Thornography (2006)
Godspeed On The Devil's Thunder (2008)
Darkly, Darkly, Venus Aversa (2010)
Midnight In the Labyrinth (2012)
The Manticore And Other Horrors (2012)

CRADLE OF FILTH - Godspeed On The Devil's Thunder

CRADLE OF FILTH se pomalu ale jistě stávají součástí procesu metalové (s odpuštěním) legendarizace. I když to třeba na první pohled není patrné, přece jen jsou jednoznačné symptomy tohoto jevu na Kolébce špíny model 2008 naprosto hmatatelné. Rozpoznat a pochopit to lze zcela jednoduše, stačí se například pro srovnání začíst do některého ze zdejších profilů metalových veličin v podání kolegy Straye. Nápadně vysoký počet vydaných alb (těch cca jedenáct v podání suffolkských už se jim blíží se vším všudy), dělení diskografie na delší časová období, hudební vývoj, v jistých fázích rovněž označovaný jako postupná ztráta „tvrdosti“, a to všechno především za masové asistence davů oddaných příznivců - není tohle náhodou už i písnička o CRADLE FILTH? Určitě je.

CRADLE OF FILTH

A do toho pak zcela přesně zapadá i jednoduché, ale maximálně výstižné, konstatování o tom, že „Godspeed On The Devil´s Thunder“ je možná malinko slabším titulem než jeho starší bratříček „Thornography“, ale rozdíly jsou spíše nepatrné, takže o jeho kvalitách nemůže být pochyb. Ano, toto je na poměry CRADLE OF FILTH dobré (nikoli výborné, jistě) album. Má své mouchy, má své slabší chvilky, ale celkově poměrně spolehlivě plní roli jedinečného metalového strašáka, kterou si na sebe kapela vzala už kdysi dávno. Což je mimoto to nejdůležitější, protože zdejší úroveň - při zachování jistého minimálního standardu kvality, který byl v případě novinky pochopitelně bezbolestně dosažen - už by se měla měřit jen a jen v měřítku a podmínkách celé diskografie CRADLE OF FILTH, jinam (ať už do blackových či heavy metalových dílen) nahlížet netřeba. Navíc není podstatné, jestli tomu všemu nutně musíme říkat black metal nebo „jen“ heavy metal (ke kterému to samozřejmě může mít stále blíž, ale také nemusí, jak zřejmo z momentálního blackového vzepjetí), protože to zkrátka jsou jen a jen CRADLE OF FILTH. Na první poslech rozpoznatelní ve znovu a znovu oprašovaném nápadu orchestrálních a především mluvených inter, v povinné dávce živelných a krásně vymalovaných nápadů („Shat Out Of Hell“, „The 13th Caesar“, „Tragic Kingdom“, učebnicově gotická hitovka „The Death Of Love“ nebo omamné dýchnutí starých časů v „Darkness Incarnate“) a naproti nim i v několika málo ne zrovna prubířských věcech („Sweetest Maleficia“ či „Honey And Sulphur“). Složitější to opravdu není, pokud se samozřejmě nebudeme chtít zabývat dalšími detaily, jako úspěšnou studiovou premiérou českého bubeníka Martina Škaroupky nebo klenutě zpracovaným lyrickým konceptem, kterému za předlohu posloužil černočerný životní příběh francouzského barona Gillese de Raise (limitovaná edice alba s bonusovým diskem a desítkou raritních skladeb mimochodem nese podtitulek „The Life And Crimes Of Gilles de Rais“), se kterým se, tumáš čerte kropáč, můžete detailně seznámit i na našich stránkách.

Ostych a předsudky zkrátka stranou, Dani Filth a spol. si prostřednictvím „Godspeed On The Devil´s Thunder“ na své dlouhé pouti metalovými dějinami prostě vykolíkovali rok 2008 a neudělali to vůbec špatně. Do ideální podoby by pochopitelně tenhle kolík potřeboval ještě několika údery palicí zpevnit, ale to už se tak někdy stává, že nemusí pršet a postačí, když zakape. To je v tomto případě jisté stejně jako smrt, která si po všech těch neslýchaných událostech nakonec našla i hříšného barona de Raise.

