno. Nejdůležitější je přece celkový efekt, a ten je, jak říkám, na jedničku s malým mínusem. Ještě snad typický „Fang Face“ uprostřed obalu celé desky by kolem sebe konečně snesl poněkud zajímavější nápady než jen ty strohé a nicneříkající se staroegyptskými proprietami a symbolem jing – jang (nahlédnutí do kuchyně IRON MAIDEN by kupříkladu alespoň tady bylo na místě), nicméně to už bych nejspíš chtěl GAMMA RAY zasahovat do strategie až příliš. A kdo jiný by si to momentálně zasloužil nejmíň, že ano. V zemi svobodných tedy nakonec nic nového, což je myslím samo o sobě pro paprsky z Hamburku tím nejlepším vysvědčením.

Zveřejněno: 21.1.2008

9.1.2008

Doby kdy GAMMA RAY zněli jako kapela, která má potenciál vnést do evropského metalu čerstvý vítr ("Sigh No More") už jsou dávno minulostí a tak se jede už mnoho let (kdy mikrofon třímá Kai Hansen) stále podle stejné šablony. Až na to, že alba jako "Powerplant" (99) měla pořád alespoň nějaké silné skladby. Nyní se už jen do zblbnutí rozemílá dávno obehrané - tedy party vynalezené před čtvrtstoletím IRON MAIDEN a JUDAS PRIEST - nic proti vzorům, ale je to opravdu nutné? Navíc ty jejich odporně dětinské obaly. Když už tohle musí být, radši sáhnu pro Čtyřlístek.

[5 / 10]
7.1.2008

Pokračování "Land Of The Free". Co k tomu dodat? Snad jen že podobně nastavované koncepty dávno smrdí průšvihem a ani GAMMA RAY nejsou výjimkou. Jen co se po revivalování JUDAS PRIEST ("No World Order!") skupina vrátila ke svému kopytu na předcházejícím zápisu "Majestic" (a zněla tak, jak se sluší a patří na svébytné těleso, za což vděčila nejen typickým hitovkám typu "Fight") máme tu pro změnu revival IRON MAIDEN. A jsou to výpůjčky, které by citacemi označil snad jen největší optimista. Navíc se konají i návraty do starých HELLOWEEN a GAMMA RAY - asi na upevnění konceptu. Takhle vyšmelenou kaši jsem od pana Hansena skutečně nečekal. Ale třeba zase příště nechá kopírku doma, do té doby je mi ovšem líto...

[4 / 10]
Jestliže jste nad rokem 2007 v podání heavy – speed metalového světa už tak nějak zlomili hůlku a zároveň dosud neslyšeli druhé pokračování slavné ságy o zemi svobodných, zkuste ještě právě tohle album GAMMA RAY. Zkuste a uvidíte.

8 / 10

4,5 / 10

7 / 10