Megatone (2002)
Sun Baked Snow Cave (2005)
04092001 (2005)
Rock Dream (2007)
Walrus/Groon (EP) (2007)

BORIS WITH MERZBOW - Rock Dream

Nenechajte sa zmiasť tým, že živák „Rock Dream“ vychádza pod hlavičkou BORIS WITH MERZBOW. Príspevok japonského noisovo-elektronického guru sa obmedzuje na škrípajúci elektronický podmaz so síce meniacou sa intenzitou, no stále v podobe amorfného zvukového chuchvalca.

Zbytok sú „čistí“ BORIS, zachytení na sklonku predminulého roku v Tokiu. Medzi zásadné skladby (tridsaťpäťminútový „Feedbacker“ zaberá prevažnú časť prvého disku) sa vtesnala pätica kusov z ešte stále aktuálnej radovky „Pink“: hymnická „Farewell“ na rozdiel od albumu, z ktorého pochádza, túto nahrávku skutočne uzatvára a nesklamú ani zbesilé noise-punkové čísla „Pink“ a „Just Abandoned My-self“. Z kolaborácie s Michio Kuriharom pochádza „Rainbow“, jediná skladba odspievaná gitaristkou Watou a zároveň snáď najsilnejšia pieseň, pod akú sa BORIS v ostatnej dobe podpísali. Ochutnávkou z pripravovanej štúdiovky „Smile“ je coververzia zabudnutej japonskej superskupiny PYG; skladba s názvom „Flower Sun Rain“ je dokonca jedným z vrcholov tohto dvojdisku a ďalším z radu dôkazov, že BORIS majú dnes rovnako blízko k modernému metalu, ako k odkazu psychedelickej artrockovej scény rokov sedemdesiatych. Konieckoncov práve predošlá spolupráca s Merzbowom bola vylisovaná do drážok sedempalcového vinylu obsahujúceho coververzie THE BEATLES a KING CRIMSON.

BORIS

„Rockový sen“ však na prvé vypočutie upúta hlavne surovým zvukom, je zdanlivo ťažké povyťahovať si to svoje z nevyváženej, valcujúcej hlukovej masy zefektovaných gitár a kričaného spevu – obzvlášť, keď prvý kotúč začína už spomínaným polhodinovým väzbením. Až otočenie ovládača hlasitosti doprava zabrnká na strunu déjà vu – presne takou, nezriedka bolestivou hlukovou guľou sú koncerty BORIS. Playlist „Rock Dream“ sa navyše s repertoárom prezentovaným počas európskeho turné príjemne prelína.

V záplave nahrávok, ktoré na najrozličnejších formátov na domáci, americký i európsky trh BORIS chrlia, je ťažké orientovať sa. „Rock Dream“ je istým oporným bodom, vydaním, ktoré má zmysel. Zachycuje „normálnejšiu“, menej experimentálnu a aktuálnu podobu BORIS. A ak to vaša aparatúra zvládne, dokáže pomerne verne sprostredkovať koncertný zážitok. O tom by mali živáky byť.

BORIS

Zveřejněno: 4.2.2008