Sobota
24.2.2018
Noční verze
 id
 heslo
Rok vydání
2008

Vydavatel:
InsideOut Music

Stopáž:
50:10 a 51:59

Studio:
The Electric Castle

Produkce:
Arjen Lucassen

1. DISK 1: Age Of Shadows
2. Comatose
3. Liquid Eternity
4. Connect The Dots
5. Beneath The Waves
6. Newborn Race
7. Ride The Comet
8. Web Of Lies
9. DISK 2: The Fifth Extinction
10. Waking Dreams
11. The Truth Is In Here
12. Unnatural Selection
13. River Of Time
14. E=MC2
15. The Sixth Extinction

INSTRUMENTALISTÉ: Arjen Lucassen
kytary, klávesy, basa, programování

Ed Warby
bicí

Lori Linstruth a Michael Romeo
kytarové sólo

Derek Sherinian a Tomas Bodin
klávesové sólo

Joost van den Broek
klávesové sólo a klavír

Jeroen Goossens
flétna

Ben Mathot
housle

David Faber
cello

VOKALISTÉ: Hansi Kürsch

Daniel Gildenlöw

Tom S. Englund

Jonas Renkse

Jorn Lande

Anneke van Giersbergen

Steve Lee

Bob Catley

Floor Jansen

Magali Luyten

Simone Simons

Phideaux Xavier

Wudstik

Marjan Welman

Liselotte Hegt

Arjen Lucassen

Ty Tabor

Sail Away To Avalon (singl) (1995)
The Final Experiment (1995)
The Stranger From Within (singl) (1996)
Actual Fantasy (1996)
Into The Electric Castle (1998)
Temple Of The Cat (singl) (2000)
The Dream Sequencer (2000)
Flight of the Migrator (2000)
Ayreonauts Only (rarity) (2000)
Day Eleven: Love (singl) (2004)
The Human Equation (2004)
01011001 (2008)
Timeline (Best Of) (2008)
The Theory Of Everything (2013)
The Source (2017)

AYREON - 01011001

Nezdá se to, ale od posledního přihlášení do systému AYREON pod heslem „The Human Equation“ uběhly už téměř 4 roky. Ano, můžete namítnou, že Arjen Anthony Lucassen se v mezičase rozhodně neflákal a argumentovat třebas jeho účastí v STREAM OF PASSION (jakési sofistikovanější odpovědi na EVANESCENCE s typickým hudebním otiskem holandského všeuměla), ovšem snad se shodneme na tom, že vlajková loď má vždycky jasně největší prioritu a taktéž i laťka kvality se (přes šestici víceméně dvojdiskových nahrávek) drží pořádně vysoko. Zkrátka a dobře, že hlavně na AYREONu si dává šéfík záležet a jako svou výkladní skříň ho blyští do pěkně oslepující záře. No, a tak je tady i v roce 2008, po sedmé a hnedle s číselným rébusem v názvu.

A s ním se vracíme i do vesmíru - doslova, neboť úvodní rovný riff a vyznění větší části úvodní „Age Of Shadows“ připomene dávnější projekt STAR ONE. Vlastně v podstatě celá aktuální „matematika“ by se dala shrnout jako mix zmiňované vesmírné odbočky s dávnějším projevem AYREONu (dejme tomu na „Actual Fantasy“), plus typický rukopis páně Lucassena, pochopitelně. Dočkáme se tak říznějších kytar, miliardy akustik, táhlých sólíček, analogových rejstříků, výbuchů hammondek, nechybí ani nějaké ty smyčce, flétny... - prostě typicky pestrá paleta našeho oblíbeného malíře, který na barvách rozhodně nikdy nešetří. I příběh, který to celé zastřešuje, má tentokráte jasné sci-fi parametry: Máme tu nesmrtelné Věčné, kteří dosáhli dokonalosti a protože už roupama neví coby, usmyslí si asteroidem poškádlit dinosaury  vyhynutím a stvořit tak místo pro vznik lidského života. Ale jak už to tak nejen v pohádkách bývá, lidé jsou cháska nevycválaná, zlobí, moc zlobí, nejvíc zlobí až sami sebe zaslouženě pošlou na věčnost boží. Věční pak za zpěvu „Hosana“ odloží klapky z očí a začnou konečně naplno žít. Roztomilá utopie, co říkáte, ale přes všechno zlehčování, u podobných nahrávek funguje spolehlivě. Proč tedy není recenze plná superlativ, ptáte se? Inu, hudební složka je až překvapivě často tak nějak natahovaná, melodické linky ošoupanější, nahrávka občas ztrácí napětí i tempo...

