Středa
13.12.2017
Denní verze
 id
 heslo
Rok vydání
2008

Vydavatel:
Season Of Mist

Stopáž:
50:52

Studio:
Amper Tone Studios, Oslo

Produkce:
Bård Ingebrigtsen a VIRUS

1. Stalkers Of The Drift
2. As Virulent As You
3. Archives
4. The Black Flux
5. Intermission: Ocean Highway
6. Inward Bound
7. Lost Peacocks
8. Shame Eclipse
9. Strange Calm

Czral-Michael (Carl-Michael Eide)
vokál, kytary

Plenum (Petter Berntsen)
baskytara

Einar ''Einz'' Sjursø
bicí

+

Bård Ingebrigtsen
piano, barytonová kytara, housle, efekty

B9 (ORIGAMI GALAKTIKA)
zvukové plochy

Carheart (2003)
The Black Flux (2008)
The Agent That Shapes The Desert (2011)

VIRUS - The Black Flux

Již v roce 2003 VIRUS svým debutem „Carheart“ dali zřetelně najevo, že vznikla nová stálice tvrdší avantgardní hudby. Dá se říci, že tento fakt nebyl žádnou neočekávanou záležitostí, neboť jména na norské soupisce se objevila, ať už na kratší, či delší čas, ve skupinách jako VED BUENS ENDE, ULVER, SATYRICON, AURA NOIR nebo DHG. Hudba norských VIRUS je těžko zařaditelná, sami se za metal/black metal označovat nechtějí, a když už jsou k tomu nuceni, použivají škatulku avantgarde heavy rock. To však jen tak pro zajímavost, protože je naštěstí v jejich případě naprosto jedno, co hrají.

VIRUS

Jestliže jste byli z debutu „Carheart“ nadšeni, v případě „The Black Flux“ se budete vznášet na pomyslném obláčku. A neslétnete z něj pěkně dlouho. Pět let čekání se opravdu vrátilo i s úroky, novinka totiž, je-li to ještě vůbec možné, roste s každým poslechem a v čase rozhodně nic neztrácí na svém lesku. Doufejme, i když je to předčasné, že na třetí nahrávku nebudeme muset čekat tak dlouho. Ostatně, jak Carl Michael Eide uvedl v jednom rozhovoru, má v zásobě již 4 další skladby. A kdyby se prodleva mezi alby přece jen natáhla, je ostatně na co čekat.

VIRUS„Stalkers Of The Drift“ otevírá jednu z nejlepších nahrávek roku 2008 znamenitě. Pomalejší tempo a jiná poloha vokálu oproti „Carheart“ velmi potěší. „As Virulent As You“ je jednou z nejpovedenějších skladeb, ne-li ta nejlepší. Mezi prvními zaujme skvělá rytmika, někdy tak akorát se vkrádající, jindy strhující, nikdy však fádní nebo nudná. Zvraty, skvělé nápady – ostatně, ty jsou jmenovateli celé desky. Vše probíhá na oko „mimochodem“, o to více se vás ale materiál dotkne. Na textech se podíleli například Khvost (<CODE>, ex-DHG) nebo Priscila Morales. Ústřední „The Black Flux“ přichází na řadu jako čtvrtá. VIRUS v ní potvrzují, že jejich síla, mimo jiné, spočívá v menší škále  nástrojů, decentnosti jejich použití. To však neznamená, že je nudná, jednoduchá nebo něco podobného. Naopak, má jedinečné kouzlo dostat vaše vědomí do zvláštní nálady a poté nepozorovaně určit hrubé obrysy myšlenkám. Ty pak volně formujete ve zvucích přicházející „Intermission: Ocean Highway“. Mezi další klenoty patří „Lost Peacocks“, jejíž neuspořádanost provází jako nosný pilíř skvělý hlas Carla Michaela Eide.

Jak že si představuji nejlepší desku uplynulého roku? Měla by bavit od začátku do konce. Měla by natolik zaujmout, že si ji „nedovolíte“ vypnout, ba co víc – ani vás to nenapadne. Když o ní mluvíte, a vyzdvihnete jednu skladbu, máte pocit, že jste nesmyslně zamlčeli ty zbylé. Časem se neohraje, nezačne se protivit. Že je to moc požadavků najednou? Ale kdeže, VIRUS - „The Black Flux“ to přece naprosto splňuje.


M.
M.

Zveřejněno: 7.1.2009



Názory redakce
Shnoff
7.1.2009

Čím víc avantgarda, tím lepší? Už jsem myslel, že tyto diskuse jsou už pár let passé... a ono ne. Tohle je prostě naprosto lehce a uvolněně zahraný bigbít, díky hned několika svým složkám (zejména vokálu) a jejich symbióze naprosto nezaměnitelný s čímkoliv ostatním. A jestli to je nebo není avantgarda? Vem to čert.
Btw "Carheart" byl v podstatě jakýmsi motorkářským hard rockem, za který by však VIRUS letěli na motorkářském srazu do nejbližší řeky už po prvních tónech. Možná byl posluchačsky vstřícnější. Po pár měsících poslechu nové desky si opravdu netroufám vyřknout, která se mi líbí víc.

[9 / 10]
V-dur
5.1.2009

Ingrediencie, z ktorých pozostával "Carheart", až príliš rýchlo vyprchali. VIRUS novinkou nielenže neprinášajú žiadnu obrodu či "second coming" avantgardného metalu, no definitívne ho ako žáner uzatvárajú. Odteraz to už bude pravdepodobne len "retro" (VULTURE INDUSTRIES) alebo o dožívajúcich klasikoch (ATROX). Jednoduché, osvietenstvo mohlo v dejinách prísť tiež iba raz. Ťažko byť avantgartný, keď toľko neavantgartných kapiel hrá oveľa "avantgartnejšie" než tí najavantgartnejší z avantgartných.

[6 / 10]
Deadmann
27.12.2008

Ano, jak píše Thorn pode mnou, tehdejší avantgarda je v podstatě současným mainstreamem. Přesto s aktuální podobou VIRUS nemám problém. Album je totiž dostatečně propracované, kompozičně nápadité, instrumentálně bezchybné a jako celek drží hezky pohromadě. Psychedelicky řezavé kytary doplněné místy až taneční rytmikou (viz např. skvělá "As Virulent As You") a ležerním vokálem Carla-Michaela Eideho tvoří velice promakaný komplex. Chybí mi zde však nějaké větší fluidum, výraznější schopnost pohltit a totálně ohromit posluchače, což by se od pohrobků VED BUENS ENDE jistě slušelo. I tak ale spokojenost...

[7 / 10]
Thorn
10.12.2008

Na toto sa čakalo 13 rokov, od vydania "Written In Waters"? Aspoň tak to naznačujú promo slogany vydavateľstva, ktoré "The Black Flux" prezentuje ako pokračovateľa VED BUENS ENDE, opomínajúc predošlý album "Carheart" (2001). Aj v porovnaní s ním je však "čierny vír" konzervatívnou doskou, ktorá by si pred desiatimi rokmi zrejme vyslúžila (a zaslúžila) viac pozornosti, než dnes. Solídny album, ale od zostavy, ktorej druhé meno zvyklo byť "nepredvídateľnosť", až príliš neprekvapivý.

Akoby Carl-Michael Eide počas dlhého zranenia zabudol, že včerajšia avantgarda je dnešný mainstream.

[6,5 / 10]


Copyright © 2003 - 2012 Metalopolis.Net, všechna práva vyhrazena.
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materiálu není povoleno bez předchozího svolení.

ISSN 1214-6218

Locations of visitors to this page