The Roundhouse Tapes (live) (2007)
Watershed (2008)
Heritage (2011)
Pale Communion (2014)
Sorceress (2016)

OPETH - Watershed

OPETH už boli všeličo. Už od začiatku originál. Chvíľu objavná a vyzývajúca kapela, pri ktorej sa dalo predstierať, že „jej“ metalisti sú o čosi náročnejší a inteligentnejší, než iní metalisti. Neskôr asi najnápadnejší (a maličkú štipku precenení) ambasádori sedemdesiatkového art rocku pretaveného do pretechnizovaných riffov a zastretého zvuku. No a od istého času úplne pohodová kapela, ktorá nepotrebuje nepatričné glorifikovanie ani intelektuálnu auru, skúšajúca nájsť ideálny a zakaždým iný pomer všetkých svojich bývalých ingrediencii, z ktorého by vytvorila dokonalý album. Taký, ktorý by nemusel byť veľký preto, lebo je čímsi novým; ani preto, lebo si to myslí väčšina poslucháčov, a ktorý by zároveň obstál aj mimo absurdného protežovania domácim publikom, odkakživa berúcim OPETH ako kritikou nedotknuteľnú kapelu.

OPETHRozporuplný a kontroverzný bol už „Ghost Reveries“. Hoci autor tejto recenzie asi nebude jediný človek, podľa ktorého sa charizma OPETH môže nachádzať aj inde než v tom, čím kapela mnohých očarila na prvej polovici svojich albumov, viac bolo asi tých, čo frflali. A hoci autor tejto recenzie tak trochu zlomyseľne predvída, u „Watershed“ si asi netrúfne povedať, ako to tentokrát dopadne.

Isté je, že Åkerfeldtovci prestali hľadať svätý grál v lámaní a riffostavbe. Svoje charakteristické aranže si zachovali, všetko ostatné však zjednodušili. Originál sa snažia nájsť skôr vo všetkom ostatnom. Tentokrát nejde o to, čo gitara zahrá, ale napríklad... či vôbec niečo zahrá (mimo základnej verzie sa napríklad prvá singlovka „Porcelain Heart“ nachádza vo verzii „Mellotron Heart“, nahranej za pomoci mellotronu a syntetizátorov Moog). Čo je najdôležitejšie, a bolo naznačené už pri „Ghost Reveries“, OPETH si na novom albume dali za najdôležitejšiu úlohu najmä absurdne znejúce slovo „pesničkovosť“. Skladby na „Watershed“ možno nemajú kratšie minutáže ani menší počet pasáží, ich zostavenie a opakovanie však dávajú hlavu a pätu oveľa ľahšie než kedykoľvek predtým. A po priaznivcoch epickej metalovej dramatiky si tentokrát konečne prídu na chuť aj priaznivci konzistentnejších menejaktoviek. Pokiaľ vám ale na predošlom albume liezla najviac na nervy „The Grand Conjuration“, Boh vás chráň pred „Watershed“.

OPETHPredstavovacia singlovka „Porcelain Heart“ patrí medzi najsilnejšie skladby albumu, napriek tomu, že najprv vykradne štýl a atmosféru „Everything Dies“ od TYPE O NEGATIVE a ku koncu zahrá riff nápadne podobajúci sa na spomínanú „The Grand Conjuration“. Od tradičných OPETH odbočí „The Lotus Eater“, ako vystrihnutá z nórskej avantgardnej príručky, intímna úvodná stevenwilsonovská „Coil“ a podobne podmanivá „Burden“, po okraj naplnená charizmou, ktorá je zo všetkých skladieb asi najlepšia.

„Watershed“ bude prijatý pravdepodobne rovnako kontroverzne ako jeho štúdiový predchodca. Návod na pravdepodobnosť úspechu sa dá opísať iba veľmi ťažko. Opäť však zostáva aspoň jeden jednoduchý kľúč – prehnaná znalosť a obľuba OPETH niekde medzi „My Arms, Your Hearse“ a „Blackwater Park“ bude opäť skôr na škodu. V takom prípade si kľudne dva body odrátajte. A platí to samozrejme aj naopak.

V-dur

Zveřejněno: 9.6.2008

19.2.2010

Nečekal jsem nic a dostal více než příjemnou nahrávku. OPETH už prostě nemohou vyrazit dech, budou-li ovšem pokračovat s podobně vkusným materiálem, vlastně ani není důvodu toho litovat. "Watershed" má v sobě přesně tu dávku potřebné melodiky, která včas vystřídá hoblovačky a ty tak nestihnou otravovat, jak se tomu v minulosti občas dělo. Dobré je to.

[8 / 10]
Deadmann
26.6.2008

Upřímně řečeno, ani jsem nečekal, že OPETH natočí až tak dobrou nahrávku. Značná melodičnost a (v rámci žánru) i hitovost jim jednoznačně prospívá. "Watershed" jednoznačně představuje krok správným směrem...

[8 / 10]
Arrow
9.6.2008

"The Grand Conjuration" nemám veľmi rád, no napriek tomu sa mi v podobe "Watershed" dostalo príjemné prekvapenie. Možno sa nejedná o absolútne novátorstvo, ale posun je cítiť a to určite aj vďaka zmenám v zostave. Materiál je svojským spôsobom priamočiarejší, pre mňa osobne však kvalitatívne po všetkých stránkach na úrovni (od zvuku inštrumentácie až po atmosféru). Myslím, že to je to čo od OPETH v súčasnej dobe aj očakávam a s novinkou sa mi toho v plnej miere aj dostalo.

[8,5 / 10]
Shnoff
9.6.2008

OPETH jsou už delší dobu stabilní institucí, která si svou kvalitu bez problémů vyprodukuje.

[7,5 / 10]
9.6.2008

OPETH už minimálně poslední dvě nahrávky tak trochu přešlapují na místě, ale stále se jedná o přešlapovaní kvalitní. Novinka kolem mě jen tak prosviští a příliš dojmů nezanechá. Objektivně však uznávám, že své kvality má a ač to zní jako klišé, v současném metalu zas tolik dobrých nahrávek nevychází.

[7 / 10]
7.6.2008

Po nemastnom-neslanom albume "Ghost Reveries" sa OPETH vracajú so silnejším materiálom. I tak ma stále mrzí, že úplne rezignovali na obmenu formálnej stránky svojho prejavu -- aj na "Watershed" nájdete presne tie isté ingrediencie, ktoré na ostatných šiestich albumoch, len poskladané v trochu inom poradí a pomere. Výsledné bodovanie je -- ako už v hlavnej recenzii naznačil kolega v-dur -- funkciou vašich očakávaní: ja v zúfalej snahe o objektivitu dávam sedem, ale zrejme ani k "Watershed" sa často vracať nebudem.

[7 / 10]
Koscj
5.6.2008

Aj ja som si túto kapelu obľúbil v dobách keď vyšiel album „Blackwater Park“ a aj napriek tomu považujem momentálne smerovanie skupiny za pozitívny vývoj. Posúvajú sa ďalej, hoci možno cez mierne zjednodušovanie produkcie, ale predsa len vpred. „Watershed“ je asi najdospelejším albumom z produkcie OPETH.

[9 / 10]
Pokiaľ bol podľa vás "Ghost Reveries" krok zlým smerom, skúšať to s "Watershed" pravdepodobne nemá zmysel. Vice versa.

8 / 10