Arjen Luccasen

Když už tedy dech nevyrazí hudební složkou, má pan dirigent naštěstí vždycky ještě v záloze hvězdné hlasy účinkujících. A i tentokrát je z čeho vybírat - alespoň tedy podle jmen, s fungováním v rozehraném příběhu to už tak jednoznačné není. S chválou je třeba rozhodně začít u Hansiho Kürsche (BLIND GUARDIAN), který dostal velkou spoustu prostoru a dokázal ho bezezbytku využít. Konečně je zase slyšet v melodických linkách, které nerozbíjí milionem dalších hlasů a jeho studiový projev je natolik typický, že všechno bez problémů utáhne. Stejně tak výtečná je i Anneke Van Giersbergen (ex-THE GATHERING). Ta svůj podpis zanechala už na zásadní nahrávce „Into The Electric Castle“ a jestli je z jejího návratu něco zřejmé hned na první poslech, pak bezesporu fakt, že Arjen sice od té doby spolupracoval se spoustou zpěvaček, avšak žádná z nich současné frontwoman AGUA DE ANNIQUE pěvecky nesahá ani po kolena (nemastné hlásečky Floor Jansen či Simone Simons toho budiž důkazem). Stejně jako Anneke, i Jonas Renkse (KATATONIA) si svoje pěvecké linky vymýšlel sám a je to znát, ale ač z desky rozhodně také vyčnívá, upomene v harmoniích svoji domácí skupinu přece jen víc, než by bylo úplně košer. Podobně to má i Daniel Gildenlöw (PAIN OF SALVATION), jen potěší, nenadchne. Z těch nejočekávanějších jmen nutno ještě zmínit podivně nevýrazné využití Toma Englunda (EVERGREY), kterého téměř nepoznat a sice tradičně bezchybného Jorna Landeho (ex-kdeco), leč co je mu to platné, když účastí na kdejaké šmíře v posledních letech svůj hlas neskutečně devalvoval.

AYREON

Pro Arjena je určitě těžké přijít s materiálem, kterým by mohl nějak zásadněji překvapit, ale to není největší problém „01011001“. Však také při specifičnosti a technické vypiplanosti nahrávek AYREON lze mnohé výpůjčky od sebe sama přejít pouhým mávnutím ruky. Zádrhel se ovšem ukrývá v mnohých „vycpávkovitějších“ místech. Lucassen skladatel prostě jednou převážil nad Lucassenem producentem, a tak před sebou máme sice koňskou dávku hudby (čili hodně muziky za málo peněz - v limitovaných verzích ještě navíc s typicky vyšperkovanými obaly a přiloženým DVD), jenže také spoustu hlušších a často zbytečně natahovaných pasáží. Samozřejmě, není problém si na ten namíchaný „litránek“ naředěného moku zvyknout, i tak je to stále ještě hodně nadprůměrné pití, avšak stačilo pošetřit vodou, více koncentrovat a mohl to být 3/4 litrový „megacloumák“. Inu, stane se. Tak snad příště se mnou Arjen zase sekne o zem.


Darkmoor

Zveřejněno: 31.3.2008

WWW odkaz:



Copyright © 2003 - 2012 Metalopolis.Net, všechna práva vyhrazena.
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materiálu není povoleno bez předchozího svolení.

ISSN 1214-6218

Locations of visitors to this page