Zveřejněno: 13.11.2008

13.11.2008

Ak bola doska "Thornography" vrcholom "rockandrollového" obdobia CRADLE OF FILTH, na novinke zavelil famózny Martin Škaroupka svojimi bicími do útoku na staré black-deathové hradby. Je celkom pochopiteľné, že ho Filth a Allender v zahraničnej tlači vychvaľujú ako najlepšieho bubeníka, ktorý kedy v COF hral.
Viacero zaručených koncertných trhákov na čele s fantastickou hymnou "The Death Of Love", mrazivá atmosféra, skvelý koncept - CRADLE OF FILTH do nás stále búšia s býčou silou. Po ich koncerte na tohtoročnom Brutal Assaulte a po vypočutí tohto albumu sa už naozaj iba zabávam na internetových príspevkoch o zbytočnosti, nezaujímavosti a trápnosti tejto stále invenčnej a poslucháčsky vzrušujúcej anglickej stálice.

[9 / 10]
Arrow
11.11.2008

S novým bubeníkom to konečne opäť poriadne šľape a je dosť miest, ktorými prebleskuje slávna minulosť. Je na škodu, že inak zaujímavý koncept podporený tradične dobrými textami občas v zbytočne širokej stopáži víťazí nad inštrumentálnou zložkou. Tú ale snáď nikdy nebolo možné hodnotiť z hľadiska prísnych kritérií, ale s istým nadhľadom, čo prináša značnú mieru subjektivity. Pre mňa tento album predstavuje slušný a očakávaný štandart s rozptylom k slabším, no i silnejším momentom.

[7 / 10]
24.10.2008

Ak som pred dvomi rokmi vyjadril prianie, aby CRADLE OF FILTH pokračovali v línii nakreslenej na "Thornography" (a smerujúcej k prekvapivo "veselému" hevíku), dúfal som v presný opak toho, čo družina okolo jedovitého krpca Daniho prináša na "Godspeed On The Devil's Thunder".

Novinka je -- vrátane vražednej stopáže, na ktorú by mali byť zákony -- takmer identickou kópiou albumu "Damnation And A Day". Proklamované pritvrdenie poznali hlavne bicie party Martina Škaroupku, zbytok je len pohľadom na tmavé dno dávno vyčerpanej studne. Plastikové pseudoklasicizujúce "filmové" intrá, fádne hobľovačky a priveľa "vážnosti" definujú pocit, ktorý sa už v polovici posluchu rozteká na beztvarú a nudnú hmotu.

[3 / 10]
V-dur
24.10.2008

U CRADLE OF FILTH platí "návrat ku koreňom" presne opačne než u väčšiny kapiel. Kým totiž väčšina kapiel začala časom špekulovať s atmosférou a pridanými kudrlinkami a návrat ku koreňom pre nich znamenal návrat k bezbožnej hobľovaćke, CRADLE OF FILTH sa na novinke vracajú od otrasného hobľovacieho heavy metalu späť k extrémnejšej hudbe, bohatým klávesom, atmosfére - niekam zruba do obdobia "Midian", ak chcete. Novinka je zároveň o triedu lepšia než minimálne dva predchádzajúce albumy. Potiaľto OK.

Najzávažnejší problém sa však zakryť nepodarilo. CRADLE OF FILTH možno majú konečne bubeníka, ktorému k neopakovateľným Barkerovým nájebom chýba už len maličký kúsok, no zbytok kapely ešte stále tvoria skladateľskí impotenti. Kde je tá povestná Daniho arogancia teraz, keď by CRADLE OF FILTH ako soľ potrebovali konečne vyraziť Paula Allendera a nabrať kohokoľvek iného, kto je schopný spoluhráčom postaviť gitarové základy s väčším potenciálom vrstvenia a aranžovania?

"Godspeed On The Devil's Thunder" totiž kupodivu nie je žiaden katastrofálny album. Jediné, čo je na ňom tradične zlé sú katastrofálne stupídne gitary. No a poznáte to, mrakodrap môže mať fakt super vežičku, pokiaľ je prvých 10 poschodí zo sadrokartónu, príliš mu to nepomôže.

[5 / 